"Sayang. Bangunlah, dah dekat sebulan sayang tidur".
"Bangun lah sayang.. " Wajah mulus itu disapu lembut.
"Dah lama abang dengan Ika tunggu sayang. Lama sangat! " Air mata lelakinya telah keluar menitis ke wajah Amirah.
Selagi Amirah tidak bangun selagi tu lah Aeril tak henti henti pujuk sampai berjambang dah muka, Rai dengan Dania datang pun sekejap je. Umi , abah, mama dan papa yang selalulah jugak teman Aeril.
"Aeril dah lah tu. Kita bagi masa lagi untuk dia tidur, seandainya Allah lebih sayangkan dia. Biarlah dia pergi dengan tenang" Dato' Jamal memujuk anaknya. Risau bila tengok Aeril tak makan sanggup jaga Amirah kat hospital.
"Tak bah!! Aeril sayang Amirah. Aeril tak nak lepaskan Amirah! Aeril tak nak balik! " Jerit Aeril.
"Aeril apa salahnya kalau Aeril makan sekali lepastu datang sini balik. Insyaallah Amirah tak apa apa" Ujar mertua Aeril.
"Tapi kalau Amirah bangun macam mana? " Tangisannya masih tidak lekang dari mata. Hidungnya juga tampak merah.
"Dengan izin Allah nyawanya dipanjangkan . Jom.. " Tangan Aeril ditarik lembut.
Setelah 5 minit bayangan Aeril hilang dari pandangan. Wad Amirah menjadi sunyi sepi
(1 Bulan Kemudian)
"Innama amruhu izzaarodaisyaiaan an yakulalahu kun fayakun fasubahanalazi biadihi malakutu kulisyai'in waalaihi turjaun. Sadakallah hul azim" Yassin ditangan Aeril dikucup lembut. Air matanya masih kelihatan.
"Moga moga arwahnya dimasukkan ke dalam syurga. Aminn" Jari jemarinya diraupkan ke muka.
"Jom kita pergi" Ujar Aeril.
"Okey" Amirah hanya mengikuti pergerakkan Aeril.
"Ibu, nenek seri dengan atok jamal dah tak ada ke? " Tanya Ika.
"Iya. Sebab atok dengan nenek terlibat dalam kemalangan jalan raya dan telah meninggal , jadi kita tak boleh nak cakap bukan bukan pasal atok dengan nenek tau. Faham tak Ika? " Amirah menggosok kepala anaknya. Aeril tersenyum melihat gelagat isterinya dan anaknya yang serupa perangainya juga seiras.
Hatinya seakan akan retak kerana umi dan abahnya telah menghadap Ilahi. Sungguh dia berasa sebak dengan ketiadaan ibu mertua inikan pula ibu dan ayahnya sendiri. Dugaan daripada Allah yang amat berat bagi seseorang manusia untuk menerima kenyataan.
Cuma Amirah dan Ika yang mampu membuat Aeril tersenyum walaupun segala dugaan dan perit telah menimpa mereka sekeluarga.
Dengan kehadiran seorang lagi ke dalam keluarga mereka sudah cukup membahagiakan mereka untuk teruskan hidup. Bak kata Author, yang hidup teruskan hidup yang sudah pergi kita sedekahkan Al-Fatihah kepada mereka supaya tergolong dikalangan orang orang yang beriman. Insyaallah.
---_---------------
"Sayang.. Lepas ni janji kena kuatkan semangat tau.. Sebab banyak dugaan kita lalui bersama sama, bermacam macam halangan yang menimpa rumah tangga kita tapi sayang masih setia disisi abang tak kira apa pun yang berlaku. Thank you sayang..."Aeril memeluk gadis dihadapannya begitu erat sekali.
"Ayang pun nak ucapkan terima kasih sebab sanggup tunggu ayang tak kira apa pun berlaku. And guess what, Ayang ada something.."Amirah mengusap perutnya yang sudah kelihatan buncitnya.
"Why.. Why.. What wrong? " Aeril meneliti perut Amirah yang dari tadi diusap usapnya..
"Amirah.. Dapat.. Anak lelaki.. Jadi lepas ni abang adalah team untuk main baling baling bantal kan..? " Amirah tergelak sakan melihat riak wajah Aeril yang dah tak tau nak beza gembira ataupun gementar.
"Amboi.. Besarnya ketawa, nak kena ni.. Nak kena" Pinggang Amirah digeletek oleh Aeril. Amirah apa lagi gelak terguling guling lah.
"Haihh.. Ya Allah, bahagianya kita. Abang haraplah kalau kita macam ni dulu, tak de lah Ika jadi apa apa. Ayang janji jangan tinggalkan abang tau " Jari kelingking disilangkan menandakan janji Aeril dan Amirah dimulakan.
"Ayang janji.. " Aeril mengusap perut Amirah yang sedang mengandung.
'Ya Allah bahagianya kami ini. Aku berharap agar dugaan mu tidak seberat sebelum ini. Dan moga moga ibu bapaku juga mertuaku ditempatkan disyurga yang paling indah. Amin'...
~ TAMAT. ~
Masyaallah Author lupa apa jadi kat kawan kawan Amirah. Tak pelah nanti Author buat spesial tuk diorang. Just wait and read tau,..thank youu.. 👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋
Untuk Amirah dan Aeril dah pun tamat. Nanti author buat tuk kawan kawan dia tau.. 😘
YOU ARE READING
Cikguku Husbandku
RomansaAmirah- seorang gadis yang merupakan anak orang kaya , diminati ramai lelaki termasuk rakan sekelasnya, namun ada sesuatu yang membuatkan Amirah tertanya. Siapakah lelaki yang akan menjadi cinta hati Amirah? dan mengapakah dia juga menerima Amirah s...