5

38 5 6
                                    

DANIEL merebahkan badannya atas sofa. Fuh, letih gila. Ramai sangat orang di bank harini. Urusan tukar kad. Nasib badan.

Dia meletakkan wallet dan segala kunci di atas meja kopi. iPhone dikeluarkan dari poket. Daniel slide ke tepi untuk unlock. Mobile data di'on'kan. Berpusu-pusu notifications dari Whatsapp, Twitter dan Instagram masuk.

Payah betul jadi manusia yang handsome dan femes ni.

Daniel membuka aplikasi Whatsapp. 145 chat masuk. Kebanyakannya dari group whatsapp. Biasalah, group alumni sekolah, dari Aidan ada, dari Ibu, dan dari number tak dikenali.

Daniel membuka chat daripada ibunyaa dahulu. Satu, sebab syurga di bawah tapak kaki wanita itu. Dua, kalau reply lambat lagi banyak ibunya hantar chat. Biasalah, tak dapat bebel dalam real life, through socmed pun jadi.

Ibu;
Ibu masak ketam masak cili harini! Kalau Daniel nak makan balik rumah cepat!
12.45 pm.

Ah, ibu. Ada saja alasan nak suruh balik. Bukan malas balik, tapi ada sebab dia jarang jejakkan kaki di rumah itu.

Ala bu. Sorry baru reply. Baru je balik ni. Nak ketam 😭

Bluetick. Wah ibu, son-zoned anak nampak. Huuuu.

Daniel membalas chat Aidan pula. Dia sekadar membuka chat dari group. Malas reply. Dia membuka pula chat dari unknown number.

017-4562xxx;
Hai, Daniel. Miss me?
17:39 pm.

Huh? Sape pulak ni? Daniel tengok number. Tak pernah tengok.....
Ah, biasalah. Adat jadi orang handsome ramai yang nak try.

Angkat bakul sendiri lagi, pft.

Daniel abaikan chat tersebut. Selagi dia tak ganggu aku, tak ganggu family aku, it is okay. Sebut pasal family ni berat sikit, hm.

iPhone-nya berdering. Daniel melihat skrin.

019-4637xxx

Kan dah cakap? Payah jadi orang handsome ni. Daniel mengeluh bajet.
Dia slide untuk answer.

"Hello?" Daniel menyapa. Di sebelah sana masih sunyi.

Panggilan hangit ke ni? Call orang taknak cakap pulak.

"Err hello?" suara lembut perempuan kedengaran di sebalik telefon. Daniel terus bangkit mengejut. Aweks. Nak cakap dengan perempuan kena lah semangat!

"Ye, siapa ni?" Daniel meneruskan perbualan.

"Erm, encik ke yang tinggal surat dekat wiper kereta saya?" Daniel terasa ingin melompat. Orang yang dicarinya dah tiba! Daniel membetulkan suaranya. Ayuh kita control macho!

"Ye saya. Atau lebih tepat pemilik kereta yang awak langgar dekat parking lot haritu." Acah garang.

"Sorry encik. Saya takde niat nak lari macamtu je, saya takut..." suara lembut di sebalik telefon sedikit sebanyak menggugat ego Daniel. Ni yang tak suka ni! Apasal suara lembut sangat? Telan softlan ke masa kecik-kecik? Nak marah pun tak sanggup.

"Tak. Saya tak marah kalau awak minta maaf haritu. Saya nak buat apa dekat awak ni ek?"

"Saya sanggup bayar encik. Berapa encik cakap je. Saya akan usahakan." suara lembut di sebelah sana membuat Daniel tidak keruan. Kini dia berada di hadapan peti sejuk. Sebagai langkah berjaga-jaga.

Kalau cair boleh masuk terus nanti.

"Awak mampu ke? Chevrolet kot." Daniel riak.

"Takpe, duit tak boleh bawak mati pun." bapak ah pompuan ni. Suara lembut tapi menusuk ke hati abang ni. Hashtag kitew sentap.

One Four Three, Six!Where stories live. Discover now