"Saya dengar sana banjir teruk. Tempat awak macam mana? Ok?"
Lama aku perhatikan mesej yang baru aku terima ni. Dia ambil peduli lagi ke pasal aku? Atau dia saja tegur sebagai kawan?
Aku hantar satu gambar yang aku peroleh dari May lalu aku forward kepada Khai. Tanpa sebarang caption atau mesej.
" Teruk juga, tempat awak habis kena tenggelam air la ni?".
Pap! Aku menepuk dahi aku sendiri, punyalah aku berangan sampai mampu hantar gambar je.
"Eh, area rumah dalam gambar ni sebelah taman saya, rumah kawan saya yang teruk, area saya tak, mungkin kawasan dia dekat dengan tapak pembinaan."
Dah tu, kenapa kau hantar gambar rumah May dekat Khai? Adoi, Anis, Anis.
****
Aku melompat dengan sudip yang masih ditangan!
"Adoiiii!" Lenganku diusap-usap seketika. Sakit sebab terkena percikkan minyak.
'Tulah, nak makan ikan keli sangat, ni la yang kau kena hadap' getus aku dalam hati.
Sambal belacan da buat. Tinggal nak berperang dengan ikan je sekarang. Sabar ye Anis, nak sedap kena banyak effort!
'Hmm, kalau dulu berperang dekat dapur sama-sama dengan Azz, Ila, Ira. Tapi sekarang, masing-masing da bekerjaya'
"Alamak!" Sedaya upaya aku korek ikan tu nak diterbalikkan tapi tak boleh. Melekat pulak da!
****
Petang tu aku balik dari kerja, tanpa berfikir panjang aku terus hantar mesej dekat seseorang.
"Weh, kau buat apa? Makan nak? Aku lapar la."
"Eh, Anis! Aku baru balik kelas. Weh, aku da makan da, tapi, boleh je nak teman kau makan." Balas Nubi.
Tak tau kenapa aku mesej Nubi, tangan ni dengan spontan mengajak dia keluar makan. Kalau bersin dan knee jerk tu merupakan perkara yang berlaku tanpa boleh dikawal, terletaknya di medulla obloganta. Mungkin apa yang berlaku pada aku tadi tu menandakan Nubi sekelompok dengan....
Apa kau merepek ni Anis. Aku mengeleng-gelengkan kepala, kabus berangan aku mula hilang.
"Kau boikot McD tak? Sebab aku teringin nak makan McD ni!" Tiba-tiba teringat Nubi ni macam alim sikit. Innocent macam tu la lebih kurang. Aku saja bangkitkan isu boikot. Malu pula nanti kalau pergi sana kena perli.
"Kalau hari sabtu,biasanya aku off dari boikot, hari lain aku boikot je, hahahaha." Kebetulan hari tu hari Sabtu ke atau dia saja buat lawak?
"Haaa nasib baik kau off hari ni. Disebabkan kau nak teman aku, aku belanja kau makan." Dua dua perjumpaan aku pelawa untuk belanja dia. Hai Anis? Kau suka dia ke macam mana ni?
****
"Weh, macam mana nak balik? Lalu ikut mana?" Tengah-tengah makan aku tanya Nubi macam mana nak balik rumah.
Perangai aku masa dengan Khai lagi macam ni, tak berubah!
"Kau tak pernah datang makan sini ke? Kau keluar je ikut kiri ni, kalau belok kanan kau jumpa traffic light tu. Kalau kau belok kiri boleh jugak tapi jauh sikit." Dengan tenang Nubi memberi arah tuju untuk aku.
"Kalau macam tu, aku belok kanan jelah nanti kan?" Nak selamat ambil je jalan yang boleh nampak depan mata sebab aku ni jenis visual, kalau takda gambaran, aku tak boleh berfikir.
"Kalau aku sesat macam mana?" Soal aku secara tiba-tiba. Aku sentiasa memikirkan 'kalau'. Kalau itu, kalau ini. Bukan apa, preparation mental.
"Anis, kalau kau sesat dalam selangor ni, siyes aku nak nangis."
"Kurang asam!"
****
"Nah." aku hulurkan sebalang kuih.
"Ni mak aku buat, ada lebih, aku bagi kau. Nanti kau study, boleh buat kunyah-kunyah." Sebenarnya aku tak mampu habiskan kuih-kuih yang mak aku bagi ni. So aku tolaklah satu untuk dia.
"Weh mekasih la. Aku anggap ni hadiah birthday aku."
Aku menelengkan kepala. Birthday? Birthday Nubi?
" Haa mesti kau terkejutkan. Tapi takpa, kau belanja aku makan, bagi aku kuih, aku anggap kau celebrate birthday aku la ni."
Sumpah aku tak tahu birthday dia bila!
Mesti dia ingat aku nak buat suprise kat dia, sebab tu aku ajak dia keluar makan. Tapi tak!
Mesti dia ternanti-nanti wish aku tapi aku tak wish pon!
Kuih tu! Saki baki je aku bagi dia, bukan special made pon untuk dia!
"Eh, kau betul betul lah, birthday kau bila? Da lepas ea? Weh sorry, tak tau."
Kecewa dengan diri sendiri. Tapi, sepanjang 8 tahun memang aku tak pernah pon wish birthday dia. Of course la aku tak tau apa-apa mengenai dia."Takpa takpa, nanti aku kena balas balik ni. Nanti kau free, aku belanja kau pula makan. Ok?" Balas Nubi seakan-akan dia tak terasa hati langsung.
Sampai sekarang aku tau bila birthday dia...
****
YOU ARE READING
Interpretasi CINTA
Romance"Aku tahu kau suka aku." Kentang mcD di depan, ku capai satu persatu. Malah, dikunyah secara berterusan seperti tidak terkesan dengan apa yang dia cuba sampaikan. "Tapi baik kau lupakan jelah.." Aku terus menghirup air di hadapan, seperti tekak seak...