Het is inmiddels een maand geleden dat Tim bij me heeft geslapen. Het enige wat ik raar vind is dat elke dag, het gemis erger wordt. Ik mis Elly steeds meer, net terwijl ik er een beetje vrede mee kreeg dat ze niet meer terug komt. Elke dag komt Tim en elke dag huil ik. Het is ook niet zo raar, het is heel wat als je je enigste en beste vriendin verliest. Nee, het was mijn beste vriendin niet, we waren meer dan dat, we waren zussen. Niet echt. maar het voelde zo. En dat mis ik het meest. Mijn zus, degene die er altijd voor me was en altijd voor me op kwam. Ik heb zelf een zus, maar met haar kon ik zo goed nog niet. Kim kwam altijd voor me op als ik weer gepest werd door de bitches op de middelbare of door de pestkoppen op mijn basisschool. Voordat ik op de Martin Luther King school kwam, zat ik op een andere school, samen met Kim. Toen mijn ouders besloten om mij op een andere school te zetten, twijfelden Kim's ouders niet om haar ook naar die school te sturen. Er rolt een traan over mijn wang en ik draai me om in mijn bed. Het is zaterdag en Tim komt over een uurtje. Maar toch ben ik moe. Ik draai me nog een keer om en val weer in een kleine slaap.
Ik word wakker, over een kwartier komt Tim. Over een kwartier! Ik spring bijna mijn bed uit. Ik ren naar mijn kleding kast en trek snel een tranings broek aan en een sweater. Ik kam snel mijn haren en ren de trap af. Snel maak ik een broodje en eet het op. Dan sprint ik naar de badkamer om mijn tanden te poetsen. Ik kijk naar mijn spiegelbeeld. Typisch ik op een zaterdag ochtend. Ik glimlach. Ik doe hier gewoon top sport! 'Tringg.' Hoor ik de deurbel. Ik open de deur en zie Tim staan. Ik glimlach breed en geef hem een knuffel. 'Heei Jas!' Zegt Tim ik grinnik en geef hem een plagend duwtje. 'Wat gaan we doen?' Vraagt Tim en hij kijkt vragend mijn kant op. 'Ik heb al heel lang Grease niet meer gezien! Die film, weet je wel!' Zeg ik en hij kijkt me aan. 'Ja, die heb ik vorig jaar gezien!' Zegt hij. Ik loop naar de filmkast toe. 'Grease, Grease... Hier!' Zeg ik na een tijdje en ik pak de dvd eruit.
Ik kruip tegen Tim aan en hij slaat zijn arm om me heen, dat gaat automatisch. Ik bloos een beetje maar gelukkig ziet hij het niet. Ik moet om een dingetje van de film lachen, Tim doet het ook en ik voel zijn buik gewoon bewegen. Ik glimlach en we kijken in stilte de film. Het voelt fijn bij Tim. Ik voel me veilig bij hem.
'Doei!' Zegt Tim en hij loopt het pad af. Ik sluit de deur. Het was half 6, Tim moest ergens heen. De hele dag is Tim geweest en de hele dag hebben we films gekeken. Ik glimlach en loop naar mijn kamer. Ik zie de foto van Kim en glimlach. Ik loop ernaar toe en druk het lijstje tegen mij aan. Ik mis haar. Iedereen mist haar. Dan bedenk ik dat ik al een tijdje de moeder van Kim niet meer heb gezien. Na haar dood kwam ik bijna elke dag bij haar moeder. Ik pak mijn mobiel en toets het nummer in.
'Met Willeke.'
'Hallo, met Jasmijn.'
'Hallo Jasmijn! Jou heb ik lang niet meer gesproken, het laatst is een maand geleden.'
'Ja, kan ik misschien langs komen, ik heb het even nodig.'
'Natuurlijk! Wanneer?'
'Nu?'
'Is goed, blijf je eten?'
'Als het kan.'
'Natuurlijk!'
'Ok, bedankt.'
'Tot zo.'
'Tot zo.'
Ik hang op en borstel mijn haren. Dan loop ik naar beneden.
-
'Gaat het wel?' Vraagt Willeke. Ik knik en neem een slok van mijn thee. 'Ja, jawel. Ik heb het er alleen zo moeilijk mee.' Zeg ik. Ze knikt. 'Natuurlijk, Jij bent ook de laatste die haar heeft gesproken.' Ik knik en er komt een klein glimlachje op mijn gezicht. 'Wist je nog? Het was zomervakantie en jullie gingen met zijn tweeën altijd naar het strand. Jullie gingen een hele dag naar het strand, daarna gingen jullie barbecuen en toen mocht ze bij jullie slapen. Ik heb haar in die zomervakanties niet vaak gezien.' Ik glimlach.
"Flashback"
'Kijk! Die jongen is leuk! En die! Ik grinnik. Kim vind alle jongens hier op het strand leuk. 'Hier, je moet je insmeren.' Zeg ik grinnikend. Kim loopt naar me toe en gaat op een handdoek liggen. 'Smeer jij mij in? Dan smeer ik jou in.' Zegt ze.
'Kom je mee naar mijn huis?' We halen het slot van onze fietsen af en Elly knikt. 'Natuurlijk! Altijd.' Grinnik ze.
"Einde Flashback"
Er rolt een traan over mijn wang. Willeke ziet het, en veegt de traan weg. 'Het is moeilijker hè? Het is moeilijker geworden.' Ik knik. Er rolt nu ook een traan over haar wang. Ik geef haar een knuffel. Ik was altijd kind aan huis bij haar. 'Ik mis haar, iedereen mist haar.' Zegt ze. Ik knik. 'Iedereen.' Zeg ik. 'Ken je Tim nog? De jongen, hij zat bij ons in de klas, in groep 6, 7 en 8.' Vraag ik, ze knikt. 'Ja, volgensmij vonden jullie hem wel leuk.' Ik grinnikte en bloosde een beetje. '
'Doei schat, kom nog eens langs.' Ik glimlach en zwaai naar Willeke. Ik ga weer naar huis. Ik loop het tuinpad op en open de deur.
'Heei schat, waar was je?' Hoor ik mijn moeder roepen. Ik glimlach. 'Bij Willeke. Ik had haar lang niet meer gesproken.' Roep ik terug. 'Ok!' Ik loop naar boven. 'Trek even Onesie aan!' Schreeuw ik bijna. Ik loop naar mijn kledingkast toe en pak mijn knalrode onesie.
JE LEEST
My Destiny
RomanceJasmijn is in groep 6 van school veranderd, ze vond een nieuwe beste vriendin en zouden nooit uit elkaar gaan, dachten ze. Kim en Jasmijn waren onafscheidelijk. Totdat Kim kreeg te horen dat ze leukemie had, hun leven veranderde compleet. Snel begon...