Ciąg dalszy listy końskich problemów zdrowotnych. Przydatne linki poniżej:
http://www.leczeniekoni.pl/2008/12/04/nawracajaca-choroba-obturacyjna-koni-rao/
https://www.equishop.com/pl/blog/gruda-czym-jest-i-jak-z-nia-sobie-radzic-n12
http://czubajka.pl/2014/05/gdy-kon-kuleje/Zapalenie ścięgien - przy zapaleniu ścięgna chore miejsce jest gorące i bolesne, pojawia się obrzęk, czasem kulawizna. Najbardziej narażone są konie z wadami budowy, konie bardzo ciężko pracujące, skaczące, chodzące po grząskim i nierównym podłożu.
RAO (dawniej COPD) - przewlekła obturacyjna choroba płuc, nieuleczalna. Chory koń szybko się męczy, ma uporczywy kaszel, z nozdrzy wycieka mu śluz inny niż przezroczysty. Przyczynami są stany alergiczne, wywołane wdychaniem przez konia dużych ilości kurzu i pleśń na słomie, sianie lub innych miejscach w stajni.
Kulawizna - może być widoczna w luźnym stępie lub dopiero w kłusie pod jeźdźcem. Chody konia są nieregularne, koń stawia nierówne kroki, przy mocnej kulawiźnie unika stawania na bolącej nodze. Przyczyn kulawizny jest bardzo wiele, począwszy na problemów z nogami, kopytami i kręgosłupem poprzez kopnięcie przez innego konia aż do niedoboru ruchu. A to wszystko tylko nieliczne przykłady.
Gruda - infekcja skóry, zazwyczaj na pęcinie, ostrodze i piętce. Najczęstrzym powodem jej powstawania jest długotrwałe przebywanie konia na zabłoconym pastwisku. Najbardziej podatne na nią są konie z dłuższymi szczotkami pęcinowymi oraz te z białymi nogami.
Gnijące strzałki - objawami jest wydzielająca nieprzyjemny zapach miękka strzałka, czasem też piętki w kopycie. Głównym powodem jest stanie konia na brudnej, wilgotnej ściółce, mokre pastwisko i zbyt rzadkie czyszczenie kopyt.
Nakostniak - to mała wypukłość pojawiająca się przy urazach mechanicznych. Nakostniaki leczy się, jeśli są bolesne lub ograniczają ruch konia. Jeśli w niczym nie przeszkadzają koniowi, zostawia się je bez leczenia.
Odparzenia - są to krwawiące, źle gojące się otarcia i podrażnienia skóry. Najczęstrzymi przyczynami są obcierające, brudne popręgi, niedopasowane, miejscami za ciasne siodło, podwinięty, nierówno ułożony czaprak.
Przypominam o kontakcie z weterynarzem przy każdym niepokojącym objawie.
Wkrótce część trzecia 🙂
CZYTASZ
Poradnik pisania o koniach
Документальная прозаPisanie o jeździectwie wymaga olbrzymiej wiedzy. W tym skromnym poradniku zamieszczę najbardziej rażące błędy autorów opowiadań o koniach i przydatne informacje. Myślę nad rozpoczęciem oceniania opowiadań o koniach. Jeśli chcesz, aby Twoje opowiada...