DAHLIA memakirkan keretanya di petak parking. Dia mengambil beg tangannya dan keluar daripada kereta.
Kereta dikunci. Kakinya yang menyarung Vans melangkah menuju ke bank.Haih, kenapalah kena tukar kad bank. Dan kenapa bank ni jugak?
Dahlia teringatkan insiden dahinya tercium pintu kaca bank ini. Dia segera menarik pintu bank. Dah tak tulis Pull ke Push, hentam je lah.
Mak ai ramainya orang. Kenduri ke?
Dahlia menekan butang pada mesin kecik itu (tak tahu nama dia apa) untuk mendapat nombor giliran. Keluar sehelai kertas kecil yang tertera 4 digit nombor. Dahlia ambil.
1171.
Dahlia pandang skrin yang menunjukkan giliran pada masa itu.
1162.
Bapak ah! Lambat lagi.
Dahlia mengambil tempat di tempat duduk menunggu. Dia tidak mengisi apa-apa borang memandangkan dia hanya ke sini atas urusan penukaran kad. Dia memandang ke kaunter bank.
Pegawai bank handsome-handsome belaka. Patutlah ramai....Eh.Eh jap! Sorang tu macam familiar...
Dahlia mengamati muka pegawai bank tersebut. Macam pernah jumpa. Tetiba sel-sel otaknya berhubung dengan lebih cepat. Tak sia-sia dia amalkan Anmum Essential.
Bukan dia ni ke yang tolak pintu bank tak tengok orang tu?!
"Betullah!"
"Apa yang betulnya dik?" Makcik dekat sebelah menegur Dahlia. Eh bukan tadi aku cakap dalam hati ke? Macam mana pulak makcik ni boleh dengar?
"Err..takde pape." Dahlia tersengih. Dia kembali ke topik asal. Uish, minta-mintalah gilirannya nanti tak kena kaunter mamat tu.
Masa terus berjalan. Ke merangkak? Sebab lambat sangat. Dahlia sudah berada di ambang kebosanan yang maha dahsyat. Dia mengambil telefon pintarnya di dalam beg. Aplikasi Wattpad dibuka. Dia mencari story yang tersimpan di library. Semua story sudah habis dibacanya. Tiada update. Di-on-kan pula Twitternya.
Scroll, scroll, scroll.
Cendol Abang Kacak Kini Viral.
Huh? Haritu nasi lemak anak dara. Harini abang kacak pulak. Dahlia berfikiran positif. Mungkin dengan hebohan begini akan menambahkan hasil pendapatannya.
Benda yang elok tak salah viralkan. Kalau ada faedah, okaylah.
Dahlia scroll lagi dan.....
1171.
Kaunter 5.Kedengaran suara ayu perempuan entah dari mana menyebut angka giliran dan nombor kaunter. Ceh, macam budak SPM angka giliran bagai. Eh tapi macam familiar number akak tu sebut tadi....
Number aku! Bongoklah kau Dahlia.
Dahlia bergegas ke kaunter 5. Fuh, nasib baik kalau tidak numbernya pasti di-skip. Dahlia sibuk mengambil purse-nya di dalam beg tangan.
IC dan kad bank baru hendak kepada pegawai bank yang....eh jap mamat haritu! Dahlia menarik tangannya kembali.
"Erm, nak buat pertukaran kad." Dahlia bersuara perlahan. Yelah, takkan nak jerit dalam bank kot?
"Apa cik? Ulang sekali lagi?" pegawai bank yang ber-name tag Daniel itu menyoalnya. Cis, kurang garem mamat ni. Sengaja!
"Tukar. Kad."
"Oh cakaplah tukar kad. Ingat tukar number phone tadi." Daniel tadi tersenyum. Polisi sebagai pegawai bank haruslah sentiasa tersenyum. Tapi untuk aku, package balas dendam ni!
YOU ARE READING
One Four Three, Six!
Romance"One Four Three, Six." Huh? Dia nak main teka nombor loteri ke dengan aku? Hampir setiap hari dia ulang nombor pelik ni. Tak kira pagi, subuh, petang, malam, musim tengkujuh. Dahlia dan Daniel. Pertemuan mereka tidaklah bermula dengan "wei sihat?" d...