Chap. 7

162 9 1
                                    

"I look at you and see the rest of my life in front of my eyes."

" Yes! Exam dah habis! FREEDOMM" jerit Irina.

" Ye pun happy sebab exam habis, tak payah la sampai jerit jerit. Pekak telinga cheq" rungut Mawar sambil menutup telinga.

Irina tersenyum sumbing sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal. Mawar menggeleng kepala perlahan sambil mengemas peralatan menulis lalu dimasukkan ke dalam beg. Ada lima minit lagi sebelum hari persekolahan tamat. Irina memandang Mawar, matanya sengaja dikelip- kelipkan. Mawar memandang Irina sambil mengangkat sedikit keningnya. ' Macam ada udang di sebalik batu je' desis hati Mawar.

" Kenapa buat mata macam tu? Sakit mata ke macam mana? Nak I bawakkan gi klinik? " tanya Mawar sambil ketawa. Irina membulatkan matanya lantas dicubitnya tangan Mawar tanda geram lalu dia meletakkan kepalanya di bahu Mawar. Mawar tersenyum perlahan lalu menggosok perlahan kepala Irina. Dia dan Irina memang rapat dan manja bagaikan adik beradik jadi tak mustahillah orang sekeliling fikir mereka ni adik beradik; yang membezakan mereka dari segi perangai.

"Mawar, boleh tak teman i pergi kelas Kimi? " tanya Irina sambil mengerdipkan matanya. Mawar memandang Irina sekilas. " Nak buat apa pergi kelas dia? Kan nak dekat balik ni hm? " jawab Mawar malas. " I pinjam calculator dia, kan tadi i lupa bawa calculator so i pinjam lah dia punya memandangkan harini dia takde paper Math. Alaa boleh lah, sambil tu you boleh lah jumpa Khai hehe" pujuk Irina. Mawar merenung mata Irina, dia menarik nafas perlahan lantas dia mengangguk kepala.

____________________

Mereka menunggu Kimi di hadapan kelas Kimi. Mawar membaca novel sambil menyandarkan badannya di tembok; mukanya langsung tiada senyuman. Irina memandang Mawar lantas dia menggeleng kepala perlahan. 'macam ni rupa orang baca novel, ish ish ish serius betul' desis hati Irina. Terbit senyuman Irina apabila dia ternampak Kimi dan Khai. Lantas dipanggilnya mereka berdua.

" Kimi! Khai! Sini lah kejap!!!" jerit Irina. Mawar yang sedang membaca novel itu hampir terjatuh bukunya apabila terdengar jeritan Irina yang nyaring itu lantas diketuknya kepala Irina perlahan tanda 'Yang.Kau.Jerit.Dah.Kenapa.Syaiton' . Irina yang sedar akan kesalahannya itu lantas menggaru kepalanya sambil tersenyum sumbing. Kimi dan Khai berjalan ke arah Irina sambil ketawa.

" Aku fikir burung gagak mana menjerit tadi" kata Kimi diselangi ketawa. Mereka semua ketawa selepas mendengar kata-kata Kimi kecuali seorang gadis, tidak lain tidak bukan Mawar. Mukanya langsung tiada riak, dia sekadar merenung kasutnya. Khai melihat muka polos Mawar itu, matanya langsung tidak berkelip. Irina dan Kimi yang memandang pasangan itu lantas tersenyum penuh makna.

" Thanks KImi sebab bagi pinjam calculator. Eh, jom kita balik sama-sama. Aku selalu teman Mawar sampai van dia sampai. Sambil tu, kita boleh lah teman dia sama- sama kan? Tak gitu, Khai? " kata Irina penuh makna. Khai yang terdengar namanya disebut lantas berpaling memandang Kimi dan Irina. " Erk, kalau Kimi okay, aku pun okay jugak" kata Khai sambil tersenyum. " Eh, aku okay sangat lah! Jom Irina! Biar lah Mawar jalan dengan Khai hehe" balas Kimi sambil ketawa. Mereka mula berjalan menuruni tangga sambil berbual kosong. Mawar yang masih terkejut lantas melangkah laju meninggalkan Khai di belakangnya. Khai ketawa sebelum laju memintas Mawar.

" Mawar..." panggil Khai. Mawar memandang muka Khai sambil mengangkat sedikit keningnya tanda Ye.Nak.Apa.Panggil.Saya. Mereka agak sedikit kekok kerana sudah lama tidak berjumpa memandangkan minggu peperiksaan.

" Macam mana exam? It's everything okay?" tanya Khai memulakan perbualan. " Yes, everything okay. So, you? Senang tk exam?" balas Mawar. " Senang la jugak. And abang pasti abang dapat satu subjek ni gred B" kata Khai sambil merenung mata Mawar. Ketika itu, mereka semua menemani Mawar sehingga van nya sampai. " Ouh ya? Subjek apa tu?" tanya Mawar. "Be mine forever" jawab Khai. Mawar terpaku mendengar jawapan Khai itu. Sesaat... dua saat.. mukanya merah menahan malu.

" Mawar, van you dah sampai ni. Cepatlah naik." panggil Irina. Mawar yang masih terkejut dengan situasi itu tadi terlepaskan novelnya. PAPP! 'Aduh, time ni jugak la novel ni jatuh. Asal tak tahun depan je? Hish' desis hati Mawar. Lantas diambilnya novel itu sebelum melangkah laju menaiki van nya. Khai masih tersenyum melihat kerenah Mawar yang agak gelisah. Mawar mengambil tempat duduk belakang sekali tepi tingkap. Sempat dia memandang Khai. Khai melambaikan tangannya. Mawar sekadar menunduk. MALU!

Di rumah, Mawar meletakkan begnya sebelum duduk di atas katil. Dia memegang dadanya yang bagaikan tidak cukup nafas. Dia teringatkan kata- kata Khai sebelum pulang tadi.

"Be mine forever"

Perlahan-lahan terukir senyuman di bibir munggilnya.

.

.

.

.

.

.

.

.

Hello readers ! Happy eid mubarak to all muslim in this world !! Sorry for late update, I'm getting busy lately. So ya, happy reading and don't forget to follow, vote and comment because i really really need your response. Thankyou !

143, Abg Senior #wattys2017Where stories live. Discover now