Najczęściej spotykane przeze mnie książki o tematyce jeździeckiej na Wattpadzie to przede wszystkim opowiadania o wyścigach. Reszta zazwyczaj dotyczy skoków, nieliczne opowiadania ujeżdżenia. Tymczasem jest tyle innych ciekawych dyscyplin! Nie będę opisywała każdej z nich szczegółowo, ale mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi zainteresujecie się innymi dziedzinami jeździectwa. Naskrobię po kilka zdań o rożnych dyscyplinach, żeby jako tako pokazać, o co w nich chodzi. Jeśli jedna z nich przypadnie Wam do gustu, poczytajcie sobie o niej w Internecie.
Na początek moje ulubione WKKW (co prawda jest to love-hate relationship, ale mam do niego sentyment). To skrót od Wszechstronnego Konkursu Konia Wierzchowego, jednej z najpopularniejszych konkurencji w Polsce. Łączy ona trzy dyscypliny: ujeżdżenie, bieg przełajowy (zwany krosem) i skoki. Te zawody mogą trwać nawet kilka dni, podczas których zbiera się punkty karne za każdą próbę (konkurencję). Wygrywa para (koń i jeździec), która zdobyła najniższą liczbę punktów. Akurat tą dyscyplinę znam od podszewki, dlatego nie musicie szukać informacji w Internecie, możecie napisać do mnie. 😊
Druga w kolei jest woltyżerka, czyli gimnastyka na koniu. Nie wiem zbyt wiele o tym niesamowitym sporcie, za to chętnie przeczytałabym coś na ten temat. Z pewnością jest to bardzo widowiskowe: na lonżowanym koniu jedna, dwie lub trzy osoby wykonują skomplikowane akrobacje.
Czy wiecie, że mamy nawet konkurencję powożenia? Zaprzęgi mogą być jedno lub wielokonne. Z tego, co mi wiadomo, Polacy są całkiem nieźli w tej dyscyplinie. Zaprzęgi mają za zadanie pokonanie wyznaczonego toru w jak najkrótszym czasie.
Mamy jeszcze biegi przełajowe, wymagające wytrzymałości zarówno od konia jak i od jeźdźca. Nie mogę napisać o tym zbyt wiele, wydaje mi się, że należy jak najszybciej pokonywać odcinki kilku-, kilkunastu- lub kilkudziesięcio kilometrowe. Na zakończeniu każdego z nich znajduje się bramka, gdzie koń podlega kontroli weterynarza. Nie są to pewne informacje, dlatego zainteresowanych zapraszam do przeczesania Internetu.Co powiecie na konkurencje westernowe? Mogłabym zamieścić je w kolejnym rozdziale.
CZYTASZ
Poradnik pisania o koniach
Non-FictionPisanie o jeździectwie wymaga olbrzymiej wiedzy. W tym skromnym poradniku zamieszczę najbardziej rażące błędy autorów opowiadań o koniach i przydatne informacje. Myślę nad rozpoczęciem oceniania opowiadań o koniach. Jeśli chcesz, aby Twoje opowiada...