"Sofya Sarina." Badannya yang disaluti jubah biru laut dengan beberapa taburan labuci dibahagian lengan berpusing 180°. Gerangan yang memanggil namanya diamati dengan teliti, tetapi tetap tidak dapat diingati siapa. Dia langsung tidak mengenali lelaki itu.
"Who are you?" Malas untuk memerah otak, Sarina terus bertanya. Seperti biasa, manisnya bicara bak madu bercampur gula.
"Finally, dapat jugak aku kenal siapa sebenarnya Sofya Sarina." Firman bercakap sambil mendepakan tangan menandakan dia puas dengan usahanya. Sudah tiga hari dia mengintip gerak geri Shahmien untuk mengetahui siapakah Sofya Sarina.
"Yes, I Sofya Sarina. And who are you? Macam mana you boleh kenal I?" Masih dalam nada yang sama tetapi lagaknya agak mendesak. Mungkin inginkan jawapan dengan segera.
"Firman. Muhammad Firman Hakimi. Kita tak pernah kenal dan jumpa pun sebelum ni. Tapi, kita ada tugas yang perlu diselesaikan." Santai saja Firman mengatur bicara seperti telah dihafal beribu kali.
"Sorry, tapi I tak kenal you pun. Macam mana kita ada benda pulak yang perlu diselesaikan. I tak faham. Maybe you salah orang. Excuse me." Usai berkata, kakinya terus melangkah. Bukan jenisnya untuk melayan lelaki yang langsung tidak dikenalinya. Habis sangat saja nak mengorat. Teknik baru kut.
"Tentang Shah dengan bini dia!" Dengar saja kata-kata dari mulut Firman, kaki Sarina terus berhenti dari melangkah. Sekali lagi badannya berpusing 180° menghadap Firman.
"Macam mana you boleh kenal dengan diorang?" Sarina kebingungan sendiri. Wajah Firman ditenung lama.
**********
"Jadi you nak I buat apa? Tolong you untuk pisahkan diorang? Hm?" Sarina bersandar di bonet keretanya. Segala penjelasan telahpun diluahkan Firman dan dihadamnya.
"Kau tolong aku, aku tolong kau. Kau dapat Shah, aku dapat Sofya." Santai saja Firman berkata sambil berpeluk tubuh. Badannya turut disandarkan dikeretanya bersebelah kereta Sarina.
"No! I memang sayangkan Shah and cintakan dia sangat-sangat, tapi I tak pernah pun berniat untuk runtuhkan rumah tangga diorang. I rela menanggung perit berkongsi kasih daripada menanggung keperitan dosa akibat meruntuhkan rumah tangga orang lain. I tak sanggup." Panjang lebar Sarina memberi penjelasan sebab-musabab dia menolak rancangan Firman.
"Apa yang kuno sangat kau ni? Hidup zaman batu ke? Kau ingat si Shah tu boleh ke bahagi kasih dengan adil bila kau jadi bini kedua dia nanti? Hey, dia tu terlalu sayangkan bini dia. Kau akan menderita je bila bermadu." Darah Firman mula meninggi. Kepanasan hatinya sudah mencecah 55°c.
"Adil tak adil, tu masalah I. Apa yang penting, I taknak runtuhkan masjid orang. Kalau you nak, you buat sorang." Sarina tetap berkeras.
"Kau ni memang degil kan? Okeyh fine! Ni kad aku. Kalau otak kau dah cerdik nanti, kau boleh call aku." Setelah sekeping kertas kecil itu bertukar tangan, Firman terus masuk ke dalam keretanya. Bimbang juga kalau kepanasan hatinya mencapai suhu maksima.
***********
Pintu rumah kelihatan sedang dibuka. Ada yang membukanya dari luar. Tidak perlu di lihat, dia pasti si pembuka pintu itu adalah anak kesayangannya, Sarina.
Bibirnya tersenyum puas apabila tepat tembakannya. Kelihatan Sarina sedang menutup semula pintu rumah mereka.
"Sayang ummi dah balik? Pergi mana tadi?" Datin Vida menyapa lembut anak gadisnya.
"Ummi." Sarina mendekati Datin Vida dan terus menyalam dan mencium wanita tua itu tanda hormat.
"Sofye keluar jumpa Shah tadi. Dia yang nak jumpa Sofye." Tiada dusta dari kata-katanya.
YOU ARE READING
ISTERIKU CIK BURUNG HANTU ✔
RomanceSofya Saffrina, seorang gadis yang terpaksa berkahwin dengan jejaka tampan yang kaya tetapi sombong .Sebagai insan yang mempunyai hati dan perasaan, dia akhirnya terima untuk membina istana bersama lelaki itu. Shahmien Aiman, seorang jejaka...