Hari minggu begini memang bosan kalau hanya duduk di rumah . menonton tv tua yang sekejap okey sekejap tak , bertambah membosankan . aku tak betah hanua duduk di rumah saja . aku perlu tenangkan fkiranku yang kusut ini .
" Alia , Kak Fia nak keluar kejap , ada nak pesan apa apa ke ? "
" tak ade rasanya . Kak Fia nak pergi mne ? "
" saja nk bersendirian kejap . kau jaga adik adik tau , kunci pintu !" pesanku tegas
Alia hanya menggangguk
aku mengayuh basikal tanpa arah tujuan , sambil bernyanyi kecil memcari tempat yang strategik utk ku berfkir . aku singgah di taman rekreasi . ramai pula orang . terus niatku terbatal . ini bukan blh menenangkan fikiran , tpi menambhkan kusut kgi adela . aku menerusikn kayuhanku lalu membelok ke kiri dan memintas sebuah kereta Mercedes yang berhenti di tepi jalan . aku memandang sekilas . keluhatan seorang wanita sedang berkerut kening dan memegang dadanya . apa kene dengan wanita itu agaknya ?
aku berhenti dan berpusing balik . berhenti betul- betul di tepi cermin keretanya . kelihatan dia tercungap cungap saja . aku meninjau ninjau ke dalam kereta yang bercermin gelap itu . tidak nmpk org lain . knapa pula makcik nih ? Hah ! dia sakit ke ?
pantas saja aku mengetuk cermin keretanya . doa merenungku sambil memegang dada . wajahnya todk jelas . aku cuba membuka pintu keretanya . berkunci !
macam mana nih ? aku lihat wanita itu seperti sedg nazak . ya allah ! apa yang harus aku lakukan ?aku meninjau ninjau di sekeliling kawasan itu . sunyi ! huhh time nih lah tak ade kenderaan lalu . aku menggelabah . pondok telefon pun tiada . sedang aku terpinga pinga aku terpandang seketup batu di tepi jalan . batu itu aku ambip lalu cuba utk memecahkan cermin tingkap belakang kereta Mercedes itu .
dengan sekali baling cermin kerets itu berlubang , tpi tidak bersepai . agaknya inilah kelebihan kereta mewah kot . lubang itu kecil tetpi cukup utk tagan halusku ini melepasinya . tangan ku terasa perit . tpi aku tidak pedulikan nya .
" Puan ? Puan kenapa ? sakit ke ? "
dia merenungku dgn amat payah sekali . sinar matanya menjelaskan bahawa dia sedang terseksa .
" Puan ? puan dengar tak ? puan ade ubat ? "
dia masih merenungku dgn sayu . wajhnya sudh pucat lesi . ya allah , selamatkan lah wanita ini . aku tidak berfkir panjang lgi , lalu mencapai tas tangannya dan menyelongkar mencari ubat . tak ada ! aku selongkar pula keretanya . tiada jugaa ! aku terpandang telefon bimbit miliknya . aku capai dam sempat berfkir sejenak .
macam mana pula nak gunakan telefon ni ? aku langsung tak tahu . seumur hidup aku tak pernh ada telefon bimbit .
tiba tiba menyelinap rasa sayu di sanubariku . terasa begitu naif diri ini . aku cuba menghubungi ambulans . terdengar suara di talian . aku tersenyum senang . pandai juge aku nih .
aku berpaling semula ke arah wanita tdi . kaku . aku cemas . segera aku memeriksa nadinya . ya allah , wanita ini sudh tidk bernyawa . badanku menggigil . apa yang aku harus lakukan ? pantas saja aku membuka tali pinggang keledar wanita itu dan mengheretnya keluar dri kereta . bert juga . sepenuh tenaga aku kumpulkan utk membaringkan wanita ini atas jalan raya . aku harus cpt . aku harus buat pertolongan cemas padanya .
aku menekan nekan dadanya , tiada respon . lantas aku mendongakkannya , terpaksalah aku membuat pernafasan mulut ke mulut . ya allah , kau bantulah aku . kau mesti bantu aku . berulang kali aku melakukan proses yang sama .menekan dadanya dan memberi bantuan pernafasan . nasib baiklah aku pernh belaja semasa di tingkatan 3 dulu . semasa aku menyertai PBSM sekolah .
aku masih tidak putus asa . kenapalah waktu waktu begini tidak ade sebuah kereta pun yg lalu ?tiba tiba wanita itu terbatuk batuk
" Puan ok ke ? "
dia membuka matanya sedikit tetpi kemudian dipejamkan semula . aku kalut . aku merasa nadinya . fuhh , lega . dia masih hidup rupanya tetapi agak lemah .
aku berpaling apabila mendengar bunyi siren ambulans .
-- tbc
YOU ARE READING
Dia Pilih Aku
ChickLitmangkuk ayun kauu ! laki poyo ! itulah gelaran yang familiar utk encik Ego . yelehh kata org dia pun dingin . so diringkaskan encik ego vs miss dingin ego kalah dgn rindu . yaa aku tau itu . ' Ash tolong lah kembaliii ! ' adakah aku yang dicin...