Chap. 11

97 12 5
                                    

"My night has become a sunny dawn because of you."

Khai melog in facebook Mawar, dia mula mencari siapakah gerangan yang mengganggu Mawar. Tiba-tiba dia terjumpa mesej Mawar dengan Kimi. 'Kimi? Diorang rapat ke? Haih aku benci betullah perasaan ni', getusnya. Dia mula mengscroll mesej itu. Timbul pula perasaan cemburu di benak hatinya. Dia terus melog out. Tidak jadi nak jalankan misi disebabkan mesej itu. 'LIsya, Iz cemburu...'desisnya

Mawar yang sedang makan itu tersedak. Dengan pantas dia mengambil segelas air. Mukanya merah akibat dari tersedak tadi. "Mawar,cuba makan pelan-pelan. Awak tu kan perempuan" tegur Puan Malisa perlahan. Kepalanya digeleng-gelengkan. Mawar sekadar tersenyum sehingga menunjukkn giginya. Itu adalah taktik supaya mamanya tidak membebel hehehe. Seusai makan, Mawar duduk di buaian di taman mamanya. Dia mula berasa tidak sedap hati seakan-akan ada benda buruk yang akan terjadi. Dengan pantas dia beristigfar sambil menarik nafas. Dia mula bermain-main dengan bunga yang menjadi kegemarannya. Bunga Mawar.


Mawar melog in akaun facebooknya. Dia memerhatikan gambar makciknya di London. Makin cantik makciknya itu. Dia tersenyum lalu mengscroll laju. Dia terhenti scroll apabila terdapat mesej dari Khai. Dia menekan laju mesej itu sambil tersenyum.

Khairul Nizam: Hai Mawar

Mawar Alisya: Eh hai abg!

Khairul Nizam: Sihat ke?

Mawar Alisya: Sihat! Abg sihat?

Khairul Nizam: Hmm sihat lah juga

Mawar mula berkerut apabila membaca mesej itu. Jantungnya berdegup laju. 'Kenapa aku rasa akan ada benda buruk akan berlaku sejak dua menjak ni?' Bisik hati kecil Mawar. Mawar mula membalas mesej Khai.

Mawar Alisya: 'sihat lah juga?' Macam tak sihat je. Abg sakit apa?

Khairul Nizam: Sakit hati. Mawar, abg nak tanya sesuatu boleh?

Mawar Alisya: Hm?

Khairul Nizam: Mawar dengan Kimi ada apa-apa ke?

Mawar Alisya: Ouh pasal tu, mana ada pape. Mawar anggap dia macam kawan je. Kenapa ye?

Khairul Nizam: Saje tanya. Nak tanya lagi satu soalan boleh?

Mawar Alisya: Hahaha tanya jelah.

Khairul Nizam: Antara abg dengan Kimi, Mawar pilih yg mana? Yg mana kalau boleh Mawar nak?

Mata Mawar membulat. Jantungnya berdegup laju seakan-akan pelari marathon. Pertama kali dia merasakan perasaan sebegini. Dia menekan punat-punat telefonnya..

Mawar Alisya: Soalan apa ni hahah malu Mawar dibuatnya.

Khairul Nizam: Jawab jelah. Abg nak tahu.

Mawar Alisya: Mawar pilih abg.

Khairul Nizam: Ha kan senang jawab. Tu pun susah hahah. Jadi, Mawar sayang abg lah kan?

Mawar Alisya: Ei perasan! Wek 😛

Mawar terus melog out akaunnya. Dia mula menutup muka dengan patungnya. Malu! Mawar terus duduk di hadapan tingkapnya untuk merenung bintang. Dia tersenyum. Tangannya memegang gelang yang pernah dihadiakan oleh Iz. 'Iz dekat mana? Lisya tunggu Iz lama. Lama sangat.. Seakan-akan kita berdua tidak ditakdirkan berjumpa lagi.. Hati Lisya dah dicuri.. Maafkan Lisya, Iz'

Khai yang sedang merenung langit mula tersenyum. 'Tidak lama lagi Lisya akan tahu siapa Khai. Iz takkan tinggalkan Lisya lagi.'

TBC

143, Abg Senior #wattys2017Where stories live. Discover now