Bab 24

13.5K 351 9
                                    

Sudah 2 hari Amirah menjadi surihati Aeril. Masih lagi tidak mempunyai perasaan cinta. Aeril dah banyak kali membuat Amirah cair tapi tak berjaya jugak.

Hari persekolahan seperti biasa. Amirah akan ke sekolah pada jam 7:00 pagi. Sama dengan Aeril.

"Morning ma, morning pa" Amirah mencium pipi kedua dua orang tuanya itu.

"Amirah, sarapan dulu jom" Datin Zatira mengajak anaknya duduk di meja makan.

"Aeril mana? " Dato' Fazli bertanya kepada Amirah. Bukannya dia tak tahu memang Amirah kena kahwin secara rela, jadi mungkin lama sikit lah hubungan tu nak berbaik.

"Jap lagi dia turun lah tu " Amirah mengambil bau nasi lemak yang terhidang di depan matanya.

Aeril turun ke bawah dengan memakai kemeja untuk ke sekolah. Seyuman masih tidak lekang dibibir mengingatkan perkara semalam. Sejujurnya dia sudah mula mencintai gadis itu.

"Selamat pagi semua. Aeril pergi kerja dulu ye" Aeril menyalam Datin Zatira dan Dato' Fazli.

"Aik, tak nak sarapan dulu ke Aeril? Nanti lapar macam mana?" Dato' Fazli risau keadaan menantunya. Buatnya kalau sakit karang tak pasal pasal Amirah menangis.

"Tak pe lah pa. Nanti Aeril makan kat kantin je " Aeril membetulkan bajunya.

"Hm, yela" Dato' Fazli menjawab.

"Amirah pergi salam suami kamu tu. Tak baik isteri nusyuz kat suami" Datin Zatira mengingatkan anaknya.

Amirah menuju ke arah Aeril dengan malas. Dia menghulurkan tangan secara tak ikhlas. Aeril yang perasan dengan tindakan Amirah segera menarik Amirah ke tempat tersorok.

Aeril melingkari pinggang Amirah. Amirah terkejut dengan kelakuan Aeril. 'Haihh, nanti rindu pulak. Tak pe lah nanti kan ada masa BM bukan tak biasa kan' Desis hati Aeril. Amirah cuba meleraikan namun Aeril lebih cekap menguatkan lagi pegangannya.

"Aeril. Nanti Amirah nak pergi sekolah lah" Amirah menolak dada Aeril.

"Hm, kalau macam tu. Sayang pergi ambil beg kita pergi sama sama lepastu kita makan kat kantin sama sama " Aeril mengangkat kedua dua belah keningnya.

"Ala, nanti orang lain tahu macam mana? Aeril tak kesah ke? " Amirah cuba menjauhkan diri sedikit. Akhirnya, barulah Aeril meleraikan pelukan.

"Tak pe nanti abang hantar kat jalan tepi tepi tu".

"Hm, tapi Amirah nak sarapan" Amirah menarik muncung sepanjang 10 cm kot. 'Hais, bini aku ni. Aku cium jugak karang. Bibir tu memang dah tak boleh nak muncung lagi' Bisik hati Aeril. Fizikalnya dia sedang tersenyum sinis ke arah Amirah.

"Hm ye la ye la. Tunggu jap Amirah nak ambil beg dengan bekal. Jimat duit" Amirah menuju ke bawah tangga untuk mengambil beg kemudian mengambil dua bekas nasi lemak untuk dia dan Aeril.

"Ma, papa. Amirah gerak dulu, Assalamualaikum " Amirah menyalam kedua orang tuanya itu.

Di muka pintu. Amirah memakai kasut dan berdiri untuk mengambil beg. Amirah terperasan neck tie Aeril masih tidak betul dan tidak kemas. Amirah cuba menjengket sedikit dan membetulkan neck tie itu.

Aeril hanya memandang rupa Amirah yang sedang fokus untuk melilit neck tie di lehernya itu. "Comel lah, macam tu. Muka macam orang tengah serius" Aeril tergelak Amirah hanya menjeling.

"Dah siap".

"Okey thanks sayang" Aeril mengucup dahi Amirah dan berlari masuk kedalam kereta. Amirah malu, mukanya merah bagaikan tomato.

Amirah memasuki kereta itu dengan perasaan malu. Malu sangat wehh!

                      -----------------

Cikguku Husbandku Where stories live. Discover now