CHAPTER 3

317 44 22
                                    

"Appa,Seong Woo.....Daniel rindu appa dan Seong Woo!Kat sini Daniel takde kawan.Daniel sunyi!"monolog Daniel.Kehidupan hariannya di pusat penjagaan anak anak yatim terasa amat sunyi.Sudah 3 hari dia tinggal di situ,namun dia masih tidak mempunyai kawan.Dia malu sebenarnya mahu bergaul dengan kanak kanak yang lain.Oleh itu,Daniel lebih suka menyendiri,berbaring di atas  pankin sambil mengelamu panjang memikirkan Seong Woo dan appanya.

Kelihatan kanak kanak yang lain sedang seronok bermain bola sepak.Bagaimana Daniel mahu berkawan dengan mereka sedangkan nama mereka pun dia tak tahu.

Daniel mengambil sepuntung ranting kayu kering lalu dia melukis gambar dua orang lidi berpegangan tangan pada permukaan tanah.Orang lidi yang sedikit tinggi itu dinamakan dengan nama Kang Seong Woo dan pada orang lidi yang pendek itu pula ditulis namanya,Kang Daniel.

Bola sepak milik kanak kanak tersebut bergolek ke arah Daniel.
Mereka pun turut berlari anak ke arah yang sama.Daniel agar sedikit terkejut dan takut.

"Janganlah takut.Kitorang takan buli awak.Kitorang budak budak baik.Jomlah main bola sepak sama sama dengan kitorang!"pelawa budak lelaki berbaju biru itu.Dia menarik tangan Daniel dan Daniel bingkas bangun.

" Nama saya Bae Jin Young.Panggil je Jin Young.Yang ni pulak Guan Lin,Sung Woon,Jae Hwan,Dae Hwi,Ji Hoon,
Woo Jin dan last sekali Ji Sung."Jin Young memperkenalkan nama kawan kawannya pada Daniel.

"Hi!Selamat berkenalan!" kata mereka berlapan serentak.Daniel menundukkan sedikit kepalanya.Mereka berjambat tangan dengan Daniel sebagai tanda pengenalan.

"Nama saya pulak Daniel!" balas Daniel.Dia betul betul gembira.Dia dah dapat ramai kawan dan dia tidak lagi kesunyian.

"Wah,kyeopota.Cantiknya awak lukis!" puji Guan Lin sambil menunjukkan lukisan pada permukaan tanah itu.

"Kang Seong Woo dan Kang Daniel."Guan Lin jugak turut membaca tulisan tulisan pada lukisan tersebut.

"Siapa Seong Woo?" soal Dae Hwi.

"Dia hyung saya.Saya terpisah dengan dia masa kitorang berpindah rumah beberapa hari lepas!"ujar Daniel dengan suara yang kedengaran sedikit sayu.

"Kalau macam tu,apa kata kitorang tolong awak cari Seong Woo nanti ye!" pintas Jae Hwan.

"Jinja?"

"Nae!" Mereka menganggukkan kepala.Bibir Daniel terus tersenyum lebar.

"Gomawo!"

*    *    *    *

Preett!

Guan Lin yang memainkan peranan sebagai pengadil mula meniup visel menandakan perlawanan di antara team Milo dan team Ribena bermula.Setiap pasukan dibahagikan 4 orang ahli.Daniel,Ji Young,Ji Hoon dan Dae Hwi merupakan ahli ahli Team Milo dan ahli ahli Team Ribena terdiri daripada Woo Jin,Jae Hwan,Sung Woon dan Jin Sung.

Perlawan bermula.

Ji Young berjaya merampas bola dari Woo Jin.Bila Jae Hwan dan Seung Woon cuba melakukan serangan secara serentak,dia menendang bola tersebut ke arah Daniel.Daniel terus mara membawa bola itu ke hadapan menuju ke arah gawang gol.Dia menendang bola tersebut dengan sekuat tenaga.Tendangannya berjaya melepasi Jin Sung yang menjadi penjaga gol dan bola tersebut masuk ke dalam jaring gol.

"Gol!Gol!Gol!Daebaklah awak Daniel!" sorak Team Milo.

*    *    *    *

Di rumah penjagaan anak anak yatim itu disediakan sebuah gereja untuk memudahkan penghuninya beribadat.

Setiap hari pada waktu pagi,Daniel pasti akan pergi ke gereja untuk berdoa.Doanya hanya satu,semoga Tuhan mempertemukan kembali dia dengan Seong Woo.

"Dae Hwi pun ada kat sini!" bisik Daniel apabila dia melihat Dae Hwi sedang khusyuk berdoa.Dia mendekati Dae Hwi dan melabuhkan punggung bersebelahannya.Dia pun turut sama berdoa.

"Awak doa apa?" soal Daniel sambil menayangkan senyum manis pada Dae Hwi.

"Saya doa semoga saya cepat sembuh.Saya menghidap sakit jantung.Omma dan appa saya hantar saya kat sini sebab diorang dah tak sanggup nak jaga saya." cerita Dae Hwi.Daniel memeluk bahu kanan Dae Hwi.Dia tahu tentu Dae Hwi sedih bila omma dan appanya sendiri sanggup meninggalkannya.

"Sabar ye!Awak pasti sembuh.Yang penting sekarang awak kena sabar dan kuat lawan penyakit awak tu!" kata kata Daniel nampaknya sedikit memberi semangat pada Dae Hwi.

*    *    *    *

"Jomlah ikut saya.Palliwa!" Guan Lin menarik narik tangan Daniel.Daniel jadi serba salah.Dia sebenarnya rasa sangat letih selepas bermain sorok sorok dengan chingu chingunya sebentar tadi.

"Pergi mana?"

"Mainlah."

"Tadi kan kita dah main!" Daniel jadi serba salah mahu menolak pelawaan Guan Lin.Guan Lin nampak betul betul teruja mahu menunjukkan sesuatu yang menarik padanya.Tapi apa?

"Ikut jelah!Awak mesti suka permainan ni!"

"Nae!" Daniel akur saja.Dia tak nak Guan Lin rasa kecil hati bila dia menolak.Dia mengekori Guan Lin ke arah kawasan menyidai pakaian.Guan Lin menuju ke arah dua bidang tilam yang disidai berdekatan mereka.Daniel ikut saja.

"Tilam?Nak buat apa?" soal Daniel pelik.

"Jom main tepuk tepuk tilam!"balas Guan Lin.

Pelik.Daniel menggulingkan matanya memandang tilam tilam itu dan Guan Lin silih berganti.

Guan Lin menepuk nepuk tilam tersebut menyebabkan kekabu putih yang berada di dalamnya keluar berterbangan di sekitar.Ia kelihatan seperti salji salji kecil.

"Daebak!" Daniel menayang thumbs upnya dan turut menepuk tilam tilam itu.Sesekali kedengaran hilai tawa mereka berdua.Seronok nampaknya dapat main 'salji' pada musim panas.

*    *    *    *

"Yah Ji Sung,ada coklatlah kat mulut kau!" ujar Woo Jin.Ji Sung cepat cepat menyapu mulutnya dengan lengan baju.

"Ada lagi tak?" soal Ji Sung.

"Ada lagi.Tapi aku rasa kali ni bukan coklat tapi lipas!" pintas Sung Woon sengaja mahu mengusik Ji Sung.Dengar je perkataan 'lipas',Ji Sung terus terlompat lompat sambil menjerit ketakutan.Jenis takut lipas rupanya.Mereka ketawa terbahak bahak melihat Ji Sung dah macam beruk kena belacan.

"Tolonglah buang.Asal korang gelak pulak.Jahatlah korang ni!Huuuuu!" Ji Sung dah mula menangis.

"Takde lipas pun.Sung Woon tipu je!"balas Daniel.Ji Sung merenung wajah Sung Woon tajam.

"Siap kau!" telinga Sung Woon  ditarik.Sung Woon terus melarikan diri apabila Ji Sung mengejarnya.Macam macam ragamlah budak budak ni.

"Ok semua,get ready.Senyum tau.Ahjumma nak ambik gambar ni!" kata Ahjumma penjaga rumah anak anak yatim itu pada mereka.Masing masing sudah bersedia dengan pelbagai gaya comel.Daniel membuat lambang peace dengan dua puntung jarinya.

Kamera di hadapan mereka menyala sebanyak tiga kali.

Kack!

Kack!

Kack!

Masa terus berputar,hari berganti hari dan tahun terus berganti tahun dan mereka masih kekal menjadi sahabat.Bermula dari zaman kanak kanak sehinggalah mereka meningkat usia dewasa.Mereka lalui suka duka hidup bersama sama dan bagi mereka,mereka sudah seperti adik beradik yang saling memerlukan antara satu sama lain.

1-1=0 (nothing without you)

*    *    *    *

BEAUTIFUL-[wannaone]Where stories live. Discover now