Cp 8 - Penjaga Zam

146 5 4
                                    

"Weh korang, aku rasa macam ada benda yang tak kena doh" kata Haziq dengan riak wajah risau. "Asal Ziq?" Tanyaku. "Orang yang Call aku tadi dia ada cakap perkataan 'Hail Satan' do" semua sekali terkejut dan ada yang berasa takut. "Kau bodo pergi matikan, cakap je lah 'sorry bader wrong number' ape masalah?" gertak Fauzi. Semua tergelak kecil setelah mendengar leteran daripada Fauzi.

Sedang aku berjalan ke kantin bersama Azril dan Alif
"Bai, kau ngan dia macam mana? masih gaduh ke?"
"Kau cakap pasal siapa ni?"
"Alah, mesti lah pasal Fat.."
"Weh tengok tu!" sampuk Azril sambil menunjuk jari ke arah kantin, sepertinya ada satu pergaduhan besar. Kami berlari ke kantin untuk melihat apa yang berlaku. Sepertinya ada pergaduhan dia antara Yap dan Wei Fong. Sungguh dahsyatnya.

    Setelah habis melihat pergaduhan, aku, Azril dan Alif terserempak dengan lelaki yang aku percaya ahli keluarga Zam, aku menghampirinya dan bertanya
"Abang cari Zamhari ke?"
"Ye, dia tak balik dari semalam"
"Abang ni abang dia eh, ke ayah dia?"
"Ha? Abang ni penjaga dialah. Mak dia tinggalkan dia kat pusat anak yatim lepas ayah dia meninggal sebab ada sesuatu yang tak normal pasal dia, jahanam punya parent. Adik tolong lah bagitau abang kalau adik tau pape pasal Zam sebab dia tu bukan macam budak lain, dia selalu kena kacau ngan benda benda ghaib, abang pun tak tau kenapa benda tu selalu kacau dia."
terang abang tersebut dengan panjang lebar. "Abang sebenarnya, semalam Zam hilang lepas dia bagitau benda yang dia tak sepatutnya bagitau kat saya" beritahu aku "Dia cakap apa?!"
"Dia ada saka, banyak saka yang diwarisi daripada arwah ayah dia"
"Subhan Allah, kenapa dia tak bagitau benda ni dari dulu lagi kat abang" keluh abang tersebut kesusahan.

     Sedang kami berborak dengan penjaga Zamhari, Faris memanggil kami dari jauh. "Apahal ni korang?" tanya Alif. "Zam ada dalam kelas!" jelas Shakhir. Kami pun berlari seperti Usain Bolt ke arah kelas 3 Amanah. Sangatlah aku terkejut pabila melihat Zam terbaring diatas meja, aku mendekatinya, rakan rakan yang lain berkata, suasana didalam kelas tiba tiba menjadi gelap dan kemudian Zam jatuh daripada lubang yang terhasil dia bumbung. Macam portal.

    Apabila aku mendekati Zam, aku nampak satu logo kecil kat leher dia. Yes, aku nampak logo pentagram yang aku nampak kat papan putih semalam.

Kelas 3AWhere stories live. Discover now