3

22 1 0
                                    

"Yah, aku tak sure aku boleh score ke tak akaun ni. Banyak lagi aku tak catch-up, 4 bulan lagi dah nak SPM tau." Termenung aku mengadap pintu kaca sambil melihat hujan rintik rintik diluar.

"Takpa kita dah usaha ni Anis. Last minute punya plan, kita ambil keputusan untuk belajar Akaun kat pusat tuisyen ni, maknanya kita da berusaha dan ikhtiar". Balas Yah memujuk hati aku yang risau. Idah da lama belajar akaun kat pusat tuisyen tapi pusat tuisyen dia berlainan. Aku dengan Yah nak belajar tempat yang sama dengan Idah tapi da penuh.

Aku pon ikhtiar dengan Yah cari juga tempat tuisyen. Akhirnya jumpa. Bayangkan la, 4 bulan lagi nak SPM baru tergedik nak cari pusat tuisyen. Ingatkan boleh catch-up dalam kelas, sudahnya aku tengok Yah , Yah tengok aku. Tandanya kitorang tak paham pon apa cikgu montel tu ajar!

Dulu aku boleh accept lagi sebab aku tak masuk sekolah 4 bulan, tapi ni dah dekat setahun aku belajar dengan cikgu ni tapi satu pon tak melekat. Mungkin aku selalu kutuk dia kot. Mana taknya. Cuba bayangkan. Bila budak budak cina tanya soalan dia baik je layan.

Time aku tanya , dia balas dengan soalan

" Haa macam mana? Ha lepas tu? Haa masuk mana?"

Kau rasa? Rasa nak gigit bucu papan hitam kan?

Ada lah satu hari ni Yah tetiba semangat nak belajar, makin rajin, nak dekat SPM la kata kan. Kalau tak, menguap je dalam kelas. Lepas je cikgu montel ajar, dia suruh kami buat latihan. Dia pun jalan mengelilingi satu kelas sambil meneliti kami yang sedang membuat latihan yang disuruh.

Unfortunately weh, Yah angkat tangan! Gila gempak, tak pernah budak ni bersemangat. Aku menepuk-nepuk tangan, bravo bravooo tapi tu semua dalam hati sebab teruja dengan perubahan Yah yang semangat nak berubah.

"Ha kenapa?" Tanya cikgu montel.

"Cikgu, ini masuk debitkan?"

Satu helaan nafas berat kedengaran dari lubang hidung cikgu Montel. Dadanya tetiba berombak.

"Kan saya da cakap masuk kredit. Ni mestiiii tak dengarkan bila saya mengajarr" kelihatan gigi cikgu Montel diketap sambil berkata-kata. Wajahnya kelihatan marah yang teramat, disisi meja kelihatan jarinya menggentel perut Yah, nipis.

" Hmmmmm" terlepas perlahan bunyi dehem dari Yah, mukanya perlahan-lahan menoleh ke arah aku. Matanya membulat sambil senyum dibibirnya jelas menahan sakit yang tak terperi.

******

" Hahahhahaha!" Pecah ketawa aku dan Idah bila kami imbas apa yang berlaku dalam kelas tadi.

" Tulah kau, lain kali dengar apa dia ajar" nasihat Idah. Aku mengesat air mata akibat ketawa yang tak henti henti.

" Bodoh bodoh!!!" Meluap luap marah Yah bila kami ketawakan dia.

"Aku saja la nak tunjuk aku interested dengan kelas dia, yang aku ni da mula rajin. Tapi, kutilan diperut yang aku dapat!" Omel Yah.

Lagi sekali kami terbahak bahak ketawakan Yah. Sumpah kelakar.

*****

'You received love'

Hmm. Ada 3 love. 1 darinya dari mamat doraemon. Budak ni aku panggil doraemon sebab dia letak DP dia doraemon. Suka juga aku berkawan dengan dia sebab dia tak typical budak lelaki yang selalu nak mengurat.

Dua love lagi dari Nubi. Oh, mungkin semalam aku bagi dua. So dia pon balas dua juga hari ni.

Aku
Thanks for the love. Kau buat apa tu?

Nubi
Love apa? Online la apa lagi.

Hmm mesti ramai awek awek dia layan. Maklum la hensem kan. *Insecure detected*

Aku
Aik, kau send love tag takkan kau lupa dah? Apa lah.

Nubi
Oh aku hantar semalam lagi. Aku lupa dah pasal tu. Kau buat apa tu?

K. Giliran aku.

Aku.
Online. Buta??

Interpretasi CINTAWhere stories live. Discover now