Bab 13

3.1K 103 1
                                    

Kami tak terus balik rumah, sebab aku lapar sekarang ni. Yelah, tadi pun cuma makan roti je kot. Harapkan nak makan masakkan ummi, tapi disebabkan sara ada kat rumah keluarga zed, melepaslah makan masakkan ummi. Kena tahan liur dah gayanya. 

" Sayang lapar ke tak ni? Tadi makan sikit je tu. " tanya zed.

" Tengah lapar la ni.. Biy lapar ke tak? Nak sayang masak ke nak makan kat kedai je ni? "

" Laaa. Tak penat ke sayang.. after all this issues apa semua. tak penat ke? "

" Tak la. Bole je sayang masak kalau biy nak sayang masak, tapi kena beli bahan la dulu, sayang ingat nak masak simple je.. hehehe.. spaghetti nak tak? "

" Takpe la sayang.. kita makan kat luar je. Biy tau sayang penat. Tak sampai hati biy suruh sayang masak harini. Selama ni pun sayang dah jaga biy cukup dah. Biy tak rasa pulak macam biy ni dewasa, asyik kena jaga je. Macam budak kecik. "

" But.. you're my baby la.. " giliran aku pula yang kenyit mata. 

" Yeah, I know sayang. "

" Yelah. Ni la masanya biy macam baby until kita ada baby yang betulbetul. Hahahahaha "

" Ehhh. Kena adil tau. Fair and square kasih sayang tu. Hahahahaha. "

" InsyaAllah. Tak janji ye labu "

***

" Alhamdulillah dah kenyang pun. Biy nak telefon si gedik tu dulu sayang. Biy masih tetap nak clean your name, sayang tu isteri biy. Biy taknak ada seorang pun yang sakitkan hati sayang, burukburukkan sayang. "

" Takpe biy, sayang dah tak kisah dah sekarang ni, cukup biy tau sayang tak macam tu pun. Kita tak boleh nak kawal mulut orang lain biy, ingat tu. " aku cuba untuk yakinkan zed kalau semua tu siasia. Sara takkan berhenti nak ganggu hidup kitorang. Aku yakin tu. Selagi dia masih ada perasaan untuk zed, selagi tu dia takkan puas hancurkan kehidupan aku. 

" Tak salah kan kalau biy nak protect isteri biy? tak salah kan biy cuba untuk yakinkan diorang jugak? tak salah kan semua tu sayang? " soal zed, makin dia tanya makin perlahan je nada tanya nya. Aku serba salah. 

" Tak salah.. Sayang bersyukur biy jadi suami sayang. Tapi sayang taknak kalau hanya sebab seorang nadra, hubungan keluarga biy jadi renggang. Jangan salah faham maksud sayang. Sayang cuma nak yang terbaik untuk biy, tu je pon. Kalau pun sayang diburukburukkan dan semua orang percaya semua tu, sayang tak kisah, mungkin tu antara pengorbanan seorang isteri yang harus sayang lakukan. Biarla orang nak kata apa, yang penting biy tetap percayakan sayang, biy tetap ada samasama ngan sayang sampai bilabila. " terangku. Aku cuma berharap apa yang aku katakan ikhlas dari hati ni dapat menyakinkan zed kalau aku tak apapa, asalkan hubungan antara dia dan keluarganya tak goyah. Tu saja. 

" Maaf sayang. Sampai bila hanya seorang isteri je yang patut berkorban perasaan demi suaminya? " 

Tanpa menunggu aku menjawap, zed terus saja mendial telefon sara. Aku nak hentikan, tapi tak berdaya, aku sanggup berkorban apa saja demi kebahagiaan suami aku. Sungguh. 

" Assalamualaikum, Esok aku nak kau pergi rumah keluarga aku tengahari. Ada sesuatu aku nak bincangkan. Penting. "

" Eh perempuan. Sedar diri kau tu sikit. Aku takde rasa apapa kat kau la. Sebesar debu pun tak. Nak kawin dengan kau apa lagi. Hakkkkkkkkkkpuih!! " 

Aku hanya mampu dengar je perbualan diorang dari pihak zed. Zed jawap pun dah makin meninggi nada suaranya. Aku cuba tenangkan dia, tapi tetap juga gagal. 

Pengorbanan Seorang IsteriWhere stories live. Discover now