Bab 17

3.4K 84 3
                                    

" macamni la. Uncle nak minta maaf bagi pihak anak uncle. Tak sangka sara sanggup buat macamni. Dah jadi macamni, uncle nak bawak sekali sara dengan uncle ke UK. Lagipun uncle ada business nak urus kat sana. Biar dia jauh dari zed. " kata ayah sara inilah yang buat kami gembira sangat. Itulah yang kami harapkan. Kalau pun itu mustahil, kami cuma berharap agar sara tak ganggu kehidupan kami lagi. Cukup lah. Kami ini pun manusia biasa, punya batas kesabaran.

" uncle. Kenapa? Uncle kena bincang dengan saya dulu. Bukan uncle sendiri je nak decide mana uncle nak. Kan ni involvekan sara. Sara tunang saya. Anak uncle. " tinggi nada suara malik. Tak hormat langsung dengan bakal ayah mertuanya.

" any better plan? Tak kan? My decision is final unless YOU, malik.. ada brilliant idea dari ini. " jawapnya dengan nada agar tegas.

" i'll marry her. I'll marry sara, your daughter "

Kami seakan serba salah. Menyesal pula temukan kedua lelaki ini. Kan dah mula lah pula macamni. Kami hanya mampu mendiamkan diri saja. Walaupun kami tahu malik memang betulbetul sayangkan sara. Tapi ada kalanya kami raguragu, kalau betul dia sayangkan sara. Takkan lah dia tak ambil tahu apa sara cuba buat kat kami.

" Are you sure young man? Kawin ni bukan untuk mainmain. Especially when it comes with my daughter. My only daughter. "

" I'm very sure uncle khalid. I love her. More than you could imagine. I'll take care of her. Trust me uncle. Sekali ni je. " pujuk malik. Matanya memang menatap mata ayah sara ketika bercakap.

" I know. I know you will. But.. sara tak cintakan malik. "

" uncle. Dia tu tunang saya. Kenapa uncle rasa dia terima saya untuk jadi tunang dia before? "

" I told her to. " seakan mengerti apa yang dimaksudkan malik. Pada waktu tu juga ayah sara terus membuat panggilan. Kami berdua yang tak tahu apapa ni memang muka dah hodoh dah. Mulut terngaga. Kalau masuk lalat pun, tak boleh buat apapa dah.

Malik dah tersenyum puas dah. Kami ni dah lama nak balik rumah sebenarnya. Tetiba rindu pula rumah kitorang. Tapi kan sara nak kerumah kitorang. Aku lupa bagitahu ayah sara ke?

" anak papa. Where are you sara? "

" what?? What are you doing there? "

" oh. Papa nak jumpa sara ni.. 10 mins je kot sampai sini dari rumah zed tu. "

Rumah zed? Biar betik. Betul lah apa sara kata tadi. Tapi tentang bunuh diri tu? Berkerut dahiku. Aku mencuit tangan zed. Zed faham, tapi hanya mengangguk. Mungkin menunggu masa yang sesuai.

" zed and his wife ada kat sini. We'll be waiting. "

Lepas saja kami tengok uncle khalid mematikan panggil. Aku cuit lagi lah lengan zed.

" uncle. Err.. macamana nak cakap ni.. er, tadi sara ada call wife saya.. dia ada ugut nadra.. kalau nadra tak bagi saya kawin dengan anak uncle, dia nak.. bunuh.. diri. Kami risau sebab yelah, kami tau dia mungkin berani buat lebih dari tu. " kata zed.

" whattttttttt? Bunuh diri? Bro, betul ke ni? Sara aku? " soal malik.

Zed hanya mengangguk. Sementara ayah sara nampak tenang saja.

" bimbo betul la anak uncle tu. Lawa tapi otak kecik je nak bunuh diri demi cinta. " kata malik. Aku menahan tawaku dalam masa yang sama turut melihat ayah sara. Yelah malik ni mulut laser sangat. Ayah sara sebelah dia kot nak mengata anaknya. Susah aku nak bezakan siapa yang bimbo. Ke duadua. Entah lah.

Pengorbanan Seorang IsteriWhere stories live. Discover now