Yeey, jag fick frågor!
Favoritserie?
Förväxlingen (Paramparça)Från vilken årskurs tycker du att man ska få betyg?
Jag tillhörde den första årskullen som fick betyg i sexan när det återinfördes läsåret 2012/13 och jag kan säga att det inte fyllde någon särskild funktion för mig. Kanske för att lärarna ju också var nya på systemet, de visste inte hur man skulle sätta betyg enligt den nya läroplanen, och det kändes väl sådär. Då, när jag gick i sexan, brydde jag mig inte nämnvärt om betyg. Jag tänkte att jag skulle kunna anstränga mig och få A:n och så, för det verkade ju kul, men jag bara "äh" och fortsatte jobba som jag gjort tidigare och det gick ju finfint det också. Men en sak som störde mig var att man inte kunde få A i vissa ämnen, för att "det inte ska sänkas i högstadiet" och så vidare, jaha, men vad är då meningen med betyg i sexan? Jag tycker att sjuan är lagom, de betyg jag fick i sexan var alldeles på låtsas, men i och för sig var det en bra övning inför högstadiet så visste man lite, men jag har lite dåliga erfarenheter eftersom lärarna inte visste hur man skulle sätta betyg och för mig kändes det lite sådär att få betyg i sexan eftersom det inte fyllde särskilt mycket funktion för mig, förutom att man lärde sig orden "utförligt och nyanserat" och "med viss säkerhet" och bla bla. Jag har egentligen ingen stor åsikt om betyg i sexan, det behöver inte vara tidigare, sjuan verkar bra, men jag kommer inte att kämpa för att ta bort betyg i sexan. Ett lekår/testår med betyg kanske är bra, som introduktion till högstadiet? Då blev man i alla fall lite förberedd.Hur många kuddar har du i din säng?
En (+ många gosedjur och filtar).Gillar du utsikten från ditt rum?
Tja, den är väl fin.En växt du tycker är underskattad?
Maskrosor. De speglar många gånger jordens födelse och död (tror jag) - skapas ur ingenting (växer ur asfalt), klarar sig mot alla odds, blommar ett tag och förvandlas sedan till en grå boll som sedan splittras och sprids ut i rymden. De är vackra och starka och jag förstår inte varför folk vill rensa bort dem.3 favoritplagg?
Poncho, mössa, fleecetröja (skulle gärna lägga till klänning också).Vilka skolämnen är du bäst på?
Spanska och mandarin och kanske svenska.Hur kopplar du av?
Sova, tänka, vara i sängen, omge mig med tystnad, läsa, skriva, lyssna på musik, pussla, dricka te.3 saker du ångrar?
Att jag inte gjorde mina "läxor"
Att jag inte började hänga med vissa i klassen förrän i nian
Att jag inte blev vegan tidigareFavoritcitat?
Jag har så många att jag inte vet vad jag ska göra. Jag gör ett eget kapitel om citat istället. :) Men ett favoritcitat är "Hösten är en annan vår, där varje löv är en blomma" (Albert Camus).Är du bra på att skriva i din kalender och hålla den uppdaterad och organiserad?
Typ... organiserad på mitt egna vis.Vilken typ av musik gillar du?
Jag gillar liksom inte någon viss typ av musik, utan en massa låtar från olika genrer eller epoker. Men 70- och 80-talsmusik gillar jag starkt.Vem är du avundsjuk på och varför?
Jag är avundsjuk på folk som inte är avundsjuka på någon (om sådana personer ens finns).Kan du rekommendera en bok (gärna mer okänd än HP?)
(Har själv inte ens läst Harry Potter.) Norwegian Wood av Haruki Murakami rekommenderar jag starkt. Det är en sådan bok som tar andan ur mig, läs, LÄS (om du vill).Något du är sur för?
Att gränsen för att få ett kollektivtrafikskort (SL i mitt fall) av skolan är 6 km (borde vara 3, tycker jag) och jag bor 5,9 km ifrån min skola. SL-korten är ganska dyra att köpa och det ska inte vara en ekonomisk fråga när det gäller skolan. Om man bor 5 km från skolan är det uppenbarligen meningen att man ska gå till skolan, eller?Åsikt om Fucking Åmål?
En trevlig film som skildrar unga öden och som kan vara lärorik både i fråga om sexualitet, sex, mobbning, status och för yngre personer - hur ungdomar interagerade med varandra utan smartphones.
YOU ARE READING
Älskade ord
RandomÄlskade ord, älskade vänner. En bok om mina tankar. Väldigt random ibland.