EPISODE 6

208 12 0
                                    

" Clare ! kenapa lagi itu anak nangis?"


mama tanya sy, dia baru turun dari tingkat atas,bercantik-cantik sudah dia.

"Tedalah apalah mama...dia mao main handphone dady dia ba ni tapi sy nda kasi..

" Sy bilang,sy bohong sudah mama sy malas mao bersoal jawab sama mama kalau dia tahu pasal hal di bilik tadi.

"Owh!! bha marilah kita jalan! Si Bryan mana?sudah dia siapkah?" tanya mama lagi.

Baru sy teringat janji sy sama mama mao pigi pasar tadi.

" Bryan nda kerja tu ma...kita sajalah pigi pasar,tapi mama tinggu dulu Lene kejap sy mao mandi.."

" eriiii kau ni belum pula mandi!! Bah cepatlah nanti lambat kena pilihan orang sudah itu ikan sayur.."

Sy kasi lepas Carelene laju saja dia jalan cari mainan dia,nda sudah dia menangis.

" iya bah ma..sabar kau.."

Selesai mandi sy bawa mama jalan pigi pasar,sy kasi tinggal saja Bryan yang masih tidur.Sy nda cakap apa-apa sama dia. Hati sy masih sakit lagi sama perangai dia tadi. Sy bukannya nda faham perasaan dia tapi sekurang-kurangnya jangan bah layan anak begitu kalaupun dia marah sama sy.

*******************

" apa ko mo beli ni ma...dari tadi kita pusing-pusing sana sini teda juga kita dapat apa-apa"

sy tanya mama, bingung sudah sy dari tadi mama nda beli apa-apa.

Ini juga adalah pertama kali sy bawa Carelene pigi tempat awam begitu.

Punya susah sy kawal Carelene, dia punya gaya di sana macam tu orang sakai sudah.Dari satu gerai ke satu gerai dia bawa sy jalan.

" Entahlah Clare...mama tunggu Wilson juga bah ini dia bilang dia mo datang sini, buli juga dia kasitau mao makan apa jadi senang mama mao cari ikan apa..."

Balas mama selamba saja dia bercakap. Sy terkejut..tapi sy nda dapat buat apa-apa bila sy nampak Wilson sama si Suzie di depan sana dan sedang berjalan menuju pigi tempat kami.

"Hi Clare! Ma...ehh hello Carelene ....."

Wilson senyum, sambil kunun dia hulur tangan mao salam Carelene.

Sy senyum sama Suzie, Suzie minta izin mao pimpin tangan Carelene.

" Clare, boleh i pegang Lene, she is so cute lah..." dia bilang.

" okey...tapi dia ni aktif sikit..."

" Jangan risaulah Clare, Suzie ni memang suka budak-budak" bilang Wilson sambil ketawa.

Betulah bilang Wilson, Suzie lebih pandai ambil hati Carelene, dia seakan-akan dapat memahami kehendak Carelene. Mama pula sibuk membeli segala bahan masakan dia.

"So Wil, nda mao cerita more detail about your girlfriend?"

Sy tanya Wilson, masa tu hanya kami berdua jalan di belakang dorang ,sambil di tangan penuh beg plastik hasil shopping mama.

" Well, sebenarnya Suzie sy jumpa masa kami sama-sama travel , she is from Singapore! acyually dady dia Singapore and mum dia Sabah..tapi dia membesar di Singapore "

"Owhh really...sy ingat dia sabahan , family mum dia tiada di sabahkah Wil?..."

Sy sangka Suzie original from Sabahan rupanya mix Singapore tapi muka dia memang muka sabahan.

" Ya..i am not sure tapi dia bilang mum dia nda pernah cerita pasal family dia di Sabah and...this is her first time in sabah..."

" Alala kesiannya !! So then mean dia ikut you balik sini sama macam travel atau pun dia pigi jejak family mum dia di sini...?"

ZURIAT Season 2Where stories live. Discover now