8

5 1 0
                                    

Jam da menunjukkan 8.15 A.M. tapi batang hidung Ira ni aku langsung tak nampak. Dia ingat kelas kita dekat?

"Eh Anis, jom". Muka Ira menyapa sambil membuat jelingan mengada. Sikit pon tak cakap sorry sebab lambat ke apa ke. Arghhh! Tension aku dengan dia ni. Nasib baru kenal. Sepanjang perjalanan ke kelas tu lah dia membebel tah hape hape. Aku macam, oi tak penat ke bercakap?

"Aku bersyukur jumpe kau do, aku memang tak boleh pergi dengan Syaz tu. Ada ke patut dia ajak aku teman dia? Hey! Kita tak cukup rapat lagi untuk aku teman kau!" Macam tu la gaya Ira ni membebel. Naik semput aku mendengar. Mana tak nya, turun naik tangga, dia masih bercakap. Gila bagus daya tahan mengah dia.

'seriouslah aku nak kena berjalan macam ni hari hari?'. Keluh aku dalam hati. Semakin melangkah, makin penat dibuatnya. Kelas tak nampak juga.

*****

Aku duduk mengadap Azz. Katil kami dirapatkan sebab kami mahukan keintiman. Opps, aku bukan lesbian. Saja mendesignkan balik bilik ni. Azz ni pon jenis suka hias hias bilik.

Belum sempat aku mulakan bicara. Ira masuk ke bilik kami.

"Hmm hai."

Muka mengada dia tu bukan dibuat buat, tapi memang da jadi habit dia kot. Aku syak dia berlatih dari kecik untuk dapatkan muka macam tu.

"Ni mesti bosan kat bilik kau kan?" Aku menyoal Ira.

"By the way, Anis, sambung la cita." Tanya Azz tanpa menanti jawapan Ira.

"Sebenarnya, Khai da 2 bulan tak contact aku." Ucapku perlahan. Sebak mula menguasai. Nak menangis tapi aku cool dulu.

"What??" Balas Azz sedikit menjerit.

"Asal kau nampak tenang je? Kau boleh ea buat relax macam ni? Dia fikir dia siapa?" Soal Ira bertalu-talu. Baru datang dah boleh join cerita. Asal semua orang emosi ni?

Ya aku nampak tenang walaupun aku dalam masalah. Well actually, jujurnya kehadiran Khai yang beberapa bulan ni tak bagi apa apa impact sangat. Bila dia buat aku macam ni, aku tak terasa sangat pon. Maksud aku meroyan.

Bila aku jumpa dia, aku rasa awkward. Aku tak banyak cakap. Dengan dia, aku tak pernah marah. Sebaliknya, aku yang selalu kena marah, tu pun aku ikot je cakap dia.

Makna kata lain. Aku FAKE!
Aku seolah olah berpura-pura. Aku tak jadi diri aku yang sebenar. Aku bercinta dengan dia dalam keadaan SEDAR. Semua aku atur. Perbualan aku atur. Pergerakkan aku atur.

Tapi. Aku sayang dia, sebab tu aku jadi FAKE semata-mata untuk dapatkan dia, untuk tawan hati dia.

Sejak kebelakangan ni, Khai makin dingin dengan aku. Sampai aku kadang-kadang terfikir, dia ni bukan jenis long distance relationship punya orang.

"Awak ni macam tak reti bercinta." Tu merupakan ayat dari Khai yang cukup buat aku sentap. Aku menyoal diri aku, mana salah aku? Kenapa dia cakap macam tu?

"Anis, kau kena pandai tarik tali, kau silap kat situ, kau selalu ikut cakap dia." Bebel Ira. Aku baru je meluah dekat Ira pasal Khai. Azz takda, dia keluar buat assignment group.

"Tarik tali macam mana? Contoh?" Seolah ingin tergelak dengan soalan sendiri. Benar-benar menunjukkan aku tak reti bercinta. Dengan Khai, aku rasa aku budak-budak. Padahal dia bawah aku. Kenapa aku yang kena control ni?

****

🎶Bole Chudiyan, Bole Kangna
Haai Main Ho Gayi Teri Saajna
Tere Bin Jiyo Naiyo Lag Da Main Te Margaiya🎶

Lagu hindustan dimainkan waktu kami sedang membuat latihan financial. Sesekali Ira berjoget menunjuk-nujuk jari kelangit. Amboi.

"Ira, kau tau tak ni dia nak apa?" Soal aku disebalik lagu Bollywood yang dipasang Ira. Tetapi Ira tak mengedahkan soalan aku. Aku bangun lalu duduk bersebelahan dia.

"Ya Allah minah ni! Dia boleh siap tengok video clip lagu hindustan?" Aku menepuk-nepuk dahi dan menunjuk-nunjuk kearah screen laptop Ira sambil menghalakan kelima-lima jari dan permukaan tapak tangan ke atas *gaya hindustan jugak*.

Tolong la faham imaginasi Author😅

***

"Saya rasa, cukup la sampai sini je hubungan kita.."

TBC

Interpretasi CINTAWhere stories live. Discover now