bab 46 (potion)

53 4 0
                                    

note!:

Mesti korang pening kan kenapa saya buat kai tu dua watak..Ha...Bagi memudahkan cerita la saya buat camtu. Ok, start!
 

sambungan bab 45...

  "kau adik violet?!" aku tanya pada pemuda yang bernama kai itu. Dia mengangguk laju.

  "Woi! berapa banyak ahli keluarga kau eh?! kejap lagi tak tau la aku jumpa sapa pula. Tahtah datuk violet pulak!" Aku berkata pada dua orang itu. Lay yang sebagai vine tu tersenyum sinis diikuti dengan adiknya.

  "Ko kenal volnan?" Tanya lay. "Kenal lah! dia yang bagi pisau ni kat aku!" aku menjawab geram. Letih dengan konflik semua ini.

  "Ha...Tu lah datuk kami..." Kai menyampuk. Terbeliak bijik mata aku.Hayoyo... "Volnan datuk korang?" sesi kenal mengenal bermula.

  "Habis, veronica tu adik kepada kau? dan kakak kepada kau?" aku menunding jari ke arah lay seterusnyaa ke arah kai. Dua orang itu mengangguk.

  "Jadi, kau anak nombor satu la.." Aku meyakinkan diri dengan bertanya kepada lay. Dia menggeleng. "Habis?" aku mula serabut.

  "aku anak kedua Dari seorang abang. Nama abang aku Vorse. Atau lebih dikenali sebagai luhan. Dia anak kandung peterpan. Yang kedua, aku. Vine sebagai lay. lepastu ibu aku lahirkan veronica dan violet. Diorang kembar.Kau kenal kan veronica?" aku mengangguk. "Helleh, siap datang ke rumah dia lagi."

  "Ooo.."

  "Ok, sambung perkenalan keluarga kau."

  "Selepas tu, kai pula. Nama sebenar dia Vins." ujar lay.Aku mengangguk faham. "Jadi, abang kau tu berada di mana skang?" aku bertanya. Lay bangun dari duduk. Kai pula yang ambil tempat sebelah aku.

  "Dia sudah termakan helah ahli sihir. Dia yang menjaga di tingkat terakhir gunung berapi. Iaitu kuasa telekines. Kuasa yang paling susah difikir dek akal. Dia mampu menyerang orang tanpa membuat apa-apa pergerakan pon. Dia hanya mengawal dengan otak..Kalau kau pergi ke sana, berhati2 dengan tingkat terakhir tau.." Kata lay. aku terlopong.

  "Dia ada tingkat ke?" tanyaku. "Ha,a.Tiga tingkat." Sampuk kai.

  "Tingkat satu, dikuasai oleh Vancorse. Iaitu mempunyai kuasa air. Nickname dia Suho. Dia tak kuat mana pon. Tapi, airnya susah untuk kalah dari kuasa lain."

  "Tingkat dua, dikuasai oleh Vain.Kuasa gempa. Nickname dia d.O. Dia kalau tengok dari rupa paras, nampak kiut. Tapi hati2. Dia mampu membunuh seseorang dengan sekali serangan sahaja."

  "Akhir sekali..Abang aku, Vorse."

Aku menyimpan kata2 itu di persada otakku.Mentafsir segala yang diujar oleh lay.

  "Kalau nak hati-hati, kau jangan dekat dengan makhluk yang bermula dengan huruf 's' " aku terus terbangun dari duduk apabila mendengar kata2 lay itu. Jadi, betulla kucing tu menipu. Sezzy! nama bermula dengan huruf 's'!!!

  "Aku dah bersedia untuk pergi! aku nak berjuang untuk Violet! aku janji!" dua orang pemuda itu terkejut.

  "Aku boleh tolong kau kalau kau mahu." Ujar kai. "Apa?"

  "Aku boleh teleportkan kau ke sana."

~~~

XIUMIN POV

  sudah berapa hari aku menetap di rumah violet semata-mata untuk merancang strategi bagi menyelamatkan chanyeol, baekhyun dan kai. Sehun sudah tidak dapat diselamatkan kerana violet cakap ia perlu mengambil potion di swetsauza. Aku pon tak tau dimana tempat itu. Aku hanya berharap sehun akan sembuh.

  "Xiu, kamu dah bersedia untuk malam ni?" aku terus berpaling ke arah violet. Dia menatang sedulang jus dan dilabuhkan di atas meja berhadapan denganku.

  "Violet..Swetsauza tu dimana?" aku mula bertanya. Serta merta mukanya berubah keruh.

  "Dunia lain" dia menghirup jus kemudian diletakkan kembali gelas itu. "Aku nak tanya sesuatu ni..." Aku melihat mukanya tegang.

  "Kau tak ada teman lelaki ke?" ok, yang ni dia terasa. Aku tak tau nak buat apa.Perlu ke aku tanya macam tu kat dia. Rasa macam nak masukkan kepala dalam lubang jamban je. Ok, sekian

  "Nanti ada la tu..Jodoh tak kemana.." Dia macam hendak mengelak dari soalan aku. " Tapi, peluang untuk hari dracula kekal akan berakhir dua hari lagi! kalau awak berfikir macam ni, saya yakin awak takkan sembuh!" aku tak tahu kenapa aku boleh semburkan ayat macam tu.Dia menangis.

  "Awak..." Aku cuba memujuk. Tapi tak berhasil. Aku tak ada idea untuk pujuk dia dengan situasi tegang camni.

  Beberapa saat, dia bengah balik. Cuba beri senyuman paling manis. Dia berkata. "Betul kata awak...Mungkin takdir ini takkan berubah. Mana lagi saya nak cari lelaki dalam tempoh dua hari. Bodoh kan saya.." Air mata dia tumpah berkali-kali. Ayat itu sangat dalam masuk ke dalam jiwaku. Dia perli ke?

  "Awak...Saya bukan apa...Saya cuma..Takut awak...Menderita tak bertempat je...Kakak awak dah tinggalkan awak sehelai sepinggang... Saudara awak takda...Awak pon bukan masih jadi makhluk peterpan..Awak dah jadi manusia... Saya risau benda lain jadi..."

  Dia pandang aku sayu... "Takpa... Saya terima saja takdir ni...Awak jangan risau eh..." Aku menggeleng dengan jawapan dia.

  "Suka hati awak lah...yang penting,Malam ni kita kena selamatkan tiga orang tu." Putusku. Dia mengangguk sambil mengesat air matanya.

  Tbc..


 

My Dracula Wife [ EXO CHEN ]Where stories live. Discover now