Kelibat Dalam Bilik

1.2K 126 14
                                    

Rumah yang aku tinggal sekarang ni, sebenarnya baru 2 ke 3 tahun keluarga aku tinggal. So, dikira baru lagi.
Kat rumah aku ni ada satu bilik yang agak keras. Yelah kan sebelum buat rumah ni ade mulut2 orang kata busut kat tanah ni keras..but now..busut tu dah di pecahkan.

Di rumah ni, bilik belakang merupakan bilik yang dikhaskan untuk orang gaji.
Dan sudah beberapa kali, orang gaji pernah mengadu..antara aduannya

-nampak darah bawah katil
-kelibat tepi pintu
-ketuk tingkap malam2

Dan macam2 lagi.

Cerita kali ni,
Pada suatu pagi nak sarapan, aku terdengar dan melihat sendiri pintu bilik itu terbuka dan tertutup sambil menghasilkan bunyi.
Waktu tu aku dengan adik aku.
Aku pun segera ke bilik tu dan buka pintu. Memang tiada asbab pintu itu terbukak. Tingkap tertutup, angin tak dapat masuk dan tiada ruang udara masuk bilik tu.

Adik aku pun tanya kenapa..

Aku pun jawab..

"Bilik ni Kimi rasa keras sikit arr,yelah awal2 dulu masa buat rumah ni, Kimi yang azan kat ruang ni, memang macam2 bende ada.."

Tapi tak disangka..adik aku buat kerja menjahit kat bilik sebelah bilik tu. Dia ada mengadu pada ibu yang dia takut sebab aku ada beritahu pasal bende tu.

Tapi, kadang waktu adik aku menjahit, aku perasan bende tu jengah kat pintu tapi menunjukkan reaksi takut. Dan dari penampakkan itu, aku tahu dia bukan duduk sini tapi saje berada kat sini.

Aku biarkan..mungkin dia takut sebab adik aku juga menghafal quran seperti aku juga. Dan aku pasti, jika adik aku selalu gunakan bilik tu, lambat laun bende tu akan pergi sebab selama ni bilik tu kosong.

Oleh sebab tu, aku tak menceritakan penampakkan kali kedua tu sebab risau adik aku takut nak gunakan bilik tu dan bende tu tak pergi.

But, kalau adik aku baca cerita aku ini, habislah, bergantung kat dia berani ke tak..moga dia hanya membaca novel2 cinta je kat wattpad ni..hahahaha..

P I N T UWhere stories live. Discover now