2 bulan kemudian,
Esok merupakan hari paling bahagia dalam hidup aku. Aku akan bergelar tunang kepada Faqih Aiman. Semua dah setuju untuk tunangkan kami dulu memandangkan ini adalah permintaan umi.
Baju tunang yang sudah ditempah untuk dipakai esok sudah aku siapkan. Disangkut kemas di dalam almari. Baju yang agak penuh dengan manik itu aku belek-belek sehingga tetiba teringatkan Maira. Bilalah dia nak balik sini. Rindunya dengan kawan aku yang sorang ni.
Kenapa aku tak whatsapp dia eh? Apalah aku ni. Esok nak tunang baru nak bagitahu kat Maira. Confirm nanti Maira marah punya.
Phone yang ada di atas meja solek dicapai. Laju saja tangan aku mencari nama Maira di aplikasi whatsapp.
Aku : Assalamualaikum. Maira..😘😘
Tak payah tunggu lama, laju je si Maira ni balas. Dia pegang phone 24 jam ke?
Maira : Waalaikumsalam, Rindunya kat kau.
Aku : Aku pun rindu kau. Urmn...Maira, aku ada sesuatu nak bagi tahu kau. Kau jangan marah eh..
Maira : Apabenda? Inshaallah aku tak marah.
Aku : Okay, sebelum tu ko balik Malaysia bila?
Maira : Tak pasti lagi lah. Sebab aku kan baru masuk belajar. So tak bolehlah ambil cuti lagi.
Aku : Macam mana eh nak bagi tahu kau...😥😥
Maira : Ni aku nak marah ni. Lebih baik kau bagitahu aku cepat.😡😡
Aku : Tak cakap pape lagi kau dah marah.
Maira : Ye lah. Kau buat suspen je.
Aku : Haish... sebenarnya esok aku tunang...💍💍
Maira : Kurang ajar kau tak bagi tahu aku. Dengan siapa?
Rasanya kalau Maira ada depan aku, mesti telinga aku ni dah berdarah dengar dia punya marah tu.
Aku : Actually, Faqih..
Maira : Hah!! Faqih Aiman ke?
Aku : Iyelah...
Maira : Awalnya kawan aku ni dah tunang...Lepastu dah kahwin. Aku ni, boyfriend pon tak de.
Aku : Kenapa kau cakap macam tu. Kau kan cantik, takkanlah tak ada boyfriend. Mat salih kan belambak kat sana. Tak de yang berkenan ke Maira oiii...🙈🙈
Maira : Tak molah dengan mat salih. Taste aku masih lagi dengan orang melayu okay...😎😎😎😎
Aku : Kau tak nak try abang Zafrin ke?
Bagi sesiapa yang lupa, Abang Zafrin ni senior kat kolej. Maira minat sangat dengan senior ni. Tapi dia kena tolak. Sedih kan?
Maira : Tak naklah. Mungkin dia dah ada girlfriend. Manalah tahu kan?
Aku : Ala...janganlah sedih.. Okaylah, aku nak tolong umi. Bubye😚😚
Maira : Babai mrs Faqih..yuhuuu~~~~~👋👋
Tergelak aku dengan gelaran yang Maira bagi. Mrs Faqih? Baru nak tunang kot. Belum kahwin lagi.
Dari aku senyum sorang-sorang melayan perasaan, lebih baik turun cepat. Nanti umi marah. Huhuhu tak sanggup nak dengar.
Tudung bawal hijau menjadi pilihan lalu disarungkan ke kepala aku. Rumah aku dari semalam lagi dah penuh dengan sedara-mara. Diorang banyak tolong untuk persiapan pertunangan aku.
Aku mengorak langkah menuruni anak tangga dan segera menuju ke ruang tamu. Penuh dengan budak-budak duduk depan tv. Tengok cartoon je. Mata aku melilau mencari kelibat umi.
"Hah, kat situ rupanya umi." Gumam aku.
Langkah dipercepatkan menuju ke arah umi. Rancak betul bersembang sampai aku datang duduk sebelah pun tak perasan.
"Umi.. ada apa-apa yang Alyah boleh tolong tak?" Pergerakan umi yang sedang memotong sayur terhenti. Pandangannya ditujukan ke arah aku.
"Semua dah siap Alyah. Tinggal tunggu majlis je besok." Senyuman manis dilemparkan ke umi.
Sempat juga aku kunyah sayur yang umi potong tadi.
"Hishh, apa ni? Umi tak basuh lagi sayur tu. Nanti kalau sakit perut, macam mana. Awak tu nak tunang esok." Umi mengetuk tangan aku yang ligat mengambil sayur lalu dimasukkan terus ke dalam mulut.
"Kalau macam tu, Alyah duduk sana la ye." Punggung diangkat dari kerusi lalu aku terus beredar dari situ.
"Orang cakap sikit lari.." Aku tergelak kecil mendengar rungutan umi. Dah terbiasa makan sayur mentah. Mana lah aku tahu yang sayur tu tak basuh lagi.
Ruang tamu menjadi hala tuju. Aku duduk ditengah-tengah kerumunan budak-budak.
Tengah best-best layan cartoon, tetiba Asya anak pak lang datang ke arah aku kemudian duduk atas riba aku. Buat terkejut orang je. Mana taknya, budak Asya ni dah lah berat. Lepastu main hempap je duduk atas aku.
"Akak Lya, boleh tak kalau Asya nak duduk atas riba akak." Matanya dibesarkan. Hish, aku tak bolehlah tengok budak buat muka comel ni.
Asya ni pun kan, dah duduk atas riba aku baru nak bagitahu. Nasib baik anak orang. Kalau adik aku ni, dah lama aku halau suruh duduk tempat lain.
"Umur Asya berapa?" Pipi Asya yang tembam tu aku cubit-cubit dari tadi. Dah lama tak jumpa budak ni, sebab tu lah umur dia pun aku tak tahu.
"5 tahun..." Jawabnya sambil menunjukkan nombor lima. Tangannya yang kecil itu nampak comel sangat.
Dah besar budak ni. Susah sikit nak jumpa dia sebab pak lang dengan mak lang kan duduk jauh. Ni pun diorang baru je sampai. Katanya, harini baru dapat cuti. Nasiblah.
"Esok akak nak kahwin ke?" Coklat yang ada di tangannga langsung tidak diusik Asya. Sibuk tengok cartoon.
"Tak lah Asya. Akak nak tunang je. Belum kahwin lagi." Jawab aku. Kali ni, rambut dia pula aku main. Panjang rambut Asya ni.
"Urm..nanti bolehlah Asya dapat kawan baru kalau akak dah kahwin. Kan? Akak cepat-cepatlah dapat baby. Boleh Asya main dengan baby kak Lya nanti." Petahnya budak ni bercakap. Baru 5 tahun.. Siapalah yang ajar dia pasal kahwin ni. Meh aku sekeh sikit kepala tu.
"Siapa yang ajar Asya semua ni?"
"Abang Zaq.."
Kurang ajar kau ye Zaq. Adik kau ni kecik lagi, dah ajar dia yang bukan-bukan.
"Lain kali, Asya jangan dengar cakap abang Zaq tau. Dia tu tak betul. Asya nak jadi sewel macam dia ke?"
Laju je Asya menggeleng.
Dari dulu lagi, aku dengan Zaq ni asyik gaduh je sebab berebut gula-gula. Lepastu Faqih juga yang selalu datang tolong aku. Zaman kanak-kanak memang best. Tak sangka kan, besok Faqih akan jadi tunang aku.
Si kecil tu yang tak tahu apa-apa hanya akur dengan apa yang aku cakap. 😏😏
#phmp
YOU ARE READING
Pemilik Hati Miss Panda ✔
Novela JuvenilI'm the one who loves you❤️ (2016) Highest rank : 1 in teen fiction.