Bab 22

3.6K 70 4
                                    

Aku masih merasa sakit tu, tapi kurang sikit. Zed aku perhatikan nampak gembira je walaupun sekarang ni baru pukul 430 pagi, aku terbangun kesakitan tu sebenarnya baru pukul 230 pagi. Patutlah dirumah tadi gelap je, semua dah tidur rupanya. Tanpa aku sedari, bibir aku pun turut mengukirkan senyuman. Hilang juga rasa sakit ni. 

" Sayang. Baring lah, rebahkan kerusi tu, dah sampai nanti biy kejutkan " 

" Tak boleh nak tido, dah cukup kot " 

" Lapar tak? Nak makan apapa tak? Anything? " Aku geleng kepala, lapar sikit je, tapi takkan lah kami nak pergi kedai dengan berpakaian macamni. 

" Biy lapar lah sayang, kita pergi drive thru je la, nasibla bukak 24hours, senang sikit. Kita makan yang healthyhealthy je lah ye. Takmo la yang berminyak lebih. Bubur nak? "

" Boleh je " balasku ringkas dengan senyuman yang masih terukir dibibirku. 

Kami makan dalam kereta tu juga, lepas makan pun tak terus balik rumah. Kitorang tengah mengukur taman pakai kereta. Tengok matahari terbit bersama sebagai satu keluarga. Sebenarnya tak nak balik, tapi nanti keluarga kami tercaricari. Sampai je rumah, orang rumah tengok kami macam tengok hantu, semua mata memandang tajam je. Zed pegang tangan aku erat, lalu dibawanya aku kearah ruang tamu. Yang lain seakan faham, diorang pun turut sama keruang tamu dengan kami. Zed serius je muka, aku pun samalah. Dah masanya kot untuk kami bagitahu yang sebenarnya keadaan aku selama ni. 

Bila semua dah terkumpul, zed tengok aku dulu, mungkin meminta kebenaran untuk menceritakan semuanya. Aku mengangguk perlahan. Yang lain masih senyap, tapi aku tahu beribu soalan mereka nak lontarkan kepada kami, kenapa kami baru balik sampailah kenapa kami masih berbaju tidur. Ni lah, bila keluarga kami, bila dah terbiasa bangun awal. Lepas subuh, diiorang memang takkan tidur balik. Disitu datangnya rezeki, kata diorang. 

" Err.. ada apapa soalan sebelum abang mula? " 

senyap. 

" Ok. Abang tau semua mesti curious kan kenapa abang ngan nadra baru balik? First, ya abang ngan nadra dah solat ok. "

Ok, ni memang lawak. Lepas je zed kata macam tu, baru lah tak senyap. Banyak betul soalan diorang ni. Zed jawap dengan tenang je. Lepas je diorang tanya kenapa aku boleh jadi macamtu, riak wajah zed kembali serius. 

" Ni yang abang nak bagitau semua. Nadra jeritjerit bangunkan abang, dia pegang perut dia menahan sakit. Abang dah panik dah, tak tau nak buat apa, abang tak banyak tanya nadra sebab abang tau masanya tak sesuai. Jadi abang ambil kunci kereta, terus zoom pergi hospital dekat sini... sakit lah tekak abang ni, bymai tolong ambilkan abang air please.. eheeeeeeem " sempat pula zed macamni, sengaja lah tu. 

" ya ya ya. Tapi jangan sambung sampai air sampai pulak " balas bymai, zed hanya mengangguk. Menunggu bymai mengambil air dipenuhi dengan semua bertanyakan aku, aku hanya menjawap kalau aku tak apapa. Bymai sampai dengan membawa dua gelas air dan satu jug besar air sirap untuk aku dan zed. Pandai lah adik ipar aku ni, tahutahu je aku pun tengah nak minum. 

Perlahan zed minum, orang lain dah ternantinanti, betul lah kot sakit tekak. Bymai dah beri tatapan tajam tak puas hatinya kat zed. Zed seperti biasa, menjadi dirinya sendiri yang suka sangat buli orang. 

" Ok, jadi.. abang pun bawak nadra pergi jumpa doktor kan, tak lama kitorang tunggu, mungkin sebab.. masih pagi kot? ke takde yang tengah sakit waktu pagipagi tu? "

" ABANG PLEASE! " Kali ini bukan bymai yang tak puas hati, tapi angah. Angah elmi ni sebenarnya penyabar orangnya, tapi tak tahu pula kali ni sabar angah dah menipis. 

" Angah elmi kenapa? " 

" angah elmi ada date la pagi ni abang, please tell us straight away what happen kat nadra tu hah. " 

" She's okay everyone. She's just having a bad stomach day je, tapi alhamdulillah semua baikbaik saja. "

Semua dah bersyukur aku tak apapa, tapi zed belum bagitahu pun keadaan sebenar aku kat diorang, aku cuit tangan zed, zed hanya mengangguk dan senyum. 

" Ummi, Mama, Abi, Ayah.. Long haimi, angah elmi.. bymai.. Huuuuuh, how to say this.. MY WIFE, NADRA AZZAHRA TENGAH PREGNANT 5 BULAN ANAKANAK KAMI. " ya betul, aku mengandung dah 5 bulan sekarang ni, aku pun tak tahu kalau aku ni dah bawa anakanak kami selama 5 bulan. 5 bulan. Aku betulbetul tak tahu pun, memang darah haid aku tak datang waktu tu, tapi aku dah check kot, keputusannya memang negatif aku tak hamil. Jadi aku agak aku memang tak datang haid lagi sebab terlalu stres. Aku dah cuba check 3 kali dah pun. 

" wait! " semua orang tertumpu kat angah elmi, dah kenapa terwaitwait ni angah. Zed dah bagi muka 'kenapa-ni-angah'.

" What do you mean ANAKANAK abang? twins? " sambung angah. 

" NO. NO. NO. Not just twins ngah elmi. TRIPLETS! Alhamdulillah. Kami akan ada 3 anak terus. " balas zed ceria. Kegembiraan jelas terpancar kat wajah semua orang. Mama dah mula menuju kearah aku dan memeluk aku erat, mama juga ada bisikkan kat telinga aku kalau kami akan jadi mummy daddy yang terbaik untuk anakanak kami, mama juga berterima kasih kat aku dah bagi mama bukan hanya satu cucu, tapi tiga cucu sekaligus. 

" but how come nadra tak tahu kalau dia preg? Perut pun masih slim je kot, takde nampak baby bump ke apa? " tanya angah lagi. Amboi angah betulbetul nampak nak pastikan kalau aku betulbetul ke tidak mengandung ni. 

" Doktor kata my weight tu dah nak under weight dah pun, so tak ketara sangat kalau membesar. Hopefully we can see baby bump soon. Tak tau macamana boleh muat tiga orang kat dalam perut ni, guess i have to eat alot now then. I mean we. " jawapku sambil memegang perutku yang masih belum nampak besar. 

" Betul. Dr pun ada cakap tadi that it's uncommon here in to have that such condition but she's and the babies were just fine. Kecil je anak kitorang ni, ni dia... tadaaaaaa " sekeping gambar ultrasound dikibarkibarkan zed. Berebut ipar aku ni nak tengok tapi zed serahkan dulu kat ummi dan mama aku untuk tengok. 

***

" Segarnya dah mandi ni " kataku sendiri, tapi terdengar pula oleh zed.

" Segar sangat. Hello anakanak daddy, lapar tak? Daddy nak masak ni untuk anakanak daddy " tu zed tengah bercakap dengan perut aku yang masih kempis ni. 

" Sekarang ni dah tak guna mummy anakanak ni ke? " 

" Mestilah biy guna. Merajok pulak mummy ni "

Aku senyum gembira je dengan kerenak suami aku ni, tak ubah seperti anak kecil. 

" Sayang, kita kena besarkan bilik baby la balik nanti. " 

Tak henti kami gelak tentang tu, memang patut lah kami besarkan bilik ni, dah ada tiga anak dah kan. Kenalah besarkan. 


*There you go everybadi, double update untuk hari ini. Selalu buat yang ada sara je memanjang, kali ni bagi chance sikit untuk diorang ni happyhappy. Korang yang awesome ni, janganlah malumalu nak comment. Saya tak gigit orang tau. & for those yang teramat awesome dah vote dan baca ni, terima kasih sangatsangat! You're the best! 


Pengorbanan Seorang IsteriWhere stories live. Discover now