"Things change. And friends leave. Life doesn't stop for anybody."
"PLEASE tell us, Mawar. What is happen? " desak Irina. Khai sekadar mendiamkan diri. 'Kalau betul apa yang aku rasa... Kimi... ' fikirnya.
"Dia suruh aku terima dia" jawab Mawar acuh tak acuh. "Kau fikir kelakar? benda macam ni melibatkan perasaan aku. I can't accept him easily... and now he look dangerous to me.. we need to be careful with him right now" kata Mawar lgi.
Khai terdiam. Benarlah jangkaannya. Nampaknya, dia ada pesaing rapat. Namun terbit juga sedikit kekecewaan di hatinya. Tidak sangka begitu mudahnya Kimi memutuskan persahabatan semata-mata kerana perempuan. Benarlah kata orang, perempuan boleh menjadi punca sesebuah persahabatan itu terputus dengan mudah.
" Yes, we must. "
" Aku nak kau pastikan dia tak jalan berseorangan, pastikan dia sentiasa dengan kau. Jangan bagi dia rapat dengan mana-mana strangers. Do you understand, Irina? " tegas Khai. Irina sekadarmenganggukan kepalanya.
" Sayang betul kau dekat Mawar ek " usik Irina.
Khai sekadar mendiamkan diri namun terbit senyuman di bibirnya. 'Sayang sangat'
Namun disebalik perbincangan mereka berdua, ada yang memerhati.
"Tak semudah itu huh."
---------------------------------------
Mawar dan Irina berjalan untuk menuju ke koperasi sambil berbual rancak. Langkah mereka terhenti apabila melihat ramai orang berhenti di papan kenyataan sekolah.
"Ada info penting ke?" tanya Mawar. " I think yes. Jom lah tengok kejap " kata Irina lalu menarik tangan Mawar. Mawar membuat muka separuh rela. 'Lapar'
Irina memerhatikan kertas dihadapannya dengan tajam. Kem Maju Diri? Tapi hanya 4 kelas sahaja yang terlibat. 3 Hidrogen, 3 Nitrogen, 3 Oksigen dan 3 Magnesium. Kelas Khai terlibat sekali? Daebak!
" Tapi...bukan ke Kimi sekelas dengan Khai? " Mawar mula mendiamkan diri. Hatinya mula dirundum resah yang teramat. "Tak sabar nak spend time dengan kau hahahah" tiba tiba mawar terdengar bisikan dari seorang lelaki. Kimi!
Mawar mula menjauhkan diri dari Kimi. Irina menarik Mawar dibelakangnya sambil merenung tajam Kimi. Kimi tersenyum sinis lalu melangkah pergi.
" Aku dapat rasakan benda buruk akan berlaku dekat kem tu nanti, Irina" luah Mawar. Irina berkerut resah lalu menggosok belakang badan Mawar untuk menenangkannya.
"Me too"
Sedar tak sedar kami perlu bergerak ke sebuah tapak kem di Sabak Bernam. Mawar hanya mendiamkan diri di dalam bas. Mengantuk woo, perut ni pulak lapar semacam je. Aduh dugaan.
"Nah". Terkejut mak. Huluran di hadapan direnung kosong. "Untuk siapa ni? Irina ek?" soal Mawar sedikit sengal. "Untuk kamu lah nenek. Kawan Lisya tu tengah syok tidur, takdanya nak makan" balas Khai. Mawar menyambut roti itu sambil tersengih manja. "Mekasih ya pak. Saya makan dulu ya wuhuu" Khai menggelengkan kepala namun terbit sedikit senyuman di bibirnya. 'comel'
Sesudah dua jam perjalanan, akhirnya tiba di lokasi. Kami dikehendaki mendirikan khemah sendiri. Kami dikehendaki berkumpul setelah makan dan solat. Kami dibahagikan beberapa kumpulan. Mawar, Irina, Khai, Raja,Dayini dan Kimi merupakan satu kumpulan.
Kami membuat satu bulatan. Semua memandang Kimi dengan tajam. Mawar hanya menunduk sambil menguis pasir.
"Apahal pandang-pandang? Bukannya aku rogol si Mawar kesayangan korang tu pun. " Eh jilakenya ayat setan ni. Khai mengepalkan tangannya. NI kalau aku sembelih mamat ni jual kat Bangladesh laku tak?
YOU ARE READING
143, Abg Senior #wattys2017
De TodoMawar Alisya merupakan anak bongsu daripada dua orang adik beradik. Abangnya bernama Ryan Haiqal. Mawar seorang gadis yang ceria namun kurang berinteraksi dengan lelaki. Tetapi dia pernah mempunyai rakan sepermainan ketika kecil namun terpaksa berpi...