Macam biasa,mao dekat subuh sudah baru Bryan balik rumah.
Masuk rumah mabuk-mabuk,bising-bising lepas tu ketawa sendiri.
Pernah sekali dia nda sempat masuk dalam rumah mungkin telampau mabuk sudah nda boleh angkat badan dia tidur saja di beranda. Memang sangat menyedihkan bila tinggu keadaan dia tidur berpeluk tubuh di beranda rumah.
Pernah juga dia balik rumah mabuk-mabuk lepas tu teriak-teriak dalam rumah.Sy cuba kasi tenang dia kasi slow talk sama dia,sy takut jiran-jiran sy dengar nanti satu kejiranan mengumpat kami.
Tapi apa yang sy dapat cuma kata-kata makian dari Bryan.
Sy belajar bersabar sebab sy tahu dia nda bermaksud begitu.Dia cuma di kawal oleh arak.
Sy tahu dorg mama sama bapa dengar semuanya tapi apa kan daya sy, memang sy sudah nda mampu lagi kasi tapuk semuanya dari pengetahuan dorang.
Wilson juga tahu, sy tahu dia tahu melalui mama, sy nda dapat buat apa-apa.*************************************
" Pa..jadi betul lah ni keputusan kamurg?''
Sy tanya lagi bapa, masa tu sy dalam bilik dorg kasi kawan dorag kemas-kemas baju.
Sedih sy hanya Tuhan saja yang tahu." Entah bapa kau ni Clare!! tiba-tiba mao balik kampung pula..."
Jawab mama, sambil dia main-main sama Carelene...
" untuk kebaikan kamurg juga bah Clare...lagipun sekarang ko ada kehidupan sendiri sudah ada sudah yang menjaga kamurg.."Jawab bapa sambil senyum.
" Siapa yang menjaga dorg? menantu kau yang kaki mabuk tu?? peiii susahlah kalau dia silap-silap bila kita tiada sini nanti dia pukul diorang! Orang mabuk ni bukan buli picaya....."
Tiba-tiba mama menjawab kasar.
" kau ni andu apa pula kau cakap begitu!! Mana lah si Bryan tu sampai mao pukul diurang...sudah-sudahlah bah kau bising-bising sana nanti dengar tu menantu kita sana..bawah."
" biarlah dia dengar..."
" sudahlah tu ma..pa.. sy keluar lah dulu.."
Malas sudah sy kalau mama sudah mula bising-bising, akhirnya dorg berdua yang bergaduh.
Sy nda suka dengar dorg bergaduh di sebabkan hal sy saja.
*********************
" kenapa ko tiba-tiba minta cuti tanpa gaji ni Clare? Sebulan?''
Bulat mata Bryan tinggu borang permohonan cuti tanpa gaji sy.
Semalaman sy berfikir, akhirnya sy buat keputusan begitu! Simpanan gaji cukup juga tanggung makan minum kami selama sebulan. Sy buat begini supaya sy boleh pantau keadaan Carelene betul-betul dan juga sy harap kalau sy ada di rumah Bryan boleh berubah!
" Sy ada urusan Wil.."
" Urusan apa? Look you nda kerja selama sebulan Clare!! are you kidding me?''
" Okey!! sy kasitau you!! Sy mao jaga carelene sebab mama sama bapa balik kampung! Sy belum sedia mahu hantar Carelene pigi mana-mana pusat jagaan sebab kesihatan dia belum pulih sepenuhnya.."
" apa!! bapa sama mama balik kampung? Tapi kenapa tiba-tiba? Bila?''
Wilson seakan-akan nda percaya, dia nampak nda senang hati pula.
" esok!! kenapa muka ko berubah macam tu?''
Sy tanya dia, sengaja." Ndalah!! Sedih saja kalau dorg balik kampung sy nda sudah dapat jumpa dorg selalu''Jawab Wilson.
YOU ARE READING
ZURIAT Season 2
RandomKebahagian Clare dan Bryan di uji lagi. Kali ini mampukan Clare menerima semula Bryan untuk kali ke dua? atau dia memilih orang lain sebagai penganti. Wilson, kerana kecewa dia akhirnya membawa diri! setelah lima tahun dia balik semula sebagai aban...