Bab 24

3.8K 66 0
                                    

" erra. Kitorang balik dulu. Kau balik la cepat. Dah habis waktu kerja, aku tak bayar siapasiapa untuk overtime tau.. " tegur zed kat erra yang tengah sibuk mengemas meja kerjanya.

" malas aku nak overtime.. aku ni bini orang tau, ada anak lagi. Rindu la aku nak jumpa baby aku dua orang kat rumah. Ni lepas kemas aku balik la ni. " balas erra tanpa melihat kitorang. Untunglah dah ada anak, balik rumah je boleh manjamanja dengan anak sendiri. Din tu kerja juga sebenarnya, kan dia tu cikgu, memang tak lah dia nak berhenti kerja. Yang jaga anak diorang tu pun mak mertua erra. Lepas erra atau din balik kerja, diorang akan ambil fatih kat mak mertuanya. Macamtu rutin diorang bila duadua dah kerja. Memang erra pun bagitahu aku kalau dia rasa menyusahkan mak mertua dia je tapi dia kerja ni pun untuk kesenangan diorang. Din pernah suruh erra berhenti kerja tapi erra ni degil. Dia kata dia nak kerja untuk bantu suami dia.

Lagipun, disebabkan erra ni dah berkerja lama dengan syarikat ayah mertua aku, gaji erra memang meningkat. Erra ni kerja jujur, ikut je apa kata bos kecuali zed. Sejak kitorang jadi kawan rapat dengan zed, erra memang tak takut langsung dengan zed. Dia hormat dari segi zed tu bos dia, tapi diluar kerja tu diorang ni takde beza dengan anak kecil berebutkan mainan.

" tu la. Lain kali kemas sedia. Jangan dah nak habis waktu kerja, baru bergegas nak kemas. Aku tak tau la kenapa along aku ambik kau kerja dulu. "

" nadra, kau dengar tak suara tak berbadan ni? " perli erra. Aku gelengeleng melihat gelagat diorang ni. Zed ni tak habishabis nak buli erra. Erra ni pun satu, melayan je.

" whatever. Cik erra. Tolong semak schedule saya next week now. "

" jap... hm ok.. next week.. bos ada meeting tentang stock yang haritu, and then on thurday here bos nak spotcheck each department. Kan? " balas erra lepas je semak buku yang tertulis jadual zed.

" stock tak dapat nak postpone dulu? Spotcheck move ke esok, make sure takde siapa yang tau. Aku nak check kerja semua orang kat sini. And please clear out my schedule for next two weeks. Aku nak vacay dengan isteri tercinta. "

" takle arrr. I can slot it this week, tapi aku kena call diorang dulu nak inform everything. Ok, done. Untunglah kau nadra... "

Zed mengangguk setuju. Zed kata hariani nak bawa aku makan luar. Dia nak aku isi perut biar ketigatiga anak kami ni tak sempit sangat kat perut yang kurus ni.

" enjoy India guys " sambung erra.

" thanks ra. Nanti insyaAllah aku bagi kau oleole k. " balas ku.

***

Harini tak jadi nak makan luar tapi kitorang pergi shopping beli barang rumah, zed nak masak untuk kami. Aku bantu apa yang patut je, aku dilarang masak kawasan dapur sebenarnya dengan alasan takut letih, panas dan yang lebih tak masuk akal bila alasan untuk aku tak boleh masuk dapur ni sebab takut aku tahu resepi rahsianya. Melampau betul lah.

Zed masak sup jagung, salad ubi kentang dan juga ikan salmon oven. Katanya kena makan semua ni, biar sihat anakanak kami. Zed ada tanya aku juga kalau aku ada mengidam apapa makanan ke apa. Tapi malangnya tidak, biasa je. Aku memang suka makan, tapi taklah sampai nak ini nak itu waktu mengandung ni.

Tadi waktu makan malam, zed ada rancang nak bawa mama dan ayah tinggal kat sini dulu, bolehlah teman aku dirumah. Lagipun kan minggu depan kitorang samasama pergi India. Zed yang telefon mama dan ayah tadi, diorang pun setuju je. Jadi esok aku kena ikut zed kat office, lepas balik kerja baru kitorang ambil mama dan ayah. Zed ada bagitahu aku tadi kalau esok kami kena bertolak lebih awal ke pejabat sebab esok zed nak buat spotcheck kerja semua bahagian.

***

Zed tak tipu pun waktu dia kata kena bangun awal. Memang kitorang bertolak lebih awal dari biasanya. Aku buat sarapan pun roti sandwich je mampu, zed dah siap bagi amaran dah jangan masak yang beratberat pagi ini. Tak faham aku kenapa kalau spotcheck kena bertolak awal pagi, kan waktu pejabat macam biasa lah. Ni awal sejam dari waktu pejabat. Kitorang sampai ni pun tengok pejabat, banyak je kosong.

Bila dah sampai je kat pejabat zed, aku mula lah tanya kenapa kena awal sampai ni. Aku terkejut juga dengan jawapan zed ni. Zed kata ada sebahagian dari aset syarikat ni hilang tiaptiap bulan. Yang hilang tu sedikit demi sedikit je, tapi zed dapat tahu bila dia tengok rekod bulanan syarikat tu. Patutlah zed memang naik angin, abi berikan zed kepercayaan untuk jaga bahagian ni sebab abi yakin zed mampu uruskan semuanya. Tapi disebabkan masalah ni, zed tak rasa yakin untuk dirinya juga. Dia rasa macam dah hilangkan kepercayaan abi.

Tapi zed memang selalu buat spotcheck ni, katanya setiap syarikat kena buat macamni untuk memastikan semua pekerja jujur dalam membuat perkerjaan mereka.

" sayang stay sini je nanti. Session satu ni biy nak check financial department dulu. Harapharapla biy balik muka tak ketat. " terang zed. Ala, baru je aku nak ikut. Aku nak juga tengok macamana cara zed kerja ni. Takkan lah macam spotcheck kat sekolah? Musykil lah aku.

" nak ikut please. Berapa session kena ada? Baru pernah dengar la company kena spotcheck ni.. "

" tak boleh sayang. Sayang stay sini je ya.. maafla. Lepas lunch biy nak check another department lagi, accounting maybe. "

Aku buat muka sepuluh sen pun zed tak makan tahu. Susahlah macamni. Aku nak sangat tengok. Disebabkan aku ni degil, aku pun pujuk erra nak ikut sama, erra kata aku akan menyesal kalau aku ikut tengok. Aku tanya dia kenapa, tapi erra kata kalau nak sangat tahu, ikut lah tapi jangan sampai zed tahu. Erra takut sangat kalau zed tahu aku ikut ni. Erra ni setahu aku lah kan, dia tak pernah takut dengan zed. Tapi muka erra waktu aku kata nak ikut tu terus berubah.

" nadra. I trust you tau. Jangan sampai suami kau tau aku bawa kau tengok. Mampus aku nanti.. please nad. " aku mengangguk. Kalau ikutkan hati nak sangat aku buli erra tu, tapi bila dah tengok muka seriusnya aku membatalkan niatku.


***

Tadi zed ada jumpa client, sebabtu lah aku boleh lepak dengan erra, tapi erra kena panggil lah pula. Jadi aku mampu duduk seorang je kat bilik kecil di pejabat zed. Boleh juga dengar perbualan diorang. Semuanya tentang bisnes. Itu ini bisnes. Tak lain. Takut pula aku kalaukalau zed nanti botak dek memikirkan bisnes ni.

" sayang.. stay here ya. Kalau lapar ke nak pergi mana ke please bagitau biy dulu ya. I'll be back.. in an hour. Sorry sayang. I'll make this quick ok? " kata zed sambil mengucup dahiku.

" ok. Cepat sikit ya. Bosan sendiri kat sini. Dah la erra dapat join.. "

" assistant la sayang, kenala join. Dia ada semua report yang biy need. Stay here. Erra, dah sedia semua kan? Dah jom. Sayang.. biy kat bawah je pun. Tak kemanamana ni. You stay here ya. "

Tak habishabis kena ' you stay here. You stay here. You stay here '  , aku dah bagi hint kat erra, erra kata dia akan mesej aku kat mana. Tapi aku kena sembunyi juga. Rasa macam aku ni spy lah pula.

Dah setengah jam lebih aku tunggu erra. Tak juga kena mesej. Erra ni lupa ke buatbuat lupa sebenarnya. Diorang pun tak sampai lagi kat sini, lama lagi kot? Aku bercadang nak pergi tengok. Zed kata tingkat bawah ni je pun.

Tiba je aku kat sana, aku tak bayangkan ni jadi. Aku tak tahu nak kata apa dah.


Pengorbanan Seorang IsteriWhere stories live. Discover now