Chap. 4

210 15 0
                                    

Hari ini kami tiada latihan kerana cikgu menyuruh kami buat pong pong. Kami duduk di bangku di hadapan Pusat Sumber Sekolah. Mawar sedang sibuk menguraikan tali rafiah sebelum diikat. Sesudah itu, terdetik sesuatu dihatinya

Mawar://Eh, nk ikat benda alah ni msti kena ade orang tolong aku. Semua ade partner, aku macam mna?// *menggaru kepala perlahan*

Tiba-tiba Khai duduk dihadapannya lantas membantu aku mengikat tali tersebut. Mawar tergamam. Mulutnya bagaikan terkunci dengan tindakan Khai itu. Perlahan-lahan pipinya mula memerah dan jantungnya berdebar bagaikan nk tercabut. Khai yg sedar dirinya diperhatikan oleh Mawar lantas memandang Mawar lalu tersenyum. Nasib sahajalah Kimi tidak menyertai mereka pada hari itu, kalau tidak mesti dia akan dibahan di van. Mawar mula menunduk. Kak Hani memandang aku pelik. Ouh, lupa nk bagitahu, Kak Hani merupakan senior aku merangkap sahabat Khai.

Kak Hani://Apa kehe depa ni? Dok renung-renung dari tadi// *mencucuk pinggang Mawar perlahan*

Mawar terkejut dan dengan pantas dia mencubit perlahan lengan Kak Hani yg sudah ketawa terbahak-bahak itu. Khai sudah tersenyum melihat tingkah laku kami itu. Mawar sudah geram dengan muka tindakan tak bersalah Kak Hani itu.

Mawar: " Ade jugak kena ketuk kepala dengan rice cooker ni kang. Eii geram cheq dekat hang naa" *pukul badan Kak Hani bertalu-talu* Mawar turut ketawa.

Kak Hani: "Dah Mawar dgn Khai bermain-main mata, akak kacau sikit jaa hehehe" ketawa lagi

Semua mula merenung aku sambil tersenyum-senyum. Mawar batuk perlahan dan dengan pantas dia bangun. Dia berjalan perlahan ke koperasi. Dia sebenarnya sudah tidak tertanggung menahan malu. Dia membeli sekotak air mangga kegemarannya. Khai memandang setiap langkah mawar dengan tidak berkelip langsung. Dia memberi isyarat kepada Hani supaya meminta maaf kepada Mawar; andai gurauan itu tadi mengguris hati Mawar. Mawar mahu berjalan-jalan di sekitar sekolah sebentar sekaligus mengelakkan dari berhadapan dengan mereka. Gurauan itu tadi langsung tidak berbekas dihatinya cuma dia malu. Langkah Mawar terhenti apabila Kak Hani menjerit memanggil namanya. Mawar mengeluh perlahan lalu duduk di hadapan Khai. Dia sekadar merenung air kotak di hadapannya sahaja.

Kak Hani: " Mawar, akak mintak maaf la kalau gurauan akak tadi mengguris hati Mawar atau buat Mawar tidak selesa. Tapi sumpah akak bergurau je."

Mawar: " Allahu, Mawar tak terasa pun cuma segan sikit jaa hehe" katanya lalu senyum memandang Kak Hani.

Kak Hani tersenyum memandang Mawar lalu dia mencubit pipi Mawar. Mereka semua menyambung kerja mereka yg tergendala tadi kerana melihat drama tak berbayar kami.




Sedar tak sedar, Hari Sukan Sekolah sudah tiba. Mawar menaiki bas dengan Aliya, mereka memilih tempat di seat hampir belakang sekali. Aku duduk di tepi tingkap manakala Aliya di sebelah aku hanya mendiamkn diri. Mawar sekadar merenung ke luar tingkap, perutnya mula memainkan irama. Aliya di sebelahnya hanya tersenyum sumbing memandangku. Mawar menggaru kepalanya yang tidak gatal. Dengan pantas dia mengeluarkan air kotak Dutch Lady Strawberi lalu dia memberikan Aliya se ban roti. Aliya tersenyum lalu mengucapkan terima kasih. Tiba-tiba dia mendengar bunyi ketawa mengalahkan orang sawan di seat sebelah mereka. Mawar memandang tajam dan dia terus terkejut apabila melihat Khai dgn Kimi yg duduk di sebelah mereka. Mereka memandang Mawar lalu senyum hingga ke gusi. Mawar senyum perlahan.

Kimi: " Eh, Mawar!! Aww, dh lama tak jumpa kan hehe. Sedapnya minum susu Dutch Lady tu Mawar..........." *membuat muka comel*

Mawar: // Dah knp dia ni? Kena sampuk ke mcm mna?// " Nak apa?"

Kimi: " Khai ckp kan, dia nak sikit susu Dutch Lady tu HAHAHA" *gelak terbahak-bahak*

Mawar sekadar merenung muka Khai. Khai dengan pantas memukul Kimi yang sudah tergelak tak boleh berhenti. Mawar dengan Aliya sekadar tersenyum lantas menggeleng kepala perlahan. Mawar merenung ke luar tingkap bas untuk menyembunyikan senyumannya dari dilihat oleh Khai.

<<skip>>

Ahli perbarisan rumah sukan Beta sudah menjerit kegembiraan kerana mereka sudah mendapat tempat kedua. Walaupun tidak mendapat Juara tapi mereka tetap berpuas hati. Kepenatan mereka berlatih selama sebulan lebih, berdiri di tengah panas, kena denda dgn abg dan akak senior berbalas juga. Mawar senyum kerana dia berasa bangga tetapi terselit juga rasa sedih kerana agak sukar untuk dia berjumpa dengan Khai. Dia merenung Khai sambil menarik nafas perlahan.

Mawar: // Ya Allah, adakah peluang untuk aku bertemu dengan dia lagi? Aku sedar aku baru mengenali dia tapi tidak dapat aku selindungkan perasaan aku lagi yg dia sudah mencuri hati aku....//

Sudah dua bulan berlalu sejak Hari Sukan Sekolah, aku langsung tidak berpeluang untuk bertemu dengan Khai. Bagaimana dia sekarang? Sihat ke? Nak bertanya kepada Kimi dia segan, tambahan pula Kimi suka mencari pasal dengan dia. Seksa jiwa raga dibuatnya. Mawar bertekad untuk mencari maklumat tentang Khai di rumah.

Mawar mula me log in akaun Facebook nya. Dia mula menaip nama "Khai" tapi agak sukar lalu dia mencari akaun Kimi. BINGO! Dia tersenyum sehingga menampakkan lesung pipitnya. Dia hanya perlu menunggu Khai accept sahaja. Sambil menunggu, dia sekadar mendengar lagu di YouTube. Noctification di telefon menarik perhatiannya dan dengan pantas dia menekan noctification itu. Khai accept request dia! Dia sudah tidak boleh berhenti senyum. Dia berfikir sejenak untuk menegur Khai ataupun tidak. Dua saat berlalu... tiga saat... tangannya mula menaip mesej ke Khai.

Mawar Razak: Assalamualaikum abg..

Khairul Nizam: Waalaikumsalam. Let me guess.. you're Mawar, am i right?

Mawar Razak: Yes I am. How are you?

Khairul Nizam: I'm fine. You?

Mawar Razak: I'm fine too. So, what are you doing right now?

Khairul Nizam: Nothing. Mawar, if you don't mind.. can i ask you something?

Mawar Razak: Sure, what is it?

Khairul Nizam: Mawar ade suka sesiapa ke? You know like crush or boyfriend..

Mawar Razak: Hahaha, i know what you mean but i don't have someone special. Kalau ade pun mybe bertepuk sebelah tangan :)

Khairul Nizam: Lelaki tu beruntung tau haha.. you're kind, cute. Lelaki tu tahu ke Mawar suka dia?

Mawar Razak: Dia tak tahu pun. Malu senanya nak bagitahu hehe

Khairul Nizam: You should tell him. Mana tahu dia pun suka Mawar :)

Mawar Razak: Maybe, okay la. Mawar nk tidur dulu. Nanti kita chat lagi. Take care and goodnight abg Khai

Khairul Nizam: Yes, we must. Take care too and goodnight Mawar.

Mawar tersenyum apabila teringatkn perbualan dia dengan Khai tadi. Nasihat yg diberikan tadi tetap tersemat di kepalanya.

Mawar: // Satu hari nanti, abg akan tahu....//
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Hai readers!! sorry for late update. I busy sgt. Hehe, kali ni I update pnjg sikit. Don't forget to vote, orait? Much love from me😘😘😘💕

143, Abg Senior #wattys2017Where stories live. Discover now