"ITU pun dia."
Hammad dan Nazim memandang ke depan, ke arah yang dipandang lelaki itu. Mula-mula mereka tidak melihat apa-apa. Tetapi mereka tersilap. Mereka fikir mereka hanya melihat sepohon pokok yang tumbuhnya agak tersasar sedikit dari deretan pokok yang lain. Tetapi anehnya, pokok yang tersasar itu tiba-tiba bergerak. Hammad dan Nazim terbelalak melihat makhluk yang disangkakan mereka sebagai pokok itu, sebenarnya sedang bergerak mendekati mereka.
"Tompulangoi?" Nazim segera bangun dan mendekati Hammad, sambil berbisik dengan nada sedikit cemas.
Dia tahu tentang makhluk setinggi galah itu. Makhluk yang sering kali dikatakan muncul menganggu manusia di dalam hutan. 'Peliknya,' fikir Nazim.
Makhluk galah sebenarnya hanya wujud dalam cerita dongeng, bukan di alam sebenar. Hammad dan Nazim saling berpandangan, resah. Makhluk Tompulangoi itu semakin mendekat. Semakin tinggi dan sukar di pandang, kecuali mendongakkan kepala.
"Tapalang." Kedengaran lelaki asing itu menyambut makhluk tinggi itu.
Hammad dan Nazim hanya menjadi pemerhati yang resah. 'Kurus dan kering,' fikir Hammad. Sekali pandang, makhluk itu tidak ubah seperti pokok bambu hidup. Cuma tubuhnya kelabu kepucatan, kering dan kecut. Berbintik-bintik perang, kadang-kadang hitam. Hammad melihat makhluk itu hanya mempunyai sedikit rambut. Dan ada benjolan-benjolan besar pada lutut, siku dan bahu.
"Nenek Jane tak pernah beritahu kita pun tentang hantu Tompulangoi yang, yang memiliki rambut?" Hammad berbisik kepada Nazim, dan terus terpaku pada tempat mereka. "Tengok, nampaknya hantu ni bukan satu saja."
Hammad tidak percaya akan melihat dan bertemu dengan makhluk Tompulangoi. Jangankan dua, satu pun dia tidak pernah terfikirkan akan melihat tentangnya sebelum. Tetapi sekarang, ada dua makhluk Tompulangoi sedang mara ke arah mereka. Hati Hammad tiba-tiba menjadi kacau. Mungkin dia dan Nazim akan menjadi tawanan makhluk-makhluk aneh ini.
"Bagaimana persiapan mereka, Tapalang?"
Kedengaran lagi oleh mereka, lelaki yang tidak dikenali itu bertanya kepada makhluk Tompulangoi yang dipanggil Tapalang. Makhluk Tompulangoi itu menjawab, tapi tidak jelas. Seolah-olah suaranya terlontar naik ke atas.
Masih tergamam melihat makhluk setinggi galah itu, Hammad dan Nazim berundur beberapa tapak ke belakang. Makhluk Tompulangoi itu berhenti di hadapan mereka. Mereka terpaksa mendongak jauh ke atas, tetapi mereka masih belum dapat melihat wajah Tapalang dengan jelas. Makhluk itu mempunyai sepasang kaki yang luar biasa dengan permukaannya yang kasar. Hammad pasti, tidak ada sesiapa pun yang akan menyangka ia adalah kaki kepada makhluk ini jika ia berdiri di antara rimbunan pohon bambu.
"Kau fikir dia makan orang tak?" tanya Nazim. Matanya tidak berkedip merenung kaki makhluk ganjil itu. Kulitnya pecah seperti tanah merkah yang kekeringan air sejak berjuta tahun.
Selajur makhluk galah itu menundukkan badannya, menghampiri lelaki yang tidak dikenali itu, sambil sempat menjeling kepada mereka berdua. Matanya sangat dalam dan kecil, dengan alis yang panjang dan lebat, ia hampir tidak kelihatan. Rambutnya panjang mencecah bahu, ia terbuai-buai di udara ditiup angin.
"Kau tanyalah sendiri kalau kau berani sangat," bisik Hammad tanpa memandang kepada Nazim.
Nazim menoleh kepada Hammad dengan pantas. Dia tidak suka dengan jawapan itu. Tetapi akhirnya dia sedar. Dia dapat melihat bagaimana menggeletarnya Hammad, dia tahu Hammad sedang mengawal perasaan takutnya.
"Bersedia manusia?"
Tiba-tiba makhluk dipanggil Tapalang itu memandang kea rah mereka berdua.
YOU ARE READING
BUNIAN
FantasyEmpat sepupu, cincin ajaib pusaka milik moyang, dan makhluk-makhluk ghaib di daerah Tandek.