Dengan sekali lafaz , Aidil telah sah bergelar suami kepada , Intan Zulaika . Tanpa sedar , Aira menitiskan air mata . Sebak rasanya apabila terpaksa berkongsi abang .
Aidil lah satu satunya abang yang dia ada setelah alongnya , Airil maut dalam kemalangan jalan raya 11 tahun yang lalu . Aira meminta diri untuk keluar dari masjid .Okay , suami peluk pinggang isteri , isteri pulak pandang suami..
Dee bersedia dengan kamera DSLR nya . Macam macam gaya yang diarah olehnya . Aidil dan Intan hanya menurut .
Usai akad nikah , mereka kembali ke rumah Cik Lia dan Encik Kamal untuk majlis makan makan .
Majlis sederhana sahaja . Cik Lia tidak suka majlis besar besaran . Membazir katanya . Semua orang sibuk dengan kerja masing masing . Aira pun tak terlepas dari menolong mana mana yang patut .
Mak aih sakit pinggang aku ..
keluh Aira lalu duduk di kerusi meja makan . Fuhh , berpeluh peluh Aira dibuatnya .
agak agak kalau aku kawen nanti , ramai orang datang tak eh ?
Aira dah tersenyum sendiri .
KLIK .
Aira memandang ke arah Dee yang mengambil gambarnya .
apa awak buat ?
soal Aira hairan dengan kehadiran Dee di dapur rumahnya .
saya tumpang tandas tadi . Pastu nampak Cik senyum sorang sorang camtu , saya pun ambiklah gambar Cik . Cantik .
Kembang kempis hidung Aira apabila dipuji . Aira ni memang pantang dipuji . Dee kembali ke ruang tamu di mana terletaknya pelamin yang memenuhi ruang itu .
Sesi bergambar diteruskan . Aira turut serta bergambar bersama ahli keluarganya . Sampai berpeluh Dee sebab banyak sangat gambar yang perlu diambil padahal servis nya hanya untuk mengambil gambar pengantin sahaja .kena mintak payment lebih ni ..
getus hati Dee . Mask hitam di muka dibetulkan .
Selepas zohor , Dee dan pengantin bergerak ke lokasi penggambaran yang seterusnya iaitu di pantai berdekatan .
Sementara itu , Aira dan Cik Lia mengemas apa apa yang patut . Tetamu sudah pun beransur pulang . Nasib baik guna catering , tak payah lah susah susah dia nak basuh segala jenis kawah .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Aira merebahkan badannya ke katil .
Dia memejamkan matanya .penat nya harini ...
Aira merungut . Rambutnya yang masih basah itu dibiarkan sahaja tanpa dikeringkan terlebih dahulu .
Hampir sahaja Aira terlelap apabila pintu bilik nya diketuk . Dengan malasnya , Aira melangkah ke pintu .
Kuap ditahan .kenapa ngah ?
soal Aira apabila wajah Aidil muncul di muka pintu .tadi Dee kata , album boleh ambik lusa kat studio dia .
Aira buat muka setonye .
jadi ?
soal Aira dengan malas . Dia menutup mulutnya menahan kuap .
Aidil tayang muka beruknya .lusa kan angah takde , pergi HONEYMOON , adik tolonglah ambikkan album tu eh ? Duit nanti angah kasi ..
perkataan honeymoon sengaja ditekankan . Aira buat muka menyampah .
yelah , lepas balik kerja adik amik , tapi adik nak upah tau ..
kata Aira pula . Aidil menjongket keningnya apabila Aira menayangkan sengih nakalnya .
adik nak lepas Angah ngan Kak Intan balik dari HONEYMOON nanti , adik nak ..
Sengaja Aira berjeda seketika . Aidil dah mula bosan .
Adik nak anak saudara tau !
kata Aira lalu cepat cepat menutup pintu biliknya . Membahang telinga Aidil mendengar permintaan Aira .
kurang asam punya adik ..
kata Aidil sambil tersengih .
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
seperti yang dijanjikan dengan angahnya tempoh hari , Aira pergi ke DH Studio untuk mengambil album dan membayar payment .
ya Cik , boleh saya bantu ?
sapa seorang pekerja wanita .
Encik Dee ada ?
dia ada dalam biliknya ..
Aira mengucapkan terima kasih sebelum melangkah masuk ke dalam bilik Dee .
hah Cik Aira , silakan duduk ..
ramah Dee menyapa . Aira mengambil tempat duduk nya .
ei tak panas ke pakai mask tu ? aku yang tengok pon dah rimas
sempat lagi Aira mengutuk Dee .
Dee meletakkan sebuah album berwarna silver yang agak tebal di atas meja .
ni album perkahwinan abang awak
ujarnya lagi . Aira membelek album tersebut . Satu persatu gambar diperhati . Aira kembali mengangkat wajahnya memandang Dee di hadapan . Aira terpaku apabila matanya bertaut dengan mata lelaki di hadapannya .
mata dia .. buat aku ingat tentang masa lalu ..
Aira bersuara dalam hatinya .Dee berdehem beberapa kali menyebabkan Aira kembali ke alam realiti .
ouh sorry .. erm payment macam mana ya ? berapa semua sekali ?
Aira kembali menyoal .
sebab bulan ni , DH studio ada buat promosi 30% jadi total , RM 1490 .
balas Dee . Aira menghulurkan sampul surat coklat kepada Dee .
lebih tu awak ambiklah Dee , mak saya cakap , sebab awak punya servis tip top
kata Aira sambil mengangkat ibu jarinya . Dee tersenyum di sebalik mask yang dipakainya . Aira dihadapannya dipandang . Gadis ini sungguh cantik dimatanya .
kenapa pandang saya macam tu ?
Soal Aira sambil buat muka pelik .
Awak tak cam saya ke ?
soal Dee .
sorry ?
Kening Aira bertaut .
maksud saya , awak .. tak ingat saya ke ?
Dee bertanya lagi .
setahu saya , saya tak pernah ada kenalan bernama "Dee" ..
tutur Aira sambil tergelak kecil .
Aira tahu Dee cuma berlawak
sahaja . Aira kembali menatap album tersebut .tangan Dee naik menyentuh mask yang dipakainya . Perlahan lahan , mask itu dibuka . Aira yang ralit memerhati gambar di dalam album tersebut dipandang .
Aira ..
Aira mengangkat wajah memandang ke arah Dee .
.
.
.
.
.
.
Dia kaku . Hanya satu perkataan yang terluah dari mulutnya .
dd..Dani .
to be continued
🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈#DANIHUMAIRA
abaikan typo please
⭐👇
YOU ARE READING
Aira Humaira
RomanceAdik, Akak Suka Awak - Aira Pengakuan jujur. Penantian Cinta Yang Terindah. 10 Tahun Yang Penuh Suka Dan Duka. Adakah Benar Dia Jodoh Yang Telah Ditetapkan Ilahi? EEE JANGAN BACA PLEASE AKU MALU SIOT. AKU BUAT CITE NI ZAMAN BOCAH LAGI EEE JANGAN...