Sudah dua minggu mereka menjalani bahtera kehidupan bersama. Tapi bahteranya tidak dikemudi dengan baik. Ashraf hanya buat hal sendiri. Bagitu juga dengan Arvina. Puan Aida dan Dato'Redza sudah menjejakkan kaki ke tanah suci mekah minggu lepas. Tinggal sehari lagi sebelum Ashraf dan Arvina kembali bekerja. Qasih sentiasa mencari jalan untuk mengelak daripada abangnya. Qisnie pula setiap hari kelihatan gembira. Dia rasa kemenangan berpihak kepadanya. Dia bagaikan ketua di dalam rumah. Semua orang disuruh buat itu,buat in. Dia pula hanya goyang kaki. Eee sabor jelah.
Arvina keluar ke laman belakang dan menapak ke pondok kecil. Arvina menoleh ke belakang melihat kolam ikan kecil yang dihiasi bunga yang cantik. Ashraf membawa laptopnya menuju ke pondok. Dia terus mengambil tempat duduk dan meletakkan laptop di atas meja kecil yang berada di tengah-tengah. Dia sedar tentang kehadiran Arvina tapi dia pura-pura tak nampak. Arvina menyanyi kecil tanpa meyedari kehadiran Ashraf. Ashraf berdeham. Arvina pantas menoleh ke depan. Satu keluhan keluar dari bibirnya.
“ Aku tak boleh fokus. Kalau nak menyanyi pergi masuk dalam.”
Arvina buat muka menyampah. Dia melipat kakinya sambil tangannya disilang. Buat selamba aje.
” Ada aku kesah?”
Ashraf menjeling Arvina yang sedang tersenyum sinis. Ashraf merenung Arvina dengan tajam.
“ Kau memang nak cari gaduh dengan akukan?”
Arvina mengangguk pantas. Ya memang dia sengaja cari gaduh sebab dia rindukan Ashraf yang kadang-kadang pedas, kadang-kadang baik. Bukannya yang asyik pedas je.
“ Aku malas nak gaduh. Jangan kacau aku. Nanti kerja ni tak siap.”
Ashraf kembali menatap laptopnya. Arvina kemudian mendapat idea nakal.
“ Mana lebih penting? Kerja atau pun aku?”
Ashraf berhenti menaip. Dia memandang Arvina perlahan-lahan.
“ Kerja.”
Ashraf menyambung kerjanya. Arvina mencebik. Dia bangun sambil mendengus geram. Dia berjalan laju masuk ke rumah. Ashraf hanya memandang. Sebenarnya dia kecil hati dengan kata-kata Arvina dulu.
“ Sebab akak sedar dirilah akak tak nak dapatkan apa yang ada di depan mata. Sebab tulah akak tak berusaha untuk dapatkan sebab akak tahu begitu jauh perbezaan akak dengan Ashraf. Akak tak nak terhegeh-hegeh suka kat orang yang benci akak.”
Itulah kata-kata Arvina dulu yang telah menyedarkan Ashraf.
Kata-kata yang umpama pisau telah menikam jantungnya. Ashraf mengeluh berat lalu meraup mukanya. Tapi kenapa dia sakit bila Arvina kata begitu? Ashraf masih keliru dengan perasaannya. Sekejap hatinya berbunga tapi sekejap hatinya penuh dengan luka. Hatinya terluka dengan sikap dingin Arvina. Kadang-kadang dia rasa macam dia ni suami yang tak guna. Dia tak pernah nak kenal isterinya dengan lebih dekat. Setiap titisan air mata yang gugur daripada tubir mata Arvina pun dia langsung tak tahu kenapa. Dia tak tahu apa masalah isterinya. Ashraf berdiri lalu menapak ke rumah. Laptop dibiarkan di situ je.Qasih semakin geram dengan abangnya yang terjerit-jerit panggil nama Arvina. Ashraf masuk ke dapur lalu mendekati Qasih yang tengah mengacau minumannya.
“ Qas.”
Qasih segera ingin mengelak tapi
Ashraf menarik tangan Qasih bila gadis itu cuba untuk mengelak.“ Nak apa?”
Ashraf melepaskan tangan Qasih. Dia mengukir senyuman kepada Qasih. Gembira bila dapat dengar suara adiknya.
“ Nampak Vina?”
Qasih mencebik. Setiap kali Arvina hilang mesti dia tanya kat Qasih.
“ Manalah Qas tahu. Qas bukanya selalu berkepit dengan dia 24 jam. Abang yang sepatutnya tahu sebab abang tu suami Vina. Ni tak. Abang langsung tak peduli pun.”
YOU ARE READING
Isteriku I Love You
RomansaBeautiful cover by @MiaMie16 Bagi Ashraf Iskandar, Putri Arvina seorang yang tak pandai bergaya, tak cantik, macam budak-budak, suka bertoncang dua, pakai cermin mata bulat, tak pandai buat semua kerja rumah, suka pakai cekak yang bertelinga, pakai...