Missing Them

39 0 0
                                    

        "Aigoo sejuknya dekat sini ", Minah menggigil di beranda apartment tingkat 23 seraya membetulkan kedudukan mafla merah berbelang putih di lehernya.

       Apa khabar agaknya orang Seoul yaa ? RapMon ni pun sama . Selama aku tinggal di sini sekali saja dia call aku. Itupun bertanyakan soal ketibaan aku di sini. Selepas itu , satu panggilan aku pun dia tak mahu angkat. Kenapa ya ? apa sebabnya ? dia sakit ke ? Pelbagai persoalan timbul .

"Morning omma , appa ... " hmmm . Minah mengeluh .

         Keluar saja dari kamar tidurnya elok elok bermuka ceria pepagi macam ni terus muram jadinya . Meliarkan mata ke seluruh pelusuk kediaman namun tidak kelihatan kelibat omma dan appanya . Sedihnya hidup ini . Minah pun berjalan malas ke ruang dapur lalu ekor matanya lantas terpandang satu sticky note yang tertulis :

Harini Omma dan Appa akan pulang lewat sedikit , so Minah take care yaa :)
                                             -Omma<3

         Terduduk Minah membaca nota ringkas itu . Fridge tinggi itulah yang menjadi sandarannya . Minah diam tidak terkata . Perasaannya kian pudar . Sedih ? tak . Marah ? juga tidak . Entahlah . Rasa macam tawar je . Minah tawar hati . Dah kebal dengan sifat omma dan appa nya . Sudah acap kali mereka buat Minah ibarat boneka tiada hati dan perasaan . Jadi , Minah ? nak luahkan perasaan ? Kepada siapa ? Atuk dan nenek ? Mereka tiada di sini .

          Dia pejam mata , kumpul kesemua kekuatan yang masih dia punya .Cuba untuk bangkit namun terasa lembik lututnya lalu jatuh semula . Terduduk tidak bangkit lagi .  Semuanya dusta tipuan belaka .Ingatan , pesanan , kejutan dan mungkin kasih sayang jua , semuanya atas kertas :

Minah pergilah rumah Jiyoung , Omma harus hadirkan diri di pesta Company omma . Jangan kacau appa ! Appa busy .
                                           -Appa

Maaf omma dan appa tak dapat nak hantar Minah pergi camping . Minah suruh ahjussi kamu tu.

Pergi check wardrobe Minah , ada surprise !! Jumpa malam nanti . Tunggu kami okay .

Jangan lupa daftar ahli tu , kamu mesti berdikari sendiri dah besar pun . Jangan nak harap omma dan appa je.

           Bertimbun nota-nota sebegini rupa disimpan Minah . Semuanya sama. Mereka kata pulang lewat sedikit tapi sehingga keesokan harinya pun belum tentu mereka akan pulang . Dua tiga hari kemudian , baru mereka pulang . Penat saja Minah menanti semalaman. Dia tidak akan ke mana mana selain menanti omma dan appa di rumah .

Minah terduduk lemah buat kesekian kalinya . Hanya dia di situ . Keseorangan dan kesepian .

6 bulan berlalu

Di Hwangpyoeng Town ;

           Dengan nada membodek  , "aku nak kau bayarkan semua ni boleh ?" -Chan berkata kepada Xiu yang masih sibuk melayan telefon tanpa berkelip . "kau dengar tak ni", Chan mulai bernada tinggi . " Ha apa , apa tadi?", Xiu dengan blurryface menoleh ke kiri ke kanan .Innocent sungguhlah muka dia ni .

         Chan senyap saja . Tidak berapa lama kemudian , "Oh! hehehe" , baru tertangkap si Xiu . "Eh boleh sangat . Ambillah mana-mana yang kau nak", Xiu on .Chan selalu begini. Duit dia pun berkepuk juga tapi itulah stingy gila . Apa apa pun Xiu tidak kisah mandangkan dia dan Chan umpama siblings . Bahagia juga life mereka .

       " Kau boleh ambil ni " , Xiu meraba kemeja kemeja yang tersangkut elok di butik . "Yang ni pun kau pilih lah" , Tunjuk Xiu ke arah sweaters berhoodie pula. "Tak pun kau ambil yang ini , lawa ni latest sport shoes yang baru arrived" , sarannya lagi sambil memegang kasut itu .

       "Hohoi hoi , banyak nya , takpe ke?", Chan ada juga rasa segan . Faham sangat dengan sifatnya sendiri."Ye lah , ambil je semua .Kalau kau nak satu town ni aku boleh bagi , tapi jumpa appa aku dulu lah" , Xiu berbahasa . "Kalau macam tu , aku nak ini , haa ini , yang tu , yang dekat sana pun , tu elok juga .Hah! Kan dah keluar sifat 'rezeki jangan ditolak,orang bagi kita ambik' ,Chanyeol dengan penuh excited memilih stuffnya.

         " Haih , Channie .. Channie ..", Xiu terasa lucu melihat gelagat satu satunya hyung yang dia punya . "I wish that I could make him happy always " , bisik hati kecil Xiu .

          

Di Yeojwa Stream ;
Chanyeol dan Xiumin meluangkan masa membuang pandang ke arah air yang mengalir jernih sambil berbicara dari hati ke hati.

          "Xiu ! Kenapa baru baru ni , Rick susah sangat nak keluar dengan kita?", Chan memulakan bicara dan menyambung lagi ." Aku rasa dia ada masalah lah , jom pergi rumah dia nak ?", Tertanya-tanya juga mereka berdua ni soal Rick yang semakin lama semakin kurang masanya diluangkan bersama mereka. "Entahlah Chan , bukan dia dah pesan awal-awal ke dekat kita supaya jangan cari dia buat sementara waktu ni?",Xiu mengingatkan.

         Ada sesuatu yang tidak kena ni . Chan dan Xiu berpandangan antara satu sama lain menandakan naluri yang sama. Wait and see .

*hopefully my storyline interest you . It's good to hear if you don't mind to stay wait a little while for the next chapter . tq🌸
           

Small Issues Big MatterWhere stories live. Discover now