two

801 121 23
                                    

“ Jimin.. ”

“ Jimin... ”

“ Rose? ” kata Jimin spontan. Di cuba membuka matanya,  namun yang di nampak hanyalah kegelapan.

“ Rose? ” serunya lagi.

“ Jimin, maafkan aku ”

※※

—24 February 2016

“ Rose! ” teriak Jimin sebaik sahaja dia bangun dari mimpinya . Jimin menghembuskan nafas lega, fuh. Mimpi rupanya. Dia meramas ramas rambutnya, lalu mengambil tuala untuk bersiap pergi kerja .

Seperti biasa , Jimin akan menunggu Rose terlebih dahulu di perhentian bas untuk mengiringi Rose ke sekolah .

Kerama bosan ,Jimin mengambil beberapa gambar berlatar belakang kan bas stop tersebut . Sedang asyik membuat pose , satu kelibat muncul di screen Jimin .

“ Apa kau buat ?” tanya namja itu mengejutkan Jimin . Ketika matanya bertemu namja itu , rasa sedikit benci muncul di hati .

Joshua mengukirkan senyuman, Jimin hanya membalas dengan senyuman kekok. “ Kau tunggu siapa? ” tanya Joshua ingin tahu

“ Kau buat apa kat sini? ” tanya Jimin pula, tidak berniat hendak menjawap soalan Joshua.

“ Aku? Aku beli bunga tadi kat kedai depan sana. Tetiba nampak kau kat sini ”

“ Oh ”

“ Okaylah, aku gerak dulu . Kau dari dulu tak pernah berubah ”

Joshua melangkah pergi,  Jimin hanya menghantar bayangan Joshua dengan lirikan mata .

Jihyo yang baru keluar dari cafe ternampak kelibat namja yang melanggar dirinya kelmarin. Mata dipincingkan untuk memerhati gelagat Jimin, sesekali hatinya mengutuk namja itu.

Tiba2 , Jimim berjalan ke arah seorang warga tua yang hendak melintas jalan. jimin kelihatan seperti berbual dengan org tua itu sebelum memimpin tangan nya untuk melintas jalan.

Jihyo kagum seketika dengan Jimin.

“ Tak sangka namja itu baik hati gak kan ” pujinya .

—Jimin's office [ 9;43 am]

Tok! Tok!

“Masuk” jawap Jimin daripada dalam yang sibuk memerhatikan laporan di tangan nya.

Pintu dikuak , lalu menampilkan susuk tubuh yang dikenali Jimin. Ketika Jimin melihat tubuh itu, moodnya terus berubah.

Joshua.

“ Hai, macam mana kerja hari ni? ” tanya Joshua lalu duduk di meja Jimin. Jimin menjeling Joshua, menandakan dia tidak suka akan kehadiran Joshua di situ.

“ Macam biasa ” katanya.

Joshua terdiam sebentar, matanya tajam melihat Jimin.

“ Aku dengar kau ada dapat kes baru” Joshua cuba membuka bicara. Namun Jimin tidak memberikan sebarang reaksi.

Joshua mengetap giginya, geram!

“ Pendakwa Park-”

“ Peguam Hong, boleh tak awak jangan kacau saya buat kerja? ” tegas Jimin, kertas laporan di tangan nya tidak lagi ditenung, malah matanya sudah terarah pada Joshua.

Joshua tersenyum senget, kenapa dia rasa tercabar?

Joshua mendekatkan wajahnya pada Jimin lalu membisik “ Aku nasihatkan kau lepaskan jelah kes Park Hyun Jo tu. ”

Senyuman penuh makna diukir sebelum kaki melangkah keluar. Jimin mengeluh, tak habis² lah budak tu.

Jimin's Office [22;56pm]

Krak Krak!

Jimin terbangun dari tidurnya. Mata digosok lalu dia melihat jam tangan nya . Sudah hampir pukul 11 malam, dia tidak sedar bahawa dia tertidur kerana kepenatan

Krak krak!

Bunyi seperti barang diselongkar menarik perhatian Jimin . Dia berjalan ke arah pintu ,lalu menempel telinganya pada pintu .

Senyap~

Dengan keberanian yang ada , Jimin membuka pintu office nya. Kepala dijulur keluar lalu memandang kiri dan kanan.

Tiada apa2 yang pelik namun satu sahaja, lampu bilik yang menyimpan bahan bukti bagi kes tersebut hidup. Kerana perasaan yang ingin tahu, Jimin menghendap² lalu mata nya terbeliak.

“ Pencuri! ” teriaknya kuat. Pencuri yang berpakaian serba hitam itu terkejut, dia melanggar tubuh Jimin lalu berlari keluar.

Jimin tidak putus asa, dia bingkas bangun lalu mengejar pencuri tersebut . Pencuri itu melarikan diri dengan menggunakan kereta .

Jimin menghidupkan keretanya lalu memecut laju mengejar pencuri tersebut hingga dia melanggar lampu isyarat yang bertukar merah.

Pin pin !

Jimin melihat ke arah tingkap sebelah kiri , cahaya yang terang mengaburkan padangan nya . Ketika cahaya itu semakin dekat barulah dia tahu bahawa cahaya tersebut merupakan lampu hadapan sebuah kereta .

SREETT BOOM!

Kereta Jimin berpusing² beberapa kali sebelum terbabas melanggar tiang elektrik , hentakan yang kuat menyebabkan kereta tersebut terbalik.

Dalam samar² , Jimin melihat bayangan kereta pencuri tersebut semakin menjauh lalu hilang dari pandangan .

Pandangan matanya semakin kabur lalu menjadi gelap .

+++

Jihyo terdiam , otaknya tidak dapat mentafsir kejadian depan matanya kini. Pegangan pada stering kereta di eratkan , wajahnya pucat. Dia baru sahaja melanggar sebuah kereta ?

Dengan segera dia keluat daripada kereta laku berjalan mendekati kereta yang dilanggarnya tadi.

Dia menunduk, agar dapat melihat keadaan mangsa. Penumpang tersebut di penuhi dengan darah, dia tidak sedarkan diri.

Ketika Jihyo dapat melihat dengan jelas barulah dia tahu..

“D-dia? ”

***

MCM MNA CHAP NI? OKAY TAK?

{ c } blind ✾ pjmWhere stories live. Discover now