Lewat Kaysa Adara bangun pagi itu memandangkan dia tidak perlu bersiap-siap ke tempat kerja. Hari ini satu Malaysia cuti. Cuti umum sempena Hari Merdeka. Jam ketika itu menunjukkan pukul 10.20 pagi. Tak adalah lewat sangat sebenarnya tetapi boleh juga dikatakan lewat daripada hari biasa. Kalau hari bekerja, lepas subuh memang Kaysa Adara tidak tidur balik. Terus bersiap-siap ke tempat kerja.
Keluar sahaja dari bilik, pandangan mata Kaysa Adara terhala ke arah Yara yang sedang bersenam di ruang tamu. Mengikut gerak senaman yang dipaparkan di kaca televisyen. Kemudian, pandangannya dihalakan ke arah Syaz. Gadis itu sedang bersarapan di meja makan. Hmmm... Yang seorang bersenam. Seorang lagi makan.
Kaysa Adara mengayunkan langkah ke meja makan. Punggung dilabuhkan di hadapan Syaz. Dengan cukup selamba, dia capai roti yang berada di atas meja. Mentega kacang bersalut coklat disapukan ke atas roti itu sebelum disumbatkan ke mulut.
"Apa mimpi minah tu tiba-tiba exercise?" soal Kaysa Adara.
Syaz tergelak. Pandangan mata ditumpukan ke arah Yara yang masih lagi gigih mengikut FigureRobics by Jung Da Yeon.
"Paan cakap badan dia makin berisi."
Mata Kaysa Adara membesar. Terus dia menoleh ke arah Yara.
"Paan masih jumpa kau ke, Yara?" soal gadis itu, terus kepada Yara. Tidak perlu melalui Syaz.
Yara menganggukkan kepalanya.
"Dia cakap badan aku dah naik sebab patah hati dengan dia."
"So, kau exercise ni sebab nak kuruskan badan kau dan tackle Paan balik ke?"
"Taklah. Aku nak tunjuk yang aku tak patah hati langsung."
Serentak, Syaz dengan Kaysa Adara menghamburkan tawa.
"Kau exercise sebab dia la ni?" tanya Kaysa Adara lagi.
"Tak juga!"
"Dah tu?"
Syaz pula yang mengajukan pertanyaan. Dia tidak tahu pula ada sebab lain selain Paan.
"Aku bengang bila Paan cakap macam tu kat aku. Lepas tu, Yusri tiba-tiba muncul. Aku terus tanya Yusri, aku gemuk ke... Dengan harapan dia akan berlagak macho dan cakap tak. Tapi dia dengan selamba cakap aku memang gemuk. Menyirap darah aku. Depan Paan pula tu. Sukalah Paan. Tersenyum sinis dia pada aku."
"Kejap! Si Yusri tu memang asyik cari kau ke?"
Kaysa Adara memandang Yara, menanti jawapan daripada gadis itu.
"Yalah. Sibuk nak jadi fake boyfriend. Aku suruh dia berlakon sekali aje."
"Entah sampai bilalah Paan dengan Yusri nak stop kacau kau, kan? Tak sangka kawan aku yang chubby ni digilai ramai," seloroh Kaysa Adara bersama gelak nakal.
Terjerit Yara bila Kaysa Adara cakap dia chubby. Terus berhenti bersenam. Tangan mencekak pinggang.
"Wey... Kau orang pun nak cakap aku gemuk ke?"
"Tak... Bukan gemuk. Tapi nampaklah kau memang dah berisi sikit. Hmmm, tapi aku rasa okey aje. Kau masih nampak comel," balas Kaysa Adara.
Yara mencebikkan bibirnya dan kembali bersenam.
"Yara on diet. Jangan ajak aku makan kat tempat best. Aku nak makan makanan sihat aje mulai hari ni," tegas Yara. Nekad.
Sekali lagi Syaz dengan Kaysa Adara tergelak. Adoi... Yara, Yara. Buat mereka berdua terhibur pula pagi-pagi ni.
"Kau orang tak ada plan apa-apa ke hari ni?" tanya Syaz.
Laju Kaysa Adara menganggukkan kepala. Senyuman penuh makna terlakar di wajah gadis itu.
YOU ARE READING
DATE ME
RomanceTajuk: DATE ME Penulis: Azura Rasiddin Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-0992-50-1 Harga: RM26.00 (Semenanjung) // RM29.00 (Sabah & Sarawak) TERBITAN EKSKLUSIF - AKAN MULA DIJUAL DI EKSPO BUKU MALAYSIA 2016 bermula 14-18 Disember 2016. BILIK...