Tibalah masanya kitorang ke India. Mama dan ayah dah tinggal dengan kitorang dah seminggu. Seronoknya, nak tengok taj mahal depan mata juga. Percutian pertama bersama keluarga kecilku. Nanti lepas dah melahirkan, aku tak boleh nak bayangkan bila anakanak kami ikut sekali, tiga anak kot kena jaga. Kitorang berdua je pun. Tapi tu lah, rezeki anak yang Allah bagi kami tetap bersyukur.
Petang ni flight kitorang. Kami dah siap packing awal pagi dah tadi. Semua dah siap. Sekarang ni bolehlah temankan mama dan ayah tengok tv, zed tadi ada urusan mengejut kat pejabat. Pagipagi lagi dah kena telefon, oleh sebab diorang tak dapat nak uruskan semua tu, terpaksalah zed sendiri yang uruskan. Teringat aku zed bagitahu pagi tadi yang dia kena pergi pejabat,
" sayang. Biy kena pegi office ni. Ada urusan urgent sangat. Diorang tak dapat nak handle. Part ni crucial sangat. Lagipun i need to approve on something juga. Pening kerja last mins diorang ni. Tak habishabis kerja semua last mins. Ni seorang yang buat macamni, semua yang kena. "
" tapi.. flight kita kan petang ni. Sempat ke? "
" insyaAllah sayang. I'll make it quick ok sayang? "
Macamtu lah. Ni kami menunggu zed. Rancang nak bertolak 2 jam lebih awal dari rumah, tapi ni dah lambat dah ni. Aku telefon zed, dia masih sibuk. Katanya kalau setengah jam lagi dia tak balik, aku terpaksalah bawa kereta sendiri pergi airport dengan mama dan ayah aku. Sekarang ni pun kitorang tengah tunggu zed tahu. Batang hidung pun tak timbul lagi. Aku dah berapa kali telefon zed, tak satu pun dijawap. Aku cuba telefon erra, erra kata zed baru je turun nak balik.
Tour guide kitorang dah tecaricari juga. Zed je lagi tak sampai. Ni dah 30 minit lagi nak masuk ni.
Telefon berbunyi, aku laju je jawap.
" Assalamualaikum. Kat mana sekarang ni? Tour guide kita dah cari la biy. "
" ni siapa? Zed kat mana sekarang ni? "
" kau kat mana sekarang ni? Kau nak berapa? Aku boleh bagi la. Ni bukan cara yang halal untuk kau dapatkan duit la mail "
Jantung aku dah berdegup laju. Laju sangat. Terasa macam haba panas tu naik kekepala. Ismail, ismail culik suami aku, bekas bosnya. Aku tak tahu kisah sebenarnya. Tapi aku akan pastikan ismail menyesal dah buat macamni.
" ok. " ismail cuba ugut aku untuk tak telefon polis, dia nak 500 ribu. Esok dah kena ada. Apa yang patut aku buat.
Aku bagitahu mama dan ayah kalau kami tak jadi ke india. Aku biarkan je mama dan ayah pergi tanpa tahu apa yang berlaku sekarang ni. Lepas hantar mama dan ayah, aku terus telefon along. Aku kena telefon along, aku tahu along pasti dapat bantu aku. Along nak aku jumpa dia kat rumah jadi aku terus je kat sana. Isteri along pun ada kat sana, seingat aku kak alia ni peguam, maksudnya kak alia tentu tahu kan apa yang aku patut buat?
Tekanan ni buat aku sakit kepala terus. Tapi gigih aku cuba menahan rasa ni untuk memandu balik kampung aku. Jauh. Dalam perjalanan pun, along yang teman aku, tenangkan aku melalui telefon. Dia kenal sangat aku kalau dah terdesak aku boleh je buat macamacam.
" nadra. Dengar sini. Take a deep breath. Just drive slow. "
" along. Adik rasa nak telefon je polis. "
" jangan.. " aku dah tak boleh nak tunggu bebelan along, aku terus je telefon polis. Aku tahu aku kena pandai nak cover nanti bila jumpa ismail tu. Aku tahu aku mungkin bahayakan nyawa suami aku sendiri, tapi aku juga yakin kalau telefon polis tu hal yang sangat tepat. Aku diberitahu kalau pihak polis akan cuba siasat kat mana ismail sekarang, diorang akan jejak telefon zed untuk tahu lokasi ismail.
YOU ARE READING
Pengorbanan Seorang Isteri
Romance" Nadra akan tunggu suami nadra, ummi. Sampai bilabila pun. Nadra yakin dia jodoh nadra dunia akhirat. Ini cuma ujian dari Allah je ni. Nadra kena kuat. Nadra kena kuat demi suami nadra " 5 tahun menunggu dilamar, dan kini menjadi isteri yang sah k...