LGBT,Homosexualita👬👭

6.5K 158 35
                                    

LGBT (dříve častěji také GLBT) je ozačující lesby,gaye, bisexuály a transgener osoby.Zkratka tak zahrnuje osoby s menšinovým sexuálním zaměřením vůči heterosexuálnímu zaměření (LGB) a osoby s menšinovou sexuální či genderovou identitou (T, příp. IQ).Užívá se obvykle k souhrnnému označení komunit či hnutí těchto osob a termínů s nimi souvisejících.
Období na přelomu 60. a 70.letech minuléjo století v USA krátce po Stonewallských nepokojích v Greenwich Village bývá považováno za počátek moderního homosexuálního hnutí ve světě. Vymezení této menšiny či komunity jako „homosexuální“ však bývá vnímáno jako zjednodušující a zpochybňováno kvůli tomu, že marginalizuje další sexuální menšiny, které sdílejí podobné charakteristiky či osudy.Např. výbor pro gay a lesbické záležitosti Americké psychologické asociace doporučil v roce 1989 autorům odborných textů přistupovat k termínu homosexualita a z něj odvozených výrazů jako k zastaralým a neadekvátním.S postupnou emancipací jednotlivých menšin se začalo používat sousloví „gay a lesbický“ a od něj odvozená zkratka GL (též G/L nebo G&L), v pozdních 80. letech 20. století doplněná o B pro bisexuální osoby.V souvislosti s oživením veřejného angažmá lidí s transgender identitou („translidí“) na přelomu 80. a 90. let byla zkratka rozšířena ještě o písmeno T. Přibližně ve stejné době se navíc písmeno L začalo více objevovat na prvním místě zkratky, a to v souvislosti s větším prosazováním lesbické části hnutí a feministického proudu v ní.Vznikla tak obecně užívaná zkratka LGBT.
Nověji se pak objevovalo další rozšíření zkratky o intersexuály,tedy na LGBTI a někdy také o Q reprezentující queer lidi, tedy takové, kterým jsou mantinely tradičních sexuálních a genderových identit úzké.Ačkoli se někdy termín queer používá jako zastřešení všech ostatních menšinových sexuálních identit,v jiných zdrojích je stavěn na roveň ostatních a připojován do zkratky LGBTIQ.Písmeno Q též někdy v angličtině představuje tzv. „questioning“, tedy nejisté, nevyhraněné osoby. Objevují se i varianty zahrnující písmena U pro „unsure“, C pro „curious“, SA pro „straight allies“ či F pro „fetish“ (jako třeba komunitu lidí vyznávajících životní styl BDSM)
Nové zkratky jsou obvykle uplatňovány i zpětně do doby, kdy je LGBT hnutí nepoužívalo nebo ani neexistovalo (což někdy bývá předmětem kritiky.

Homosexualita👬👭

Homosexualita (z řeckého homós stejný a latinského sexus, pohlaví) v nejširším pojetí označuje princip vazby osob/tvorů/prvků vykazujících totožnou charakteristiku pohlavnosti (stejné pohlaví). V užším a v odborném diskurzu obvyklém pojetí jde o sexuální orientaci,především nebo výhradně na osoby stejného pohlaví. Používají se pro ni také označení homosexuální orientace, homosexuální preference, homosexuální zaměření, homosexuální založení a další. Nositel mužské homosexuality (náklonnosti muže k muži) je označován jako gay nositelka ženské homosexuality (náklonnosti ženy k ženě) je označována jako lesba  (nebo lesbička). Než se ustálil termín homosexualita, byla označována též například jako uranismus (Ulrichs 1864), psychický hermafroditismus (v pojetí Ellise), inverze (u Freuda nebo Chevaliera), psalo se o kontrárně sexuálním cítění či osobách (u Krafft-Ebinga), slovo homoerotika prosazoval místo homosexuality Ferencezi (1914) apod.
Zhruba od 3. čtvrtiny 19. století do 3. čtvrtiny 20. století byla homosexualita uváděna v odborných monografiích a později v systematických klasifikacích jako jedna z duševních poruch.Počínaje rokem 1973 však nejvýznamnější americké a následně světové, evropské i asijské psychiatrické organizace na základě změny společenské situace a vědeckých výzkumů od tohoto pojetí postupně ustoupily.Již od vzniku pojmu existovala vedle sebe různá pojetí příčin vzniku homosexuality, od hypotéz předpokládajících plnou genetickou předurčenost přes pojetí přisuzující rozhodující vliv nitroděložnímu vývoji nebo rodinným podmínkám a výchovným vlivům. V současné době se ukazuje velká polarizace názorů na tuto otázku  tak, že osoby pozitivně nakloněné k liberalizaci homosexuálních tendencí dávají přednost tvrzení, že homosexualita je dána geneticky, bez možnosti osobní volby nebo ovlivnění během života, zatímco ti preferující konzervativní restrikci myslí, že vznik homosexuality je podmíněn vlivy během života.Samotná existence této polarizace ukazuje na nedostatek výzkumu nebo informovanosti v této oblasti.
Názory v první skupině tvrdí, že sexuální orientace se ve své podstatě jeví jako biologická, předurčená komplexní souhrou genetických faktorů a raného děložního prostředí, a proto není osobní volbou.Podle nich neexistuje žádný přesvědčivý důkaz na podporu tvrzení, že rané dětské zkušenosti, výchova, sexuální zneužití, trauma nebo jiné závažné životní události a jakékoliv sociální prostředí po narození ovlivňují sexuální orientaci.Údajně takové názory pramení z nesprávných informací a předsudků. Existovaly i pokusy a konverzní metody usilující o změnu sexuální orientace. Některé studie dokládají rizikovost těchto metod.Slovem homosexualita bývá v přeneseném významu označováno i takzvanéhomosexuální chování ve smyslu projevu vztahů (namlouvání apod.) nebo soužití mezi osobami stejného pohlaví, včetně užšího pojetí jako pohlavní styk těchto osob.Ahomosexuální identita jako označení nebo sebepojetí nějakého člověka za homosexuálního, obvykle ve smyslu nositele homosexuální orientace.

-Upozornění!Vím,že tu je několik knih,
které vysvětlují LGBT,ale většinou autor není z LGBT a nepíše práva LGBT členů.
A proto se tento jmenuje LGBT stuff!
-LylaXmas

Lgbtpedia{CZ}✔Kde žijí příběhy. Začni objevovat