⛄ PHMP 9 ⛄

4.8K 212 0
                                    

Faqih POV

3 TAHUN LEPAS.....

Aku bersiar-siar sekitar Pelham Bay Park yang merupakan salah satu taman terbesar di New York.

Taman ini mempunyai pemandangan yang sangat cantik sesuai untuk aku tenangkan fikiran. Aku duduk di bawah pokok. Menghirup udara segar di AS. Kadang-kadang ada lah juga aku fikirkan pasal Alyah yang jauh kat Malaysia. Apa lah yang dia tengah buat sekarang?

Tergelak pun ada bila fikirkan pasal Alyah. Perangai dia yang manja tu buat aku susah nak lupakan dia.

Aku tersenyum sorang-sorang di bawah pokok sambil memandang awan. Lantas senyuman ku terhenti apabila terdengar suara seseorang yang sedang menangis. Aku menoleh ke kiri dan terlihat seorang perempuan yang lebih kurang sebaya aku sedang menangis. Tangisan yang dipamerkannya membuatkan aku ingin pergi dekat ke arahnya dan mungkin dia boleh berkongsi masalahnya dengan aku.

Perempuan itu masih lagi tidak sedar akan kehadiran aku yang sudah pun duduk disebelahnya. Lantas aku memulakan kata.

"Why are you crying?" Soal aku kepadanya.

Dia menoleh ke arah aku perlahan-lahan.

"Who are you?" Suaranya kedengaran sayu. Mungkin dia sedang menghadapi masalah yang besar.

"Oh, I Faqih Aiman. You can call me Faqih. You have any problem?" Dia seperti orang yang senang bergaul. Dia mengubah kedudukan menghadap aku.

"I Astrid Dawinson. You boleh panggil I Astrid. You orang Malaysia kan?" Soalnya.

Mungkin dia nampak bendera Malaysia yang ada pada beg galas aku. Tu yang dia tanya.

"Yes, I orang Malaysia. You pon orang Malaysia ke?" Apalah aku ni tanya soalan bodoh. Dah sah sah dia cakap melayu tadi. Lagipun muka dia macam cina sikit.

"I orang Malaysia jugak." Katanya teruja. Lantas tangannya mengelap air matanya dan tersenyum manis kepada aku. Aku orang Malaysia pertama ke yang dia jumpa kat sini?

"You ni mix ke?"

"Haah, my mum orang sini and ayah I orang cina Malaysia." Patutlah aku tengok mata dia tak sepet macam cina lain. Mata dia lebih bulat dan hidung dia yang mancung tu boleh menarik minat sesiapun pon yang lihat dia. Boleh dikatakan dia ni memang cantik. Tapi menurut hati aku, Alyah satu-satunya perempuan yang paling cantik di mata aku.

"Jom kita pergi minum coffee. You boleh share masalah you dengan I. Don't worry, my treat."

"Okay." Jawabnya perlahan.

**********

"Boleh I tahu kenapa you nangis tadi?" Bila aku tanya macam tu, riak muka dia terus berubah. Patut ke aku tanya macam tu? Mengganggu privasi orang je.

"Hurm...sebenarnya....I baru je putus dengan boyfriend I." Perlahan-lahan matanya sekali lagi mengalirkan cecair.

"Kenapa you putus dengan dia? Ada masalah ke dengan dia." Aku pun satu, tanya je pun, dah macam temu ramah.

Dia menutup muka dengan tapak tangannya. Ye, aku perasan ada banyak kesan lebam kat tangan dia.

"Nama dia Eric. Dia...dia curang dengan I. Tadi, I nampak diorang curang kat rumah Eric masa I datang nak melawat dia. And then, Eric pukul I. I dah tak tahan and kitaorang putus." Bila Astrid sebut je nama Eric, tangisan dia semakin kuat.

Melihat keadaan Astrid yang macam ni. Aku rasa dia perlukan seseorang yang boleh tenangkan dia. Sementara aku tengah cuti ni, bolehlah aku teman Astrid. Lagipun kami sebaya.

"Benda dah jadi. You kena kuat. I will always be with you." Sapu tangan aku keluarkan dari poket seluar. Aku mengelap lembut air mata Astrid.

"Thank you, Faqih."

Semenjak dari perkenalan tu, aku dan Astrid dah jadi kawan rapat. Kalau dia ada masalah, dia akan cerita dekat aku. Macam tu jugak dengan aku. Boleh dikatakan kami ni rapat sangat.

**********

Dah lebih setahun aku kawan dengan Astrid. Aku anggap dia macam adik beradik aku je. Sebab perangai dia yang peramah tu buat aku selesa untuk kawan dengan dia. Satu hari tu dia ajak aku keluar. Katanya saja nak spend time dengan aku.

"Faqih, can I ask you something?" Nampak macam serious je soalan Astrid ni.

Aku sekadar mengangguk. Mulut aku tak berhenti mengunyah makanan.

"Dalam hati you ada orang special tak?" Tanya Astrid tiba-tiba.

Dengan begitu terujanya aku jawab ya sambil mulut aku tak berhenti tersenyum sampai aku tersedak.

Lantas Astrid menghulurkan air kepada aku. Aku meneguknya dengan rakus.

"Alyah. Nama dia Alyah."

"Alyah?" Muka Astrid berubah bosan. Dia seperti tidak berminat untuk mendengar cerita tentang Alyah.

Aku tidak mengendahkannya. Aku hanya berfikiran positif mengenai Astrid. Mungkin dia tak sihat kot.

"Haah..Alyah Nadyrah. Dia kawan I dari kecik. Habis belajar ni I nak balik Malaysia terus. Lagipun papa dengan mama I dah balik Malaysia." Sambung aku lagi.

"Hurm..." Jawabnya acuh tak acuh sambil menguis-nguis makananya. Seleranya tiba-tiba hilang.

Tanpa memikirkan perasaan Astrid dan terlalu teruja nak ceritakan tentang Alyah, aku terus menyambung cerita.

"Dari dulu lagi I dah cintakan dia. I ingat lagi muka dia masa I cakap kat dia yang I nak pindah sini. Dia nangis tau. Ahhh...she's so cute."

"Oh ye ke? Tak pe lah. I nak balik dulu. Sorry Faqih. I kena cepat." Astrid terus beredar dari situ. Aku tak pernah nampak Astrid buat muka macam ni selama setahun lebih aku kawan dengan dia.

Aku pun tak boleh la nak sangka buruk dekat dia. Tantah memang betul pun dia tak sihat. Tak pe la nanti aku datang melawat dia.

#PHMP

Pemilik Hati Miss Panda ✔Where stories live. Discover now