Aku terkebil -kebil di dalam gelap . lebih kurang seminggu lagi genaplah tempoh yang diberi oleh ank menantu Pak Haji Talib . apalah yang harus aku lakukan ? di manalah aku hendak heret adik-adikku ini ? aku tak mahu membebankan otk mereka
Alia dan Ain masing- masing akan menduduki peperiksaan thn ni . seorg pt3 dan seorg lagi upsr . aku nk sgt tgk mereka berjaya . kalau tidak , sia sialah perngorbananku berhenti sekolah demi menyara mereka
ibu , ayahh ... kenapa secepat ini tinggalkan kami ? Fia tak blh nk pikul tugas ayah . tak tertanggung dek badan Fia nih yahh . Fia teringin nk belajar lgi . Fia nk ambil spm . nak masuk universiti mcm yang ibu harapkan . tpi kenapa tinggalkan Fia secept ini ?
ayah tau , ank menantu Pak Haji Talib dah halau kami . mana kami nk pergi ayahh ? Fia tak mampu nak sewa rumah . nk makan pun kekadang tak ckup . Fia sayang pondok buruk kite nih ayah . ini hasil kerja ayah kn ?
walaupun kecil dan sempit , walaupun buruk dan hodoh , ia tetap syurga bagi kami ayah .
ayah tau , atap dapur dh bocor . kalau hujan lebat , Alia terpksa tadah dgn besen . dinding tepi pintu tu pun dh reput ayah , dimakan dek anai anai . Fia tak ade duit nk ganti itu semua yahh . duit gaji Fia ckup utk tanggung persekolahan adik2 je . bju mereka pun Fia tak mampu nk ganti
ibu ,ibu tau tak ?Fia ad simpn duit skit . adalah dalam 50 ringgit sebulan . utk kecemasan . tpi sebenarnya , duit tu Fia simpan utk tanggung perbelanjaan Alia nnti . mana la tau kalau dia dpat masuk universiti seperti yang ibu harapkan . dapat juga duit tu Fia juga utk keperluan Alia . kalau ikut perkiraan Fia , duit tu tak lah sebnyak mna kalau disimpan sampai Alia habis spm nnti . tpi dri tiada , lebih baik ada skitkan ibu ?
aduhai , kenapa lah nasib ku begini . sedih dan malang . perlahan - lahan air mataku menitis di dalam gelap pekat . hanya ini sajalah yang mampu aku lakukan , menangis berseorangann, melepaskan ape yang trrbku di dada .
aku mengeluh perlahan lahan . cuba memejamkan mata .
--
tbc
YOU ARE READING
Dia Pilih Aku
ChickLitmangkuk ayun kauu ! laki poyo ! itulah gelaran yang familiar utk encik Ego . yelehh kata org dia pun dingin . so diringkaskan encik ego vs miss dingin ego kalah dgn rindu . yaa aku tau itu . ' Ash tolong lah kembaliii ! ' adakah aku yang dicin...