ayahku

8K 85 0
                                    

"Zehra bangun, kata nak melawat papa?" Ujar zahid mengejutkan zehra.
"Emm 5minute" jawab zehra sambil menekup bantal ke telinganya
"5minute or 1hours french kiss or bangun mandi sekarang?" Ugut zahid
"Eee mana aci, okey fine i bangun! Suka ugut!" Bebel zehra
Cupp
"Morning kiss" ujar zahid sambil tersengih
Zehra memandang tajam zahid sambil menayang penumbuknya.
"Garang sayang i ni, ni buat lagi nak makan you je tak sabar nak first night! Aum"
"Gatal!"

____________________

Hospital

"Good morning papa" ujar zehra bersemangat, punyalah dia bersemangat sampai menyuruh zahid memberhentikan kereta di hadapan hospital dan membiarkan zahid pergi mencari parking keseorangan. Kesian zahid!

"Pa bangun pa, mandi and makan ye?" Kejut zehra, tetapi tiada respon yang diberi.

"Papa bangunlah, sudah2 lah tu tido, kita makan dulu ye" zehra tahu akan papanya telah pergi selamanya, tersedu2 dia menahan tanggis.

"Meh zehra tolong mandikan dulu nanti barulah boleh makan"

"Pa pa bangun pa, bangun!" Teriak zehra
"Papa!!! Jangan tinggalkan zehra pa, ya Allah papa jangan pa! Doctor!!!!!!! Pa jangan pa, kenapa papa nak tinggalkan zehra macam mama dan farhan? Semua tak sayangkan zehra ke? Doktor! Mana semua doktor ni! Tak buat keje ke apa?!"

"Zehra! Kenapa terjerit2 ni sayang?" Ujar zahid terkejut dengan suara zehra yang meraung2

"Za..ahid! Tsk tsk pa...pa tak bergerak zah..id, pangg...ilkan dok...tor" esak tanggisan zehra.

____________________

Selesai perkebumian papa zehra, zahid memerhatikan zehra lagi tadi hanya termenung dan terus termenung, makan pon tidak hanya menatap album milik keluarganya sahaja.

"Arrgggggggggggghh" zehra dengan tiba2 teriak, terkejut zahid lalu terus menuju ke arah zehra yang berada dibalkoni rumahnya.

"Hey kenapa ni?" Tegur zahid

"Jangan kacau aku! Pergi!"

"Hey, look at me" zahid memegang dagu milih zehra untuk memandangnya.

"Zehra? Arwah papa mama you takkan tenang kalau tahu you menangis meraung macam ni!"

"Kenapa selalu aku yang kena tinggal zahid! Kenapa? Mula2 orang yang aku sayang baru je berkahwin dia pergi dari hidup aku, sekarang mama papa pulak! Apa salah aku"

"Zehra, you seakan menyalahkan takdir allah tahu tak? Saya faham awak tengah bersedih tapi berpada2 lah, kesiankanlah arwah mama papa awak" ujar zahid perlahan untuk menenangkan zehra, dia tahu zehra sedang bersedih akan kepergiaan orang tuanya, kalau dia pon dia akan bersedih sama.

"Kau tak faham aku! Kau tu tak tahu apa2! Aku derita tahu tak!" Amuk zehra

"Farhan mana awak, saya perlukkan awak sekarang ni!" Ujar zehra, zahid hanya memandang zehra sungguh dia tersentap dengan ucapan zehra sebentar tadi, remuk hatinya 'adakah selama ini aku muncul di sini hanya membawa kesedihan untuk zehra sahaja? Peritnya' bisik hati zahid.

"Takpelah zehra baik you rehat je ye? i keluar dulu" ujar zahid sambil tersenyum tawar, zehra memandang segenap raut wajah zahid yang mula berubah itu, membuatkan zehra amat kesal tidak seharusnya dia menengking zahid dan menyebut nama farhan di hadapan zahid, sedangkan zahid banyak membantunya, memujuknya, menenangkanya.

Lalu zehra memegang tangan zahid
"Zahid, zahid look im so......." belum sempat zehra menghabiskan percakapanya, zahid lantas memotong.

"You rehat je i tak apa2, i keluar dulu selamat malam"
Makin meluncur laju air mata milik zehra, ya Allah apa aku da buat ni tak seharusnya aku memarahi zahid! Pasti mama dan papa kecewa dengan aku.
Malam itu zehra nyenyak bertemankan air mata.

Zahid pov

Zahid menguak pintu bilik zehra, terlihat sekujur tubuh yang sedang nyenyak di ulit mimpi.

'Zahid maafkan saya, zahid zahid'

"Shuh shuh sayang" ujar zahid sambil menepuk2 bahu zehra. kesian zehra, takut sampai terbawa2 mimpi.

"Sayang saya tak marah pon kat awak, tidolah sayangku, saya sayangkan awak sangat2 zehra awak je dalam hati saya sekarang ni zehra, tiada siapa selain sayang, saya tahu awak kuat ye sayang" bisik zahid dengan perlahan sambil membetulkan rambut zehra yang menutupi mata zehra dan memberikan kucupan hangat di ubun2 zehra, lalu zahid pon tertidur sambil memeluk zehra yang berada di sebelahnya.

Zahid tidak sedar yang zehra sudah tersedar akan zahid yang berbicara lagi tadi, zehra tersentuh akan ungkapan manis daripada zahid. Menitis air matanya.

"Saya sayang awak jugak zahid" yee dia mula sedar yang dia mula menyayangi  zahid, jantung dia berdegup kencang je pabila bersama dekat dengan zahid, ya Allah kau jangan ambil zahid dariku, hanya zahid je yang aku ada sekarang ni.

"Selamat malam juga sayang" usai zehra berkata lalu mencium pipi zahid dan mengeratkan lagi pelukkan terhadap lelaki yang mula menapak di hati zehra.

___________

"Huarggghhh" zehra menguap, sambil memandang ke tepi untuk mencari zahid tetapi zahid tiada di sebelahnya. Terdengar suara air pancut di dalam bilik air, jadi tahulah akan ada orang di dalamnya.
'Em mandi rupanya si abang sorang ni, hehe' zehra mendengar bunyi pintu toilet seakan dibuka dari dalam.
Zahid kelur hanya bertuala dililit di pinggang.
'Gulp, six pax duh! Jemn! Dia ni saje nak goda aku ke apa!' Zehra terus memandang ke arah lain. Zahid terus berlalu pergi ke biliknya tanpa menghiraukan zehra yang sedang memandang ke arah lain.
'Cis dia hiraukan aku je! Hm merajuklah tu!'

"Good morning zehra" ujar aunty fida
"Good morning aunty and semua"
"How your sleep princess?" Ujar uncle fussian pula, manakala zahid hanya diam dan memandang hpnya sahaja.
"Feel good uncle, terima kasih uncle aunty bagi zehra tinggal sini untuk sementara"ujar zehra
"Eh sayang, zehra kalau nak tinggal sini selamanya pon takpe" ujar aunty fida
"Ye betul tu zehra, uncle tak kisah pon buatlah macam rumah sendiri ye" kata uncle fussian pula.
"Hehe baiklah" balas zehra
"Da2 jom makan" kata uncle

love me like you do babyWhere stories live. Discover now