Prolog

1K 29 3
                                    

"Kau tak rasa kau ni terlalu muda ke nak buat kerja ni?"soal Rashid sambil terus menggali.

Aku tergelak. "Pak cik tak rasa yang pak cik ni terlalu tua untuk kerja ni? Patutnya umur macam pak cik ni sekarang tengah duduk kat masjid."sindir aku.

Rashid mula berubah wajah. Terus merah padam. Marah agaknya. Aku syak dia tengah mencarut-carut dalam hati. "Sekarang ni dah berapa nyawa dah pak cik cabut."soal aku cuba melenyapkan kesunyian yang datang secara tiba-tiba.

"4. Mak janda, cikgu, cashier 7 eleven, driver teksi, semua tu dah rasa tikaman pisau aku ni."katanya penuh angkuh sambil menayangkan pisaunya. "Sekarang ni dah nak masuk 5 orang, budak U pulak tu."

Tinggi betul tahap keyakinan orang tua ni. Jangan menyesal di kemudian hari.

"Dah, ambil cangkul ni. Turn kau pulak menggali. Sakit pulak pinggang aku." Rashid terus mencampakkan cangkulnya. Pinggangnya diregangkan. Aku terus mencapai cangkul tersebut lalu menyambung kerja menggali. "Kau pulak, dah berapa orang kau bunuh?"soalnya sambil mengeluarkan sebatang rokok dari kotak Salem. Sempat dia menghulurkan kotak rokoknya kepada aku. Aku menolak.

"Tak ramai. Cuma kurang seorang je dari pak cik."

"3?"

Aku mengangguk.

"Untuk umur macam kau ni, 3 orang mangsa kiranya dah terer lah tu."

Aku tahu Rashid memuji tapi aku masih tak bersetuju dengan perspektifnya terhadap umur aku. Umur bukan penentu sesuatu kejayaan. Ianya sekadar angka yang boleh dimanipulasi manusia. Lagipun aku ni bukannya budak sekolah lagi. Tahun depan aku dah mencecah angka dua puluh. 

"Dah?"

"Ni dah cukup dalam ke?"soalku.

"Bolehlah kut ni. Muat badan kau."

Celaka punya orang tua. Cangkul yang digenggam erat. Pantas aku menghayunkan cangkul itu ke tulang belakangnya. Tubuh lelaki berusia lima puluhan itu rebah namun masih sedar. Kaki disepak oleh Rashid. Aku tersembam ke tanah. Sepakan bertubi-tubi mengenai tubuhku. Kolar bajuku direntap kuat. "Kurang ajar punya budak!" tumbukan kuat bertubi-tubi hinggap tepat ke muka ku. Kepalaku bergegar. Mata mula memberat. Perlahan-lahan kelopak mataku mula tertutup.

TUKARHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin