"Kenapa..."
Ai cuba membuka mata. Pandangannya kabur. Kelihatan ada satu lembaga berada dihadapannya.
"Kenapa dia pergi?..."
Ai cuba melihat dengan jelas. Co..conan-kun?
"Dia first love aku..Dia yang berjaya curi hati aku..tapi...dia pergi.."
Conan menangis. Ai cuba bangkit
"Argh!! Apani?!"Ai menjerit
Dia...dia berada diatas badan Hana?! Hana menariknya
"Lepaskan aku!"Ai meraung kuat
Hana mengilai. Hana menekup mulut Ai. Ai meronta ronta bagai orang gila.
Matanya kuyu..Pandangannya semakin gelap..
"AI!!!"
Api tidak boleh dipadamkan. Ia semakin marak!
Ai cuma mampu mendengar jeritan halus itu sebelum ia makin lama makin hilang dari pendengarannya...
♣♣♣
Seminggu...Ai tiada dihadapan matanya. Conan tidak terurus
Dimana dia...dimana?.. Conan mengatur skarf yang dililit di leher. Musim sejuk tanpa Ai membuat dia patah hati..
Conan melabuhkan punggung di bangku taman Teitan High School. Semua orang memulakan misi mencari Ai. Takkan Ai terbakar juga dan tidak meninggalkan kesan?
Mayat Hana telah dijumpai dalam keadaan terbakar yang amat mengerikan.. Ai pulak?..
"Ai-chan..." Conan menghembus nafas
Air mata mula jatuh membasahi pipi Conan. Arghh! Dia tidak pernah nangis setelah 7 tahun yang lepas!
Conan menutup wajahnya. Airmata membanjiri.
"Ai!!!!!!!"
Ariana yang melihat cuma diam. Kehilangan Ai amat berat bagi mereka semua. Setelah Ichi tahu tentang berita ni,kemungkinan esok dia akan pulang kesini..
Dimanakah Ai? Takkan dia juga terbunuh? Takkan..Ai masih ada disitu..
Ariana ada terlihat sekujur tubuh yang mirip dengan tubuh Ai pada waktu itu. Sekilas pandangan,tubuh itu hilang
Apabila pihak bomba berjaya memadamkan api tersebut...Tiada apa apa yang tinggal cuma 3 rangka manusia..
Dia pasti Ai masih hidup..Dia takkan mengalah
Ariana berlari ke apartment Ai. Mungkin Ai ada disitu
Ariana memulas tombol pintu. Pintu ini ada tiga kunci spare.
"Ai!"
Suasana apartment sunyi. Tiada sahutan.
Ariana membuka pintu setiap bilik. Tiada seorang pun.. hampa hatinya..
Ariana terduduk. Ai....aku rindu kau! Dimana kau!?
♣♣♣
"Conan...Daijoubu?"Puan Eri meletakkan minuman air coklat panas diatas meja belajar Conan sambil melihat Conan yang murung
"Hah? Saya okeylah,bu"ujar Conan lalu meneguk air coklat
"Ibu tahu..Kehilangan Ai merupakan masalah berat bagi kamu..tapi..janganlah begini. Nanti pembelajaran kamu merosot"
Conan tersenyum."Yea...kehilangan Ai masih tanda misteri bagi Conan. Tapi..Conan tak boleh lupakan pembelajaran. Nak tolong ibu kan?"
Puan Eri senyum. Dia mengusap kepala Conan."Esok ada kelas muzik. Hadir yea"
Conan menggangguk sambil senyum. Puan Eri menutup pintu.
Kelas muzik..Conan menunduk..Ai juga ada kelas muzik esok..
Siapalah yang akan gantikan tempat Ai esok untuk memainkan piano?..
"SHERRY?!"
Sensei Rina mengerut dahi."Nanni? Dia juga mahir dalam piano ni"
Sherry cuma menunduk. Conan mencerlung mata kearahnya
"Kenapa tak boleh tunggu Ai? Saya taknak main dengan dialah,sensei"balas Conan
Sensei Rina diam sejenak. Lalu dia membuka mulut.."Conan-kun! 4 hari lagi,persembahan itu akan bermula! Sampai bila kamu nak tunggu Ai kembali? Kita biarkan Ai berehat.."
Conan mengetap bibir. Patutkah?
"Sherry,kamu okey?"tanya Sensei Rina
"Hah...saya okey..Sumimasen..saya tak layak gantikan tempat Ai-chan"ujar Sherry
"Huh..kita teruskan jelah"ujar Conan lalu memainkan violin dengan perlahan.
Sherry meregangkan jarinya. Dia tersenyum sinis.
"Padan muka,Ai-chan! Aku berjaya!"dalam hati,Sherry menjerit kegembiraan
♣♣♣
Conan pulang secara jalan kaki. Dia tak sangka,Sherry yang akan gantikan tempat Ai
Kedebuk!
"Aduii!"Conan memegang bahu. Siapa lantak siapa ni!?
"Gomen.."
Conan melihat. Gadis berpakaian hood itu menunduk
"Takpe.."ujar Conan lalu bangkit
Siapa gadis ni? Kelihatan asing disini
"Gomen sekali lagi"ujar gadis itu lalu berlari ketaman. Ouh,mungkin exercise
Conan memegang dadanya yang senak. Gadis yang pendek itu terhantuk kat dada dia. Sakit wei
Conan mengeluarkan telefon bimbit. Dia hendak pulang akhir sedikit harini
Conan cuma tersenyum mendengar nasihat ibunya.
"Yea,bu. Saja..nak ambil udara dan exercise sikit"
"Okk,sayonara"
Conan memasukkan telefon bimbitnya. Sebelum itu,telefonnya berdering
Mesej daripada Ai?! Hah?!
Conan segera membuka
"Wei,ni Heiji! Saja aku pakai telefon Ai sebab aku jumpa telefon Ai ditepi sungai gudang tu! Esok kita jumpa. Sayonara! ^~^"
Ciss,aku ingatkan Ai. Btw..telefon Ai ditepi sungai? Weird..
Mungkin...erghh..baik aku rehatkan minda ni..
Conan berjalan memasuki Kawaii Kafe. Nasib dia bawa duit harini. Kalau tak,jadi pengemis dekat Puan Eri
Dia terlihat bayangan dia dan Ai di tempat yang sama..
"Ai-chan..Daisuki.."