" ENCIK Bryan kami minta maaf ,kami terpaksa sita semua aset termasuk syarikat dan rumah encik, mengikut syarat dalam perjanjian kami berhak sita semua harta encik jika gagal langsaikan hutang"
Terduduk Bryan dengar itu berita dari pegawai bank yang datang pigi Syarikat dia.
Hari ini hari pertama dia masuk office,kebetulan sy ikut Bryan singgah kejap lepas balik dari kampung sy. Bryan kawan sy balik kampung mao urus tu rumah di kampung ada orang sewa. Sy masih beii ada hutang sama Wilson pasal tu tanah.Walaupun dalam geran tanah tu rumah atas nama sy tapi janji sy sama Wilson sy tetap mao bayar. Bryan pun setuju mao tolong sy bayar, kami rancang sudah balik kk dia mao urus.
Bryan bilang dia mao tinggu-tinggu office yang sudah lama dia kasi tinggal, dari poh start mumy sakit sampailah mumy meninggal.
"tuan,sy isteri Bryan boleh sy tahu lebih lanjut?"
Sy cuba kawal keadaan,sebab sy tinggu Bryan teda sudah dapat cakap apa-apa.
"Puan,semua ada dalam perjanjian ni! Semua pinjaman ni di buat setahun lalu,puan boleh baca"
Sy ambil tu fail lepas tu sy baca satu persatu! Sy pula yang macam mo pengsan tinggu.
Semua tandatangan Suzan dan saksi dia mumy.
Dan Suzan ada surat kuasa untuk buat begitu.
MyGod Suzan, sampainya hati kau buat begini!!
"Nda apa lah kalau begitu bagi kami masa untuk beredar! boleh kah?"
"Boleh puan,we notice one week for you all kasi kosong rumah dan syarikat"
Tiada satu pun harta Bryan dan keluarga dia tertinggal.Yang tertinggal cuma rumah kami! itu pun sebab rumah tu atas nama sy.
Suzan betul-betul nekad buat keluarga sy susah!dia gagal dapat Bryan tapi dia berjaya ambil semua harta Bryan.Diam-diam dia ambil kesempatan melalui mentua sy, berbulan-bulan Bryan jaga mumy di hospital dia pula sedang bergembira kasi lesap duit syarikat termasuk fixed deposit syarikat dia ambil.
Memang kaya dia sekarang! di mana dia berada sekarang tiada siapa yang tahu.
Kali terakhir sy jumpa dia masa dia pigi serang Sarah di office sy saja.
Sampai sekarang sy nda jumpa dia sudah,mumy meninggal pun dia tiada datang. Pigi luar negara sudah kali Suzan.
" Sy gagal dear!sy gagal jaga harta dorg dady mumy, sy betul-betul anak nda guna kan dear...!"
Masih sy ingat-ingat Bryan menangis sambil pukul diri sendiri, balik-balik dia sebut nama dady mumy dia.
********************
Berbulan-bulan sudah tu perkara berlaku tapi Bryan masih belum dapat terima kenyataan.
Berbulan-bulan juga dia kurung diri sendiri di rumah,dia nda pernah pigi mana-mana dia bilang sy dia belum sedia lagi, dia juga berubah jadi pendiam .
Sy faham maksud dia belum sedia lagi, dia sebenarnya belum sedia mahu hidup susah.
" Jangan begitu bah bey..harta tu bey buli cari lagi! Jangan putus asa saja"
Sy pula nda pernah putus asa bantu kasi pulih semangat dia.
"iya i know?tapi dimana i mao cari duit tuk mula semula? you know dear! all my friends, including my best friend all have left me now.."
"but you still have me and carelene! we are still together''
" I am sorry dear, I bingung! I am sorry and I love you... thank you dear.."
YOU ARE READING
ZURIAT Season 2
RandomKebahagian Clare dan Bryan di uji lagi. Kali ini mampukan Clare menerima semula Bryan untuk kali ke dua? atau dia memilih orang lain sebagai penganti. Wilson, kerana kecewa dia akhirnya membawa diri! setelah lima tahun dia balik semula sebagai aban...