alahhh !! tak sampai target . hiks hikss !! readers jhtt 😂😂 .. memain jee . hehe . kali ni sis nk readers naik 210 . blh ? 😂 . tak meriah aa story nih .. huaaa😭 . readers tlg la sharee story nihh ~
ok jom lah kite sambung .. sory sis akn jarang update ((kot)) sebab homework bnykk ! .😪
--
" macam mana ? setuju ? "
aku memandang Alia dan Aisy .
" Aisy ikut aja , mana yang Kak Fia fikir baik , baik jugalah bagi Aisy "
" Alia "
" Lia , rasa macam tak berapa eloklah Kak Fia . tak menyusahkan datin tu ka ? "
" kita ada pilihan tak ? "
" klau kita minta Mak Cik Senah jadi penjaga yang sah macam mana ?
Alia masih berkira kira mencari alasan
" itu akan menyusahkan Mak Cik Senah . dia sendiri pun janda . nanti langsung takkan ada orang nk kt dia kerana kita "
mereka berdua tergelak
" okey , jom kite senaraikan buruk dan baiknya , nak tak ? "
Aisy mengambil pen dan sehelai kertas
" okay , Kak Fia senaraikan kebaikan , Kak Lia senaraikan keburukan . Aisy tukang tulis "
aku dan Alia saling berpandangan dan tersenyum melihat gelagat Aisy
" okay , keburukan pertama , dia orang kaya kita ni miskin . datin tu akan dapat malu kalau membela kiga yang sangt daif dan naif nih "
ya , benar juga kata kata Alia tu . pasti reputasi Datin Zulaikha terjejas kerana kami
" erm , kebaikannya pulak , kita akan dapat tempat tinggal yang selesa , makanan berkhasiat , persekitaran yang bersih . sihat utk badan dan otak . baru senang nk belajr "
aku mencedok idea dripada kata kata Sarah semalam .
" okeyy , seri satu sama " Aisy tersenyum
" keburukan kedua , kita tak kenal sangt siapa dia . kalau barsng berharga dia hilang ke , lepas tu dia marah kita atau pukul kita macam mana ? pada siapa kita nk mengadu ? "
betul juga kata Alia itu . tpi aku tidak akan membenarkan ia berlaku . selagi aku hidup , tiada siapa pun boleh menjentik adik adik aku . nak dera , deralah diriku sorang aja .
" satu lgi kebaikan , kita dapat merasai kasih sayang seorang ibu . percayalah cakap Kak Fia , setkat ini dia memang baik dan lembut , macam ibu "
mereka berdua merenungku . aku hanya tersenyum hambar . aku tahu mereka amat merindui belaian ibu . terutama sekali Alia . dialah anak yang paling rapat sekali dgn ibu
" Kak Fia , sure? confirm nih ? "
Alia inginkan kepastian . sinar matanya ceria . betullah dia memang sgt merindui ibu .
aku hanya mengangguk
" dua sama "
" keburukan ketiga , macam mana kalau dia tak sayang kita lgi dah ? dia halau kita ? mana kita nk pergi ? nak balik sini , rumah dh tak ada "
lgi sekali aku menelan kata kata Alia itu . bagaimana kalau ia benar benar berlaku ? mereka merenungku semula
" Kak Fia janji , itu tak akan berlaku . kalau betul betul berlaku pun , kita pergi mengadu kt JKM . pasti dia kena punyalh "
jaminan itu sekadar menutup gelisah di hatiku sebenarnya . Alia dan Aisy hanya tersengih" betul nih , Kak Fia ? "
Alia sekali lgi inginkan kepastian . aku mengangguk perlahan .
" kebaikan lgi satu , kita ada blik sendiri . bukan ke itu yang kita mahu dri dulu ? kita blh decorate blik kita sendiri . kita ada privacy . rumah dia ada sepuluh blik tau ! "
" sepuluhh blik ? mak aihh bnyaknyaa ! "
mereka bersuara serentak . reaksi mereka sama sepertiku malam tadi .
" okay , dh tiga sama dh , ada lgi ? "
" rasanya tak ada dh kot " Alia berkerut kening sedang memikirkan keburukan keburukan lain yang mungkin ada .
" ermm , kalau macam tu keputusan seri laa " Aisy tersengih sambil menayangkan kertas yang tercatat kemas .
" ada lgi satu kebaikan "
mereka menoleh dan terkebil kebil merenungku
" ada lgi ? apa dia ? "
" Kak Fia dapat bersekolah semula "
" betul nih Kak Fia ? betup ke ni ? alhamdulillah termakbul juga doa Lia "
" kau doakan Kak Fia ke ? "
" yalahh , akak dah bnyk berkorban utk kami semua . doa Lia , supaya Kak Fia dpt beljar lgi walaupun Kak Fia dh tua sikit "
tiba tiba aku rasa terharu . aku memeluk Alia
" ehemm ! bukan Kak Lia sorang je yang doakan utk Kak Fia . Aisy pun ada tau "
" yeke ? Aisy doa apa ? "
" banyak .. "
" banyak ermm apa dia tu ? "
" Aisy doa supaya akak murah rezeki , akak dapat belajar semula , akak dpt hidup senng , akak akn tukar imej semula , dan bertemu jodoh dgn org kaya "
tawa kami terburai . lucu sgt dgn gelagat Aisy tu , siap dgn memek mukanya sekali . sayang juga mereka padaku
" okay , Kak Fia janji ini hanya temporary aja . bila umur Kak Fia dah lapn belas thun nanti , Kak Fia sendiri akan mengambil alih jaga korang semua . cuma Kak Fia minta korang semua bersabar dan bertahan selagi blh ya ? hanya setahun je okay ? "
" promise ? "
Aisy sudah menegakkan jari kelingkingnya
" promise ! "
kami mengait jari kelingking sesama sendiri . ya , cuma setahun saja yang aku perlukan utk menjadi penjaga yang sah . dn cuma setahun saja aku akn tinggal bersama datin . menjadi ank angkatnya . harp harp semuanya berjalan lancar .
--
tbc .
YOU ARE READING
Dia Pilih Aku
ChickLitmangkuk ayun kauu ! laki poyo ! itulah gelaran yang familiar utk encik Ego . yelehh kata org dia pun dingin . so diringkaskan encik ego vs miss dingin ego kalah dgn rindu . yaa aku tau itu . ' Ash tolong lah kembaliii ! ' adakah aku yang dicin...