4. král Západozemí z rodu Targaryenů, zvaný Smírce nebo později také Starý král. Byl prvorozeným synem Aenyse I. Jeho předchůdem na trůnu byl jeho strýc Maegor I. Krutý. Jaehaerys I. vládl v letech 48 až 103 Po dobytí.
Jaehaerys byl velmi moudrý muž. Nebyl to bojovník; od mládí až do svých pozdních let působil důstojným dojmem, co jen zvýrazňoval dlouhý bílý plnovous. Jeho koruna byla vytvořena z proužku zlata osázeného drahokamy sedmi různých barev.
Jaehaerys byl prvorozeným potomkem krále Aenyse I. Z neznámých příčin se ale ještě před ním zmocnil trůnu jeho strýc Maegor, Aenysův polorodý bratr. Teprve po smrti Maegora, který neměl vlastního dědice, usedl na trůn Jaehaerys. Po svém strýci zdědil pokračující válku s militantním církevním hnutím. Zatímco Maegor se povstání snažil potlačit brutální silou, která mu vynesla přízvisko Krutý, Jaehaerys nabídl všem vzbouřencům milost pod podmínkou, že ozbrojené církevní řády budou rozpuštěny a Železný trůn se stane jediným obráncem víry. Rebelové souhlasili a jedenáct let trvající občanská válka tak konečně skončila. Jaehaerys byl od té doby zván Smírce. Později také odebral církvi právo soudit trestné činy.
Jaehaerys vládl přes padesát let, čímž se stal nejdéle panujícím targaryenským králem. Proto se mu v pozdějších letech přezdívalo také Starý král. Jeho vláda přinesla dlouhé období klidu a prosperity, i díky podpoře jeho milované manželky-sestry Alysanne, která ho velmi podporovala a byla mu blízkým rádcem. Mimo jiné přesvědčila svého manžela, aby šlechtě zrušil právo první noci. Královna byla velmi oblíbená mezi prostými lidmi – nazývali ji Dobrá královna Alysanne, a ona jim jejich náklonnost opětovala. Byla také proslulá svou dobročinností. Za svého pobočníka si Jaehaerys zvolil septona Bartha, syna kováře, který mu sloužil asi čtyřicet let. Jaehaerysova moudrost a schopnost vyjednávání přinesly dokonce pět desetiletí smíru mezi tak znesvářené rody, jako jsou Blackwoodové a Brackenové, jejichž nepřátelství trvalo přes 2000 let.
Jaehaerys často a rád cestoval po celé říši. Nechal vybudovat Královskou cestu. Během svých cest s královnou často nocovali v hostinci na rozcestí, který tenkrát na jejich počest pojmenovali „U dvou korun." Při jedné z těchto cest navštívil Sever i se svou královnou, šesti draky a polovinou dvora. Královna, která se během jednání krále se strážcem severu nudila, nasedla na svého draka Stříbrokřídlého a doletěla k Noční hlídce. Hlídka na ni udělala dojem svou statečností a tak přiměla svého manžela, aby zdvojnásobil velikost jejich půdy. Tomuto území se začalo říkat Nový dar. Dalším důsledkem její návštěvy byla výstavba nové pevnosti pro Hlídku – Hlubokojezera, která nahradila zbytečně velkou Noční pevnost. Hlubokojezero bylo vystavěno muži, které poslal k Hlídce král a zaplaceno šperky, které královna na tento účel darovala. Hlídka pak na její počest přejmenovala jeden ze svých hradů – Sněhovou bránu – na Královninu bránu.
Po smrti Jaehaeryse se stal jeho nástupcem jeho vnuk Viserys I.
ČTEŠ
Průvodce rodu Targaryenů
Non-FictionCelkový popis všech členů Targaryenské čisté krve. Doufám, že si to užijete, něčemu novému se přiučíte a těšte se na další díly. :)