24 juni | Tag om böcker

41 7 6
                                    

Har aldrig blivit taggad förut, men blev det av violakatten så nu kör vi.

Regler
• posta alla regler
• svara på alla frågor
• tagga minst 5 personer

Vilken var den senaste boken du läste?
Steget efter av Henning Mankell, tror jag.

Vilken var den senaste boken du läste ut?
Villospår av Henning Mankell. (Jepp, kör stenhårt med deckare.)

Vilken bok ligger högst upp i din läslista?
Battle Royale av Koushun Takami. Måste ta mig till Statsbiblioteket på måndag, den ska finnas där om ingen flyttat på den. Det finns för i övrigt bara två exemplar av den i hela Stockholm. Comédia Infantil av Henning Mankell är också i topp.

Vilken bok ligger längst ner i din läslista?
Vet inte... det är lite huller om buller. Jag har inte precis någon läslista (förutom på Wattpad).

Vilken är din favoritbok någonsin?
Det är mer än vad jag vet. Men jag gillar böcker av författarna Haruki Murakami, Henning Mankell och Joyce Carol Oates.

Vilken är din minst favoritbok någonsin?
Svårt att säga, det finns många jag inte gillar.

En bok du läst till hälften, men aldrig avslutat?
...

En bok du läst några få kapitel på?
Den färglöse herr Tazaki av Haruki Murakami, ska läsa vidare för den är bra.

En bok du läst i skolan och som du tyckt var bra?
Morgon i Jenin av Susan Abulhawa läste jag i ettan på gymnasiet, otroligt bra bok.

En bok du läst i skolan och som du tyckt var dålig?
Vet ej. Finns säkert, men jag minns inte.

En film baserad på en bok du tycker om?
Alltså, jag gillar ju Wallander-serien. Kommer inte på någonting annat just nu.

En film baserad på en bok du avskyr?
Brukar distansera mig från sådant så gott det går...

En bok som låter bra, men som du inte läst?
Sputnikälskling av Haruki Murakami! Ska låna den när jag kommer hem! Är sjukt taggad.

En bok du inte har läst och inte vill läsa?
Vet inte, får fundera på saken. Gillar dock inte böcker som inte är bra.

En låt som påminner dig om en bok?
Någon av mina egna böcker i sådana fall, brukar alltid göra spellistor till dem.

En bok som får dig att skratta?
Böcker med konstiga skämt. Även i de sorgligaste böcker kan det finnas kul skämt. Grejen med verb av Sara Lövestam är kul, men inte sorglig.

En bok som får dig att gråta?
Åh, minns nu när jag läste Havets djup av Annika Thor och när Steffi fick brevet från pappan om att mamman... hur gammal var jag egentligen när jag läste det för första gången? Elva eller tolv, kanske? Vänta, är det typ fyra fem år sedan? Strimmor av hopp av Ruta Sepetys är också sorglig. Och Morgon i Jenin. (Blev visst tre böcker, men jaja.)

Jag taggar
alla som vill

Älskade ordHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin