"Kalau dulu susah sangat nak senyum. Sekarang ni murah sangat senyum dia nak beri dekat aku. Ada apa-apa yang aku kena tahu ke? Dia nak kenakan aku ke?"
Zahrah tertunduk sekejap. Bila dia nak dapat jawapan dari persoalannya itu? Kenapa lelaki itu tiba-tiba berubah? Haih! Dia mengeluh lagi. Selagi tak dapat jawapan, dia takkan tenang. Takkan dia kena siasat suami sendiri kut. Dia mula mendongak dan memandang kelibat si Faizul di hadapan. Rasa nak cubit aje lelaki itu. Saja buat dia pening. Geram betul!
Faizul berdiri di tepi bendang. Sedap betul angin menyapa badan. Anak mata menikmati keluasan bendang sawah padi yang menghijau. Walaupun cuaca ketika itu panas, panasnya tak terasa sangat. Dia berada di bawah payungan sebatang pokok. Muka masih dibasahi dengan peluh.
"Nah." Hulur Zahrah sehelai tuala kecil kepada Faizul dari arah belakang.
Faizul melihat tuala tersebut. Dia tidak ambil malah dia menoleh badannya ke belakang dan mula mengukir senyum lebar.
"Untuk saya?"
"Taklah. Untuk orang-orang yang ada dekat tengah sawah tu."
"Bila saya boleh peluk?"
"Tak ada hal lain ya awak nak fikir?"
"Selagi tak dapat, saya asyik teringat tau! Dah dapat, boleh senyum-senyum pulak. Nikmat tu saya tak boleh nak gambarkan macam mana. Peluk isteri sendiri memang best. Dapat pahala."
"Tukar topik."
Faizul mengambil tuala kecil itu. Dia mula mengelap dahi dan leher yang dibasahi peluh. Rasa lega sikit. Kuranglah rasa melekit. Angin menderu lagi. Zahrah masih memerhati Faizul. Kadang-kadang dia merasakan lelaki itu lucu pula. Peluk? Nak kata romantik? Bibir mula menguntum senyum sekejap.
"Terima kasih." Ucap si Faizul.
"Sama-sama." Jawab Zahrah, nada biasa.
Zahrah mula menunduk sedikit. Dia macam serba tak kena dan mula bermain-main dengan jari-jemari. Tingkah Faizul yang masih mengelap peluh, dia perasan tingkah Zahrah. Dia mula berasa pelik. Pandangan mata jatuh ke muka isterinya.
"Awak dah kenapa ni? Kalau awak ada masalah, beritahulah dekat saya. Mungkin saya boleh tolong."
"Urm..."
Faizul menapak selangkah dan memegang erat tangan Zahrah. Zahrah tergamam. Dia melihat tangannya yang dipegang oleh lelaki itu. Hendak tarik tapi tak boleh. Tak sampai hati pula.
"Beritahu aje apa yang awak nak cakap."
Zahrah mula mendongak. "Betul ni?"
Faizul mengangguk.
"Awak tak kisah?"
"Saya akan dengar apa saja yang isteri saya nak cakapkan. Perempuan di depan saya ni selalu menjadi kepentingan yang utama. Bahu lelaki di hadapan awak ni sentiasa ada untuk si isteri mengadu dan meluahkan perasaan."
"Macam mana ya awak pandai kait kelapa tadi? Parut kelapa pun awak pandai."
Faizul terus terketawa. Bukan ketawa besar tapi ketawa kecil aje. Ingatkan hal apalah yang hendak ditanya oleh isterinya. Reaksi muka macam hendak bertanyakan hal serius saja. Rupa-rupanya pasal buah kelapa. Kait dan parut kelapa? Kelakar betul!
YOU ARE READING
Cinta Roller Coaster -Ery Aieril
RomansSebuah cerita suspense romance yang penuh dengan kejutan dan debaran. kisah pasal Faizul Arman dan Zahrah Imani. Sudah terbit. Terbitan december 2016. Boleh dapatkan di pasaran.