Bab 25

533 32 11
                                    


Kepada semua follower dan pembaca sunyi, sori sebab lambat update cerita ni. Saya baru kehilangan ayah tercinta. Saya mohon hadiahkan bacaan Al-Fatihah buat ayah saya. 

Dan terima kasih kepada awak2 semua yang sudi baca karya kecil saya ini.

_____________________________________________________________________________

TEMPAT Hash berpijak bergegar hebat. Bunyi berdesing tiba-tiba hilang, bertukar kepada deraman dan dentuman yang menakutkan. Hash teragak-agak membuka mata. Cahaya terang yang menyilaukan tadi, masih menusuk dari balik pelupuk matanya. Hash menutup kedua-dua telinganya dengan tapak tangannya. Rasanya dia dapat merasakan bahu Sora menyentuh bahagian belakangnya, dan kalau tidak silap, mungkin dia turut mendengar jeritan Sora, tetapi sekarang tenggelam semula di dalam gegaran dan deraman yang dahsyat. Hash tidak dapat mengenali bunyi apakah itu. Hingga pada satu ketika, Hash berasa tubuhnya melayang jauh ke awangan. Jantungnya tersentap, dan tubuh Hash menggeletar hebat. Dia fikir dia akan terhempas, tapi itu tidak berlaku. Aneh, bagaimana ia berhenti, Hash tidak dapat memberikan tumpuan. Perasaannya bercampur baur dan keadaan kacau-bilau.

Masih terkejut dengan keadaan sekelilingnya yang tidak disangka-sangka, Sora kembali menjerit sekuat hati. Sebelum dia membuka mata, tangannya mulai menggapai-gapai bebas di atas angin dan lebih mengejutkan, kakinya tidak dapat memijak lantai atau tanah, atau apa-apa saja yang seumpama dengannya. Lebih teruk, dia tidak dapat menggerakkannya langsung. Kakinya kaku seperti diikat dan mungkin dirinya sedang terapung di udara.

Sora mulai membayangkan mungkin dia sebenarnya sedang terbang melayang, jatuh ke dalam gaung. Dia dapat merasakan rempuhan angin yang kuat dan tidak sekata di wajahnya. Mungkin dia di dalam angin rapuh, angin yang selalu merosakkan impian penggemar payung terjun membuat terjunan berjaya.

"Ahhh!"

Sora menjerit lebih kuat, sebelum pandangannya gelap dalam sekelip mata.

"IKUT AKU!"

Tiba-tiba Hash seperti mendengar satu suara garau dalam kekecohan yang tidak difahaminya itu. Lidahnya kelu tatkala dia membuka mata, dia melihat rempuhan daun-daun pokok di depannya. Sama ada pokok-pokok itu yang bergerak sendiri hendak memukulnya, atau dia sedang jatuh terhumban. Hash terpaksa menundukkan kepalanya. Dia menutup mata beberapa kali, membukanya semula dan menutupnya lagi. Sesuatu yang keras sedang melingkari tubuhnya. Tetapi dalam gerakan yang luar biasa pantas itu, Hash gagal melihatnya. Sesekali dia menyempatkan dirinya untuk berbuat demikian, tetapi Hash gagal mengenalinya. Dia tidak pernah melihat benda seperti ini. Lagipun tubuhnya seperti sedang digoncang hebat.

"Ke sini!"

Terdengar lagi jeritan dari seorang lelaki bernada garau itu. Hash tahu ada orang lain bersama mereka. Dia pun mulai menoleh kiri dan kanan, mencari empunya suara garau itu. Tetapi dia hanya melihat sejenis makhluk ganjil. Mata Hash terbelalak bulat. Terasa jantung menendang dinding dadanya.

"Aarrggh!" Hash tidak dapat mengawal dirinya.

"Jangan takut. Kami tidak makan manusia."

Makhluk itu kurus dan kering, tapi makhluk itu juga pandai berkata-kata. Hash merasakan wajahnya memucat melihat makhluk itu. Makhluk itu kelihatan seperti sepohon bambu yang sangat besar dan hidup. Benar-benar hidup. Hash masih terbelalak melihatnya.

"Oh!" Tiba-tiba makhluk berwarna kelabu pucat itu menjerit pula.

Hash menelan air liurnya sendiri. 'Apa yang dah jadi?'

BUNIANWhere stories live. Discover now