Chap. 10

101 12 0
                                    

" Mawar syg.. Bangunlah.. Dah pukul 8 ni, kata ada kawan nak datang rumah" kejut Puan Malisa sambil menggoyangkan tubuh anaknya perlahan. "Hm.. 5 minutes please mama" kata Mawar; tangannya menarik comforter menutup seluruh badannya. Puan Malisa hanya mampu menggelengkan kepala. Jarang anaknya bangun lambat. Buat apa lah malam tadi. Haih!

" Get up now, sweetie.. Or mama pergi ambik montel letak dekat katil Mawar. You want it?" Ugut Puan Malisa. Well, Mawar ni takut kucing. "No!" Jerit Mawar lalu bangun dari katil lalu menuju ke bilik air. Puan Malisa ketawa kecil mengenangkan keletah anak perempuannya. Penakut!😹

-----------------------------

Mawar menuruni anak tangga dengan berhati-hati. Bibirnya muncung mengenangkan peristiwa tadi. Encik Razak yang melihat muka masam anaknya dengan lantas menegur.

"Mawar, what's wrong? Kenapa muncung je ni?" Tanya Encik Razak; prihatin. Puan Malisa yang sedang mencedokkan nasi goreng untuk suaminya tertawa kecil. "Merajuk lagi ke syg mama ni?" Tanya Puan Malisa. Seusai mencedokkan nasi, dia duduk di kerusi sebelah Mawar. Dia menggosok kepala Mawar perlahan. "Janganlah merajuk, mama gurau je. Takkanlah mama nak letak montel dekat katil anak mama yg takut kucing ni hm?" Pujuk Puan Malisa lagi.

Encik Razak sudah ketawa. "Ouh, kena ugut dengan mama ke? Hahaha, jangan risau lepasni papa yg tolong letakkan montel dekat bilik Mawar." Gurau Encik Razak. Mulut Mawar semakin memuncung. "Papa!" Jerit Mawar.

Gelak tawa Encik Razak dan Mawar bergema di rumah agam itu. Mawar membuat muka cemberut. "Mama, mana along?" Tanya mawar apabila dia langsung tidak melihat kelibat abang sulungnya. Selalunya ada sahaja mengusik dia. "Along pergi hospital awal. Ada emergency katanya" balas Puan Malisa bagi menjawab persoalan anaknya. Mawar sekadar menganggukkan kepala  lalu menyambung suapannya.

--------------------------------

Mawar menuang jus oren di gelas sambil tersenyum. Khai dan Kimi sekadar berbual kosong bersama Encik Razak. Irina sekadar tersenyum memerhati tingkah laku Mawar. "Amboi rajinnya mawar" usik Irina. Khai dan Kimi sekadar tersengih mengusik Mawar.

"Mawar okay kan duduk rumah kejap? Papa nak shopping dengan mama kejap" kata Encik Razak lantas mengenyitkan mata ke arah isterinya. Puan Malisa mencubit perlahan lengan suaminya. Mawar ketawa. "Mawar okay lah, lagipun sekejap lagi kan along balik" balas Mawar sambil tersengih. Lesung pipit jelas terukir di pipinya menambahkan seri di wajahnya. Encik Razak dan Puan Malisa menganggukkan kepalanya perlahan.

Mawar dengan Khai berbual rancak, kadangkala bergema ketawa mereka. Irina dengan Kimi tersenyum melihat perkembangan baru itu.

"Alarh kereknya abg, sepak baru tahu." Kata Mawar. "Uuu fikir abg takut? Sepak la wahai cik Mawar Alisya" balas Khai sambil menjelirkan lidahnya tanda mencabar keberanian Mawar. Mawar sekadar mengacah melayangkan penumbuknya. Lantas bergema ketawa mereka berdua.

"Weh Khai" panggil Kimi. Terhenti perbualan Mawar dan Khai, Khai mula memandang Kimi sambil mengangkat sedikit keningnya tanda 'kenapa?'. " Aku ada benda nak bincang dengan kau ni" balas Kimi. "Kacaulah kau ni, kejap lagi lah bincang" Khai membuat muka cemberut.

"Haih kau ni. Yelah kejap lagi lah. Ha Mawar sambung lah gaduh balik dengan Khai tu. Kalau nak belasah dia, belasah jelah, abg benarkan" kata Kimi.

Abang?

                            Taik kau Kimi.

"Abang taik kucing kau, kang aku yang belasah kau" marah Khai. Mukanya langsung tidak berpuas hati. Puih. Mawar dan Irina sekadar menghamburkan ketawa.

"Rilek brother. Kita chill, kita chill." Kata Kimi dengan selamba sambil membuat muka seposen. Khai membuat isyarat ' kau mati pasni'. Kimi menelan air liurnya. Kesat.

"Mawar, kalau I nak tanya you something boleh tak?" Tanya Irina takut-takut. "Yes, what is it?" Mawar memandang Irina sambil tersenyum. Mereka semua menantikan soalan dari Irina. "Gelang yang you selalu pakai tu kan, sapa yang bagi? I guess mesti lelaki kan? He must be special to you" tanya Irina. Mawar mula terdiam. Semua mula menantikan jawapan dari Mawar. Khai merenung mata Mawar. 'Lisya..' Getus hati kecilnya

"Dia sebenarnya kawan I masa kecil. I panggil dia Iz" cerita Mawar. Mukanya mula keruh. "Where is he now?" Tanya Irina sambil menggengam erat tangan Mawar. "I don't know.." Balas Mawar lemah. Air mata mula menitis laju. Mawar mengelap kasar air matanya sambil cuba tersenyum. Irina membelai perlahan tangan Mawar sebagai memberi semangat kepada Mawar. "But Iz janji dia cari I.. " sambungnya.

"What if you already found him? But you didn't realized it, mawar?" Sengaja Khai bertanya; sekadar menguji Mawar. "I think I'm not." Balas Mawar. Kimi dan Irina mula menumpukan perhatian kepada Mawar dan Khai. "Are you sure?" Tanya Khai lagi. Mawar mula mengerutkan keningnya. "Yes, I'm very sure" balas Mawar yakin. Khai tersenyum penuh makna.

TBC


143, Abg Senior #wattys2017Where stories live. Discover now