23. Zawody skokowe cz. 2

687 92 5
                                    

Przed każdym wyjazdem należy spakować wszystkie potrzebne i przydatne rzeczy, aby później uniknąć stresu, czy niepotrzebnych zakupów. Co zabierają ze sobą jeźdźcy na zawody? Kogo?
Po pierwsze, zespół. Uwierzcie, ciężko jest ogarnąć wszystko samemu. W ekipie oprócz jeźdźca powinna znaleźć się osoba załatwiająca formalności oraz luzak/luzacy. Ich liczba zależy od ilości koni, zazwyczaj wystarcza jeden/dwóch. Luzakiem nie powinna być osoba nie mająca pojęcia o sprzęcie i koniach. Nie musi umieć jeździć, ale powinna znać potrzeby wierzchowca, umieć zakładać i zdejmować sprzęt oraz być na każde zawołanie zawodnika. Kilka rozdziałów wyżej znajdziecie notkę o luzakach. W większości przypadków do zespołu dołącza trener zawodnika. Ma on prawo wchodzić z nim na parkur, by obejrzeć przeszkody przed startem, ma też wstęp na rozprężalnię. Może tem wejść również luzak, ale tylko w celu podniesienia/obniżenia drągów na przeszkodach rozgrzewkowych.
Co potrzebne będzie dla konia do stajni? Wiaderka, pasza, derka (kiedy jest zimno), kantar i uwiąz (najlepiej dwa komplety, jeden może się zerwać). Do tego dochodzą artykuły pielęgnacyjne oraz rząd jeździecki. Oprócz ogłowia i wędzidła, na głowę często zakłada się wierzchowcowi nauszniki (wygłuszające lub przeciw muchom). Zazwyczaj stanowią one komplet z czaprakiem, który nie musi być biały. Zdarza się, że podczas wysokich skoków siodła nieznacznie się przesuwają. Stosuje się wtedy napierśniki/podpierśniki (jeśli siodło przesuwa się do tyłu), a wśród kucyków popularniejsze są podogonia (jeśli siodło przesuwa się na przód). Do napierśnika często dopina się wytok, mający uniemożliwić koniowi zadzieranie głowy. Jeźdźcy skokowi niemal zawsze startują z ochraniaczami na wszystkich czterech nogach konia. Ponadto, jeśli zwierzę ma podkowy, na przednie nogi zakłada się kaloszki, mające je chronić przed uderzeniem tylną nogą. Numerek koniowi przyczepia się w przypadku zawodów ogólnopolskich i wyższych.
Zawodnicy mają obowiązek startować w eleganckim ubraniu: krótkim fraku (długie są tylko do ujeżdżenia), koszulce z białą stójką/kołnierzykiem, białych lub kremowych bryczesach i skórzanych butach (oficerkach lub sztybletach i sztylpach). Zezwala się na ostrogi i krótkie baty. Obowiązkowy jest kask lub toczek, dla dzieci do piętnastego roku życia dodatkowo kamizelka bezpieczeństwa (nie wiem, czy ten przepis obowiązuje, ale mi zawsze mówiono, że tak). Mile widziany jest plastron i rękawiczki (najlepiej w kolorze fraka lub białym).
W następnej części możecie spodziewać się opisu przebiegu dnia zawodnika startującego w regionalnych zawodach skokowych.

Myślałam nad specialem z okazji stu głosów, ale zaczyna brakować mi faktów jeździeckich 😅, dlatego mam inny pomysł. Do soboty czekam na pytania pod tym rozdziałem, możecie zapytać mnie, o co chcecie, nie tylko o fakty jeździeckie. Postaram się sumiennie odpowiedziedzieć na wszystko w rozdziale, który zamieszczę w najbliższą niedzielę.

Poradnik pisania o koniachOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz