Transsexualita (odborně též transsexualismus) je stav nesouladu mezi psychickým a anatomickým pohlavím. Projevuje se obvykle neztotožněním člověka s biologickým pohlavím a touhou být opačného pohlaví, mít jeho tělesné znaky a projevy.Transsexuál je buď člověk, který má primární pohlavní znaky muže, ale cítí se být ženou (tzv. „male to female“, MtF, „z muže na ženu“), nebo člověk, který má primární pohlavní znaky ženy, ale cítí se být mužem (tzv. „female to male“, FtM, „z ženy na muže“). Pro transsexuála se někdy používá zkratka Ts.
Sexuální identita (identifikace) či úžeji pohlavní identita (identifikace) se liší od sexuální orientace. Podstatou transsexuality rovněž nejsou charakteristiky sexuální, ale charakteristiky pohlavní role. Proto pro lidi s transsexualitou bývá často důležitější naplňovat sociální aspekty vytoužené pohlavní role než její aspekty sexuální. Vybírají si obvykle profese (mají zájmy atp.) typické pro pohlaví, s nímž se identifikují.
V různých společnostech se liší způsoby, jak lidé transsexualitu prožívají i jak společnost k transsexuálním lidem přistupuje. V 90. letech 20. století se v západním světě zformovala hnutí transsexuálů, která prosazují rovnoprávnost a důstojnost transsexuálních lidí a právo na lékařskou i úřední změnu pohlaví. Vůči těmto snahám se staví odmítavě nebo rozpačitě konzervativnější části společnosti.
Mezi neurology a sexuology postupně převažuje názor, že psychické pohlaví je determinované speciálním mozkovým centrem pohlavní identity a že psychická pohlavní identita je určena nejpozději během nitroděložního vývoje. Žádné výzkumy však nejsou stoprocentně exaktní.
Hnutí se začalo zřetelněji formovat v 90. letech 20. století. Brzy se začlenilo k hnutí homosexuálů, jež počalo o několik desetiletí dříve a celosvětově prosadilo značné splynutí homosexuální, bisexuální a transsexuální problematiky pod značkou LGBT.
Transsexuálové jsou v tomto ohledu spolu s hermafroditními a jinými intersexuálními lidmi a s lidmi vybočujícími chováním nebo oblékáním z pohlavní role počítáni do společné skupiny, která se označuje např.translidé nebo transgender lidé.
Britský list Daily Mail upozornil na vysoký počet sebevražd transsexuálů v souvislosti s dobrovolnou eutanazií transsexuála Nathana Verhelsta, který si nechal změnit pohlaví na mužské, ale operace se nepodařila podle očekávání. Jako důvod uvedl: „neúnosné psychické utrpení“.It's very hard,to be trans 😢.Poor for them ❤.Příště si dáme queer,co vůbec nechápu,
co to znamená😂 -LylaXmas
ČTEŠ
Lgbtpedia{CZ}✔
Non-Fictiono LGBT,LGBT práva v různých zemích, sexuality. 27.10.17- #25 in populárně poučné <3 26.10.17 #14 in populárně poučné <3 2.11.17 #9 in populárně poučné 💙 23.1.17 #7 in populárně poučné 💜